Doorstart van relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik zit met het volgende. Heb met een lieve jongen contact. We hebben verkering gehad, maar dat is uitgegaan door omstandigheden. We wilden dit graag herstellen. We hadden therapie i.v.m. met bepaalde moeilijkheden, ook omtrent zijn seksverslaving. Hij wilde graag nog op vakantie met mij en daarvoor weer verkering aangaan. Als bescherming voor hemzelf. Dit voelde beklemmend voor mij omdat hij tijdens de therapie meerdere keren intiem contact had met een meisje. Dat deed mij pijn, maar omdat we geen verkering hadden kon ik hem geen verwijt maken.

Dit meisje ging ook mee op vakantie. Dat maakte mij best bang. Heb dat ook uitgesproken. Had graag dat hij ook zonder een officiële verkering met mij van vrouwen af kon blijven. Dat zou mij weer vertrouwen geven. Juist omdat er al veel was gebeurd op het gebied met vrouwen. Ik had liever dat we samen dingen zouden doen, maar deze vakantie had hij al geboekt. We kennen elkaar al lang en weten wat we aan elkaar hebben. Nu was ik al wat bang, omdat die vakantie verleidingen met zich mee zou brengen, zoals samen zwemmen en meiden in bikini.

Na de vakantie vroeg hij mij om verkering en heb ik gevraagd of hij geen meiden had aangeraakt, omdat hij dat ook al eerder had gedaan. Volgens hem was er niets gebeurd. Daar was ik blij mee. Nu hoorde ik pas -na doorvragen- dat hij daar op het strand een paar meiden in bikini heeft gemasseerd, onder wie dat ene meisje met wie hij al eerder intiem was. Hij vindt het overdreven dat ik emotioneel werd en vindt mij jaloers. Dan had ik voor de vakantie maar verkering met hem moeten aangaan, is zijn mening, dan was het niet gebeurd. Voor hem had het weinig betekenis, voor mij wel. Ik hou heel veel van hem, maar dit doet me wel pijn! Zelf zou ik het niet kunnen omdat ik van hem hou, ook veel moeite wil doen om hem te steunen, ook toen zonder een officiële verkering en daarom andere jongens niet toelaat.

Ben ik hier overdreven gevoelig in? Kan het komen doordat ik zijn snel ontvlambaar gemoed ken en daardoor te krampachtig ben? Het maakt me best onzeker...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Verkering en aanraking... dat zijn toch wel verschillende dingen, lijkt me. Als jij met hem verkering had tijdens de vakantie was hij van anderen afgebleven? Of had hij op dat strand jouw rug gemasseerd? Kom op, liefde bestaat uit véél meer dan seksueel getinte handelingen. Wellust, als ik dit ouderwetse woord mag gebruiken, is egocentrisch gericht en heeft meer met begeerte dan met liefde te maken. Het gaat dan ook om andere dingen binnen een relatie. Iemand gelúkkig willen maken bijvoorbeeld. Dat is: gericht zijn op de ander. Vertrouwen hebben in elkaar, zodat je ook ‘vrijheid’ ervaart in het jezelf mogen zijn. Jaloezie en wantrouwen horen daar niet bij (tegen die gevoelens moet je véchten). Je bent nu eenmaal niet hetzelfde.

Bovendien verschillen mannen en vrouwen ook nog eens in denken, voelen en willen. Liefde geeft kansen en ruimte om naar elkaar toe te groeien in plaats van elkaar te controleren op al dan niet gewenst gedrag. Hoe veilig mag en kun je je bij hem voelen? Hoe ‘trouw’ moet hij zijn zonder jou jaloers te maken?

Dit zijn zomaar wat gedachten die bij mij opkomen als ik je brief lees. Denk er eens over na. En wat intrigerend is in je schrijven: wat was de reden dat de verkering is uitgegaan destijds? Dat was toch niet voor niets? Waarom dan nu weer verkering willen? Heeft de therapie geholpen? Kan hij zijn seksverslaving loslaten en kun jij daarmee leven? Je brief herlezend zijn deze vragen cruciaal voor het vervolg van hetgeen je schrijft... en weet jezelf het antwoord eigenlijk al wel. Is een herstart of een doorstart van deze relatie verantwoord naar de toekomst toe? Misschien opnieuw therapie... óf een definitief einde. Met alle pijn die ook dat ongetwijfeld meebrengt. Daarom nog één gedachte: een teleurstelling, hoe diep en pijnlijk ook, is tijdelijk. Een ‘mislukte’ relatie kan levenslange pijn geven!

Sterkte ermee,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relatietwijfels
3 reacties
AHHK76
Ik vind het een raar verhaal als ik eerlijk ben...!
Op vakantie met hem en een ander meisje. Daarna weer verkering. Hij zegt dat hij niets gedaan heeft, maar heeft toch andere meisjes gemasseerd. Ja dat hoeft niet seksueel getint te zijn als je fysiotherapeut bent... maar als je een seksverslaving hebt (gehad) dan wordt het wel lastig! Dat hij dit niet heeft gezegd vind ik sowieso niet open en eerlijk. Het geeft geen vertrouwen als hij vindt dat jij niet zo moeilijk moet doen.
Volgens mij zijn er maar twee mogelijkheden: of jullie gaan in therapie of jullie gaan uit elkaar. Therapie: Hij om zijn grenzeloosheid/verslaving kwijt te raken. Jij om te leren omgaan met grenzen en vertrouwen. Anders: uit elkaar want zo komt het niet goed. Echt niet! Dat klinkt negatief, maar ik zie niet hoe dit vanzelf gaat kan komen!?
Sterkte en wijsheid en daadkracht toegewenst.
Zoek hulp en steun en troost bij God en mensen!
balksplinter
Tjonge, wat een vervelende situatie. Maar, één ding valt me op. Deze jongen zou die andere meiden neit gemasseerd hebben als jullie verkering gehad zouden hebben. Dus, hij beweert wel zo gek op jou te zijn dat hij verkering met je wil, maar zolang die verkering er nog niet is veroorlooft hij het zich nog wel om met andere meiden bezig te zijn op een manier die hij zou vermijden als jullie verkering hadden.

Als je als jongen verkering met iemand wilt, dan blijf je van andere meiden af, zo simpel is dat.
@Vraagsteller: Volgens mij zijn jouw verwachtingen tegenover deze jongen best wel redelijk hoor. Hij moet eerst maar eens laten zien dat hij jou echt en jou alleen wil, voordat je zoiets opnieuw zou moeten aangaan.
drj
In dit stadium van een relatie al zulke problemen te hebben belooft weinig goeds. Therapie, seksverslaving...
Wat mij ook bedenkelijk lijkt, is dat hij jou min of meer verantwoordelijk maakt voor wat hij doet. Jij "moet" verkering met hem nemen om hem te helpen eigenlijk.
Dat is geen gezonde situatie.
Natuurlijk doet het pijn, maar als je eerlijk bent weet je het antwoord al.
Jij kunt voor hem niet zijn (seks)problemen oplossen. Voor hij een relatie begint moet hij eerst maar eens zijn zaakje(s) op orde hebben.

Een korte tijd veel liefdesverdriet, of jarenlang kleine beetjes te sterven, terwijl er een heel gezin aan hangt.

Maak liever een nieuw begin zonder zijn ballast. Er zijn genoeg jongens met wie de weegschaal ven "draagt elkanders lasten" niet in één richting doorslaat.