Bijbelse kinderliedjes

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Welke (liefst CD met) bijbelse kinderliedjes zijn verantwoord/aan te raden voor kinderen in de peuterleeftijd? Het mag gerust vlotte muziek zijn, maar de inhoud moet wel kloppen met de Bijbel en niet goedkoop klinken.

Antwoord

Beste ouder,

Het is best lastig iets goeds te vinden. Wij hadden zelf voor onze kinderen wat cassettebandjes met wat oudere, meer traditionele liedjes, uitgevoerd door een kinderkoor. Ik heb een beetje rondgekeken en ben niet onverdeeld gelukkig met wat er zo al verkrijgbaar is. Er is het een en ander dat een enigszins vertekend beeld geeft. Een beeld van een lieve God die voor iedereen zorgt en dat het belangrijkste is dat we het goed hebben, en als we er maar genoeg om bidden en goed ons best doen Hij daar dan wel voor zorgt. Maar dat is niet het evangelie van de verzoening. Het is een scheef Godsbeeld met een rechtvaardigheid die gebaseerd is op eigen werken en een boodschap die verkeerde verwachtingen wekt.

Nu denk ik niet dat het voor een peuter of kleuter nu zo heel kritisch luistert. Een kind (en ook een volwassene overigens) mag God allereerst leren kennen als een ontfermende Vader die tot ons gekomen is in de Heere Jezus. Maar op de langere duur zie ik er wel een probleem in als een kind gestadig een scheefgetrokken beeld meekrijgt en liedjes kunnen daarin behoorlijke de toon zetten omdat die blijven hangen.

Liedjes met goede inhoud lijken mij bijvoorbeeld liedjes die God als Schepper en Zorgdrager verheerlijken, liedjes die verhalen uit de Bijbel weergeven zoals ze beschreven staan, zonder te moraliseren op een verkeerde manier (het doel moet zijn te leren vertrouwen op God en niet een verbeteren van jezelf) of bijvoorbeeld liedjes die spreken van Jezus als de goede Herder, Redder en Zaligmaker.

Iets dat ik ben tegenkomen dat me wel aardig leek is “Het mooiste van Hanna Lam en Wim ter Burg”, deel 1 (OT) en deel 2 (NT). Te verkrijgen onder andere bij STH Records. Het zijn hoofdzakelijk traditionele liedjes op een integere wijze uitgevoerd, met een mooie keuze aan instrumenten en een mooie uitvoering, naar mijn oordeel veel kunstiger dan de popachtige uitvoeringen die je vaak tegenkomt. En als u op de website van STH Records kijkt onder het thema 'kinderen' is er nog wel meer te vinden.

Ik ben overigens van mening dat het niet per se nodig is muziek te nemen dat speciaal voor kinderen gemaakt is. Ikzelf vond als kind de elpees met christelijke kinderliedjes die we hadden weinig aan. We hadden echter ook een elpee van Piet Sybrandy, en dat sprak mij veel meer aan. Dat waren liedjes van Johannes de Heer. Ik begreep uiteraard niet alles, maar misschien is dit wel een van de weinige bronnen geweest in mijn jeugd waardoor het evangelie tot mij gekomen is. Het beeld van het 'ruwhouten kruis' is me altijd bijgebleven en ook nadat ik als jongere mijn eigen goddeloze weg was gegaan, is deze evangelieboodschap blijven hangen. Toen het moment daar kwam wist ik: daar moet ik zijn.

Mij lijken dan ook gezangen en geestelijke liederen met een goede inhoud in een geschikte uitvoering ook prima geschikt voor kinderen, ook al zijn ze niet speciaal met hen op het oog uitgevoerd. Ieder kind is daarin misschien weer anders, maar er zijn vast wel geschikte uitvoeringen te vinden bijvoorbeeld met een bepaalde instrumentkeuze die het kind aanspreekt, zoals misschien trompet of fluit of wat dan ook. Bij STH Records of bij een goede christelijke boekwinkel is vast wel iets te vinden. Ook als een kind het niet allemaal goed begrijpt, denk ik niet dat het kwaad kan dat het dingen meekrijgt die het dan later beter kan plaatsen.

Ik zou persoonlijk niet kiezen voor liedjes met een populaire popachtige uitvoering. Niet dat ik per se een probleem heb met de instrumenten op zich, maar het maakt dat je een kind al vroeg went aan deze 'makkelijke' muziekstijl en het later in veel gevallen moeite zal hebben met andere, rijkere en meer klassieke muziekstijlen.

Misschien zijn er lezers die nog goede aanbevelingen hebben. Bij deze van harte uitgenodigd deze hieronder toe te voegen.

Ontvang een hartelijk groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

geloofsopvoedingmuziek