Evangelisatie van reformatorische kerken

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Ik ben zelf lid van de PKN. Het valt me op dat de diverse reformatorische kerken in Nederland veel, maar dan ook heel veel minder aan evangelisatie doen dan andere kerkgenootschappen. Hoe kan dit?

Antwoord

Je stelt een moeilijke vraag, waar nauwelijks zomaar een antwoord op gegeven kan worden. Het is je namelijk opgevallen dat in diverse reformatorische kerken in Nederland heel veel minder aan evangelisatie wordt gedaan dan in andere kerkgenootschappen. Ik vraag me af hoe je dat is opgevallen en welke kerkgenootschappen je precies bedoelt. Ik denk dat je niet zomaar kunt zeggen: in dit kerkgenootschap doet men meer aan evangelisatie dan in het andere. Daar is een grondig onderzoek voor nodig. Omdat de meeste evangelisatieactiviteiten vanuit een plaatselijke gemeente worden ondernomen, zou je alle gemeenten die reformatorisch zijn moeten vragen wat zij doen aan evangelisatie. Ik denk dat het dan nog wel eens mee zou vallen met dat minder doen aan evangelisatie. De meeste gemeentes hebben een evangelisatiecommissie, die activiteiten ontplooit. In mijn eigen gemeente zijn we bijvoorbeeld betrokken bij  evangelisatiewerk op een camping gedurende een aantal maanden.

En dan: wat doen de individuele leden van de gemeente? Want de beste evangelisatie is uiteindelijk dat degenen, die door het geloof de Heere Jezus hebben leren kennen als hun Zaligmaker, daar in woord en daad op een of andere manier van getuigen. Door gesprekken met vrienden, buren, collega’s enz. En die wijze van evangelisatie is al heel moeilijk in kaart te brengen. Ik hoop in elk geval dat jij ook daarin je steentje bijdraagt.

Ds. G. van de Groep

Tags in dit artikel:

evangelisatie