Weinig tijd samen

Alie Hoek - van kooten / 2 reacties

Vraag

Ik ben net getrouwd en voel me eenzaam. Partner is veel weg of met iets anders bezig, dus weinig tijd samen. Ik had me bij een huwelijk iets anders voorgesteld. Ik heb het aangekaart bij mijn man, maar het wordt weggewuifd. Daarnaast ben ik ook verhuisd, waardoor ik ook minder snel bij familie e.d. ben. Graag reactie van een psycholoog.

Antwoord

Beste pasgetrouwde,

Het is erg goed te begrijpen dat je je wat eenzaam voelt. Zeker als een vrouw naar de woonplaats van haar man verhuist, dan verandert er voor de man nauwelijks wat en voor de vrouw juist heel erg veel. Je gaat weg uit de woonplaats van je familie en vrienden. Je kende iedereen en hoorde van alles. Misschien zat je wel op een vereniging en had je daar ook je werk. Als je dan trouwt en elders gaat wonen, betekent dat dat je heel veel moet achterlaten. Dat kun je je van te voren bijna niet voorstellen. Jammer dat je man dat wegwuift. Hij weet waarschijnlijk ook niet goed hoe hij dat moet veranderen. Het is wel belangrijk dat hij begrip voor je toont. Dat hoort bij een goed huwelijk dat je je in elkaar inleeft en elkaar helpt. Je bent immers niet meer twee mensen apart maar samen één.

Heb je al gezocht naar werk in je nieuwe omgeving? Dat is vaak een hele goede manier om er weer in te komen. Dan zijn er natuurlijk ook de contacten in de kerk. Ga vooral ook op een kring of vereniging. Als je thuis blijft zitten, leren de mensen je niet kennen. Ga er vooral zelf ook op uit en stel je open voor nieuwe contacten. Nodig mensen uit. Dan moet het lukken.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

eenzaam
2 reacties
VrouwkeZondernaam
. . . en blijf (erover) praten met je man! Trouwen is een werkwoord!
AHHK76
Nadat wij verhuisd waren, ben ik direct naar een vrouwenkring gegaan en daar ga ik na vele jaren nog steeds heen. Dat kan zoveel schelen als jij jezelf probeert open te stellen voor de mensen om je heen! Dat zal helpen... maar inderdaad blijf aan jouw man vertellen dat je het moeilijk vindt en teleurgesteld bent enz.!
Jouw wensen en gevoelens en verlangens mogen er ook zijn! Hopelijk kunnen jullie samen een vorm vinden, die bij jullie past. Dat jullie ruimte hebben voor samen en individueel. Misschien kun je (aan hem voorstellen om) het boekje: De vijf talen van de liefde te lezen...?!
De een heeft meer behoefte aan complimenten, de ander aan praten, de ander aan samen zijn of samen dingen doen, de ander aan kadootjes of lichaamscontact... Als je ontdekt wat voor de ander het belangrijkst is dan kun je proberen dat ook extra te geven aan de ander. Ook kan je duidelijk maken aan jouw man waar jij behoefte aan hebt... Misschien kan dit jullie helpen?! Sterkte en wijsheid toegewenst!