Opdragen van baby's

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen opdragen en zegenen van een baby?

Antwoord

Deze woorden worden in de praktijk nogal door elkaar gebruikt. In baptistengemeenten wordt doorgaans liever gesproken over "opdragen" van baby's. Bij ons in de gemeente gebeurt dat als volgt: De ouderling van dienst vraagt de ouders naar voren, met hun kleine (en hun andere kinderen, indien aanwezig). Elke keer wordt dan Marc. 10:13-16 gelezen ("Jezus zegent de kinderen"). Daar wordt in kort bestek iets aan verbonden, richting dit kleine kind. De ouders krijgen een aantal vragen gesteld: beloven zij, voor God en Zijn gemeente, hun kind op te voeden in de tucht en de terechtwijzing van de Heere? Dan neemt de ouderling het kind in de armen en doet voorbede voor hem/haar en zegent de kleine in de naam van de Heere. Daarna wordt ook gebeden voor de ouders - dat zij door woord en voorbeeld hun kind(eren) mogen bekend maken met de weg van Christus en hen (hem/haar) op die weg zullen voorgaan.

Tegenwoordig geven wij ook een kaart mee met een belofte uit Gods Woord, als aandenken aan dit moment.

Ds. M. B. Gorsira,
Baptistengemeente Doorn en omgeving

Lees meer artikelen over:

baptismekinderdoopopdragen baby