Mijn harde hart

Ds. J. Bos / 2 reacties

Vraag

Ik worstel al zo lang met mijn harde hart. De ene dag vraag ik de Heere voortdurend om bekering en het ware geloof en voel ik de nood ervan. Maar de andere dag is het totaal weer weg en lijkt het allemaal onmogelijk en ver weg. Ik ben zo bang dat het nooit wat met mij wordt. Ik hoor mensen om mij heen over het geloof spreken, maar voor mijzelf is het zo ver weg! Ik kan niet 'zomaar' geloven want ik voel het niet genoeg. Ik wil me niet bedriegen, wil een waar geloof ontvangen en niet straks met een tijdgeloof verloren gaan! Ik ben soms ten einde raad: hoe komt het ooit goed met mij? Iedereen zegt dat je moet geloven in de Heere Jezus, maar voor mij is Hij onbekend en ver weg. Ik heb het gevoel dat niemand me begrijpt. Hoe moet het nu?

Antwoord

In het laatste “Bewaar  het Pand” staat een artikel van ds. Roos. Dat is een prachtig antwoord op deze vraag.

Tags in dit artikel:

bekering
2 reacties
handelingen2_21
Wauw! Mooi!
die ds. Roos is me al een paar keer goed meegevallen!
Prijs de Heere!
Lecram
De grote dwaling die we helaas vaak in de prediking horen en die de boze ons wijs wil maken is dat het gevoel leidend is voor de zekerheid van ons behoud. De zekerheid van ons behoud ligt niet in onze gevoelens, maar in de beloften van God. Als je het zoekt in het 'voelen' dan is de basis wankel en dat ervaart de vraagsteller zelf. Want hij/zij wordt heen en weer geschud.
Vandaar dat in de bijbel ook zo vaak wordt opgeroepen om dicht bij Jezus te blijven.
Als je bang bent of ten einde raad, dan komt dat doordat de gedachten van de oude mens op dat moment overheersen. Daar schrijft Paulus over in Romeinen 7. Het is echter niet meer Paulus die zondigt, maar zijn vlees. Hij dient met zijn verstand de wet van God. Dat is het onderscheid tussen de oude en nieuwe mens.
Als je wordt aangevallen met dergelijke negatieve gedachten, dan zijn dat de beproevingen van je geloof. Als het beproevingen zijn, moet je daar dus tegen strijden, maar niet in eigen kracht. De beproeving leidt tot volharding en volmaaktheid. Jakobus 1.
Lees veel, biddend, in je bijbel en probeer meer en meer te leren wat God je te zeggen hebt.