De Trinitate van Augustinus

drs. J. Hoekman / 1 reactie

Vraag

Over het boek De Trinitate van Augustinus. Hij schrijft in een voorwoord op de herziening van zijn werken: "Wanneer ik in het elfde boek handelde over het zichtbare voorwerp, heb ik gezegd: Dat beminnen is vervreemd worden (XI,5,9). Dit is gezegd overeenkomstig die liefde waarmee men iets zo liefheeft dat door daarvan te genieten hij die dit liefheeft, zich gelukkig acht. Want het betekent geen vervreemding een materiële gestalte te beminnen tot lof van de Schepper, zodat iemand werkelijk gelukkig is die geniet van de Schepper zelf." Wat bedoelt Augustinus hiermee? Het is een passage die voor mij onbegrijpelijk is. Ook na het lezen van XI,5,9. Is er iemand die uit kan leggen wat Augustinus hier duidelijk wil maken? Alvast hartelijk bedankt voor uw moeite.

Antwoord

Deze tekst staat niet in boek 11,5,9, dus kan ik geen antwoord geven. Misschien dat de vragensteller mij kan vertellen waar de tekst staat in het boek "over de Drie-Eenheid".

Dat beminnen is vervreemd worden (XI,5,9). Dit is gezegd, overeenkomstig die liefde waarmee men iets zo liefheeft dat door daarvan te genieten hij die dit liefheeft, zich gelukkig acht. Want het betekent geen vervreemding een materiële gestalte te beminnen tot lof van de Schepper, zodat iemand werkelijk gelukkig is die geniet van de Schepper zelf.

Ds. J. Hoekman

Lees meer artikelen over:

Augustinus
1 reactie
jaop
het lijkt me redelijke eenvoudig: de uitspraak 'beminnen is vervreemd worden' zou de suggestie kunnen wekken, dat er in het geheel niet bemind mag worden. Beminnen wil dan zeggen (zoals uit het vervolg blijkt): genieten van materiele dingen (waar je dan ook zaken als seksualiteit onder moet verstaan, bij Augustinus). Dat zet Augustinus later, terugkijkend, recht: je mag er wel van genieten, als je het op de juiste manier doet. Als je in de dingen die je geniet, als het ware van God zelf geniet, Zijn goede hand daarin ervarend.