Mijn harde hart

Ds. J. Bos / 2 reacties

09-11-2015, 09:38

Vraag

Ik worstel al zo lang met mijn harde hart. De ene dag vraag ik de Heere voortdurend om bekering en het ware geloof en voel ik de nood ervan. Maar de andere dag is het totaal weer weg en lijkt het allemaal onmogelijk en ver weg. Ik ben zo bang dat het nooit wat met mij wordt. Ik hoor mensen om mij heen over het geloof spreken, maar voor mijzelf is het zo ver weg! Ik kan niet 'zomaar' geloven want ik voel het niet genoeg. Ik wil me niet bedriegen, wil een waar geloof ontvangen en niet straks met een tijdgeloof verloren gaan! Ik ben soms ten einde raad: hoe komt het ooit goed met mij? Iedereen zegt dat je moet geloven in de Heere Jezus, maar voor mij is Hij onbekend en ver weg. Ik heb het gevoel dat niemand me begrijpt. Hoe moet het nu?


Antwoord

In het laatste “Bewaar  het Pand” staat een artikel van ds. Roos. Dat is een prachtig antwoord op deze vraag.

 

Tags in dit artikel:

bekering
Dit artikel is beantwoord door

Ds. J. Bos

  • Geboortedatum:
    24-06-1948
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Naarden
  • Status:
    Actief
89 artikelen
Ds. J. Bos

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
2 reacties
handelingen2_21
09-11-2015 / 09:57
Wauw! Mooi!
die ds. Roos is me al een paar keer goed meegevallen!
Prijs de Heere!
Lecram
09-11-2015 / 14:51
De grote dwaling die we helaas vaak in de prediking horen en die de boze ons wijs wil maken is dat het gevoel leidend is voor de zekerheid van ons behoud. De zekerheid van ons behoud ligt niet in onze gevoelens, maar in de beloften van God. Als je het zoekt in het 'voelen' dan is de basis wankel en dat ervaart de vraagsteller zelf. Want hij/zij wordt heen en weer geschud.
Vandaar dat in de bijbel ook zo vaak wordt opgeroepen om dicht bij Jezus te blijven.
Als je bang bent of ten einde raad, dan komt dat doordat de gedachten van de oude mens op dat moment overheersen. Daar schrijft Paulus over in Romeinen 7. Het is echter niet meer Paulus die zondigt, maar zijn vlees. Hij dient met zijn verstand de wet van God. Dat is het onderscheid tussen de oude en nieuwe mens.
Als je wordt aangevallen met dergelijke negatieve gedachten, dan zijn dat de beproevingen van je geloof. Als het beproevingen zijn, moet je daar dus tegen strijden, maar niet in eigen kracht. De beproeving leidt tot volharding en volmaaktheid. Jakobus 1.
Lees veel, biddend, in je bijbel en probeer meer en meer te leren wat God je te zeggen hebt.

Terug in de tijd

Is er een pastoraal boek voor daders van zedendelicten binnen het gezin? In dit geval van broer naar zusjes, wat te lang doorgegaan is. Bijvoorbeeld een boek van een ex-pleger. Indien mogelijk refo of...
Geen reacties
09-11-2011
Anderhalf jaar geleden ben ik gescheiden. Ik had een kinderloos huwelijk. Ik woon nu alleen en heb mijn leven weer redelijk op orde. Ik zit op dit moment in het beginstadium van een relatie met iemand...
27 reacties
09-11-2010
Ik zit in een Gereformeerde Gemeenten waar men zich niet houdt aan diverse uitspraken van classis en synode. Zo is het toegestaan dat vrouwen en meisjes zonder hoofddeksel naar de kerk komen en gebeur...
Geen reacties
09-11-2023
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering