Grote financiële problemen

Ds. W. Arkeraats / 4 reacties

Vraag

Wij zitten thuis in een complexe situatie. Er zijn in ons gezin grote zorgen vanwege ziekten. Hierdoor zijn wij puur aan het overleven en hebben geen energie om te geven aan andere mensen. Daarnaast hebben wij inmiddels grote financiele problemen door deze ziekten, waardoor wij nu hulp krijgen. Wij krijgen eten via de voedselbank (we voelen dit als God die voor ons zorgt) en zitten in de schuldsanering via de gemeente. We moeten leven van 75 euro per week met ons gezin van zes personen.

Nu voelt het voor ons niet goed om de tienden weg te laten. De hulpverleners vinden dit lastig te begrijpen, want elke cent is nodig om de kinderen groot te krijgen en ze vinden juist dat we de diaconie moeten gaan inschakelen. Zelf ben ik heel onrustig als ik -hoe klein ook- van het bedrag niet het eerste deel aan God geef. Ook omdat wij momenteel gezien onze situatie niets kunnen geven op een andere manier door vrijwilligerswerk/op school handje helpen, enz. Overal zeggen wij al nee op. Wat is uw idee hierover?

Antwoord

Beste broeder/zuster,

Jullie gezinssituatie is momenteel wel heel erg moeilijk. Je merkt wel dat het op een gegeven ogenblik gewoon niet lukt, om er nog wat af te halen voor God en Zijn dienst. Ik kan daar kort en goed over zeggen dat er omstandigheden kunnen zijn waarin de Heere dat ook niet van ons vraagt. Je mag het eenvoudig voor Hem neerleggen en zeggen: “Heere, U weet dat ik het wel wil, maar dat ik het niet kan.” Onze ‘diaconale’ taak mag een vreugdevolle taak zijn en geen strakke plicht. In de Bijbel worden meer dan eens mensen in nood geholpen, maar we lezen dan niet, dat zij daar dan direct weer een deel moeten afdragen.

Verder mogen we dankbaar zijn dat elke gemeente binnen de kerkenraad een aantal broeders diakenen heeft. Die mag je om hulp vragen en ik vertrouw erop dat zij voldoende inzicht hebben om jullie situatie -die ik natuurlijk niet in detail ken- te beoordelen. Hopelijk komt er een tijd, waarin jullie als gezin weer aan de dienst van de Heere kunnen bijdragen – financieel en ook op het terrein van het vrijwilligerswerk. En wat niet onbelangrijk is: ook een dankbaar hart voor het kleine, dat wij ontvangen, ziet de Heere als ‘een offer’. Dat behoort toch ook tot ‘de tienden’?

Van harte wens ik jullie genezing in tijden van ziekte en kracht in tijden van de zorgen om jullie dagelijks bestaan.

Ds. W. Arkeraats

Tags in dit artikel:

diaconiefinanciën
4 reacties
handelingen2_21
Paulus is er heel nuchter in, net als de ds:

2 kor 8:12-14
12 Want als de bereidwilligheid aanwezig is, dan is iemand welgevallig overeenkomstig wat hij heeft, niet overeenkomstig wat hij niet heeft.
13 Het is namelijk niet de bedoeling dat anderen verlichting hebben, en u verdrukking;
14 maar uit het oogpunt van gelijkheid is er op dit moment uw overvloed om wat hun ontbreekt aan te vullen, opdat ook hun overvloed er is om wat u ontbreekt aan te vullen, opdat er gelijkheid zal zijn,
15 zoals geschreven staat: Wie veel had verzameld, had niet over; en wie weinig had verzameld, had niet te weinig.

- See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/2korinthe/8/#sthash.x3TrN0pp.dpuf

2 kor 9:7
Laat een ieder geven wat hij in zijn hart voorgenomen heeft, niet met tegenzin of dwang, want God heeft de blijmoedige gever lief!

We zijn vrij van de wet!! Alles wat je hebt is bovendien al van God. Hij vraagt je goed rentmeesterschap en daar hoort het zorgen van je gezin bij toch!?
Nomad
Mooi antwoord van de ds! Als diaken wil ik graag het volgende toevoegen: Natuurlijk mooi en goed als de diaconie jullie weet te vinden. Het is hun(onze) taak ook om de door jullie omschreven problematiek te onderkennen. Anderzijds is het voor een goed functioneren van een christelijke gemeente ook nodig dat we als leden een beroep durven te doen op de diaconie.
Ik begrijp dat situaties complex kunnen zijn. Maar persoonlijk zou ik het heel erg vinden als een gezin in mijn gemeente wel bij de voedselbank zou aankloppen en ons als diaconie zou voorbijgaan.
cees0102
Met Nomad eens.
Schakel gerust de hulp in van uw kerkelijke gemeente.
Hopelijk mogen jullie uit deze situatie komen en dan is er misschien weer ruimte om uw doelen van het geven van tienden, te behalen.
helmuthoorn
Ook eens met @nomad.
Voor dit soort gevallen bestaat er dus een diaconie.
En al heel lang.
Veel diaconieen voorzien tegenwoordig bijv. al structureel in schoolboeken en lesgeld en in de vergoeding van het eigen risico in de ziektekosten en de zorgpremies voor mensen die het financieel krap hebben.
Dat worden er helaas de laatste jaren steeds meer, vooral jonge gezinnen en alleenstaande ouderen.