Werkt uw zelfs zaligheid met vreze en beven

Ds. C.G. Vreugdenhil / 2 reacties

Vraag

Geachte dominee Vreugdenhil, in hoofdstuk 10 van uw boekwerk over bekering heeft u in het begin het volgende opgetekend: “Fil. 2:12: Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veel meer nu in mijn afwezen, werkt uw zelfs zaligheid met vreze en beven". Ik zei: zie je wel, hier staat het. Door de eis tot bekering zijn wij voor honderd procent verantwoordelijk.” De verwijzing naar Fil. 2:12 riep in deze context enige verwarring op bij mij, omdat u in een antwoord op Refoweb over bidden om bekering schreef dat deze tekst geadresseerd is “aan gelovigen, die in hun dagelijkse handel en wandel hun bekering moeten uitwerken, d.w.z. het laten zien in de praktijk van hun leven.” Mijn vraag is dan ook of deze tekst wel of geen betrekking heeft op het komen tot bekering en geloof. Ik hoor beide antwoorden weleens verdedigd worden.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je merkt terecht op dat ik in het boekje “Bekering ook voor jou” die tekst uit Filippensen laat slaan op de ‘eerste bekering’ en later in een antwoord aan een vragensteller via Refoweb op de ‘dagelijkse bekering’. Dat heeft te maken met voortschrijdend inzicht in de betekenis van die tekst. Dat het om de ‘dagelijkse bekering’ gaat is evident. Zou er ooit een zesde druk van het boekje komen dan zal ik een andere Schriftplaats noemen ter ondersteuning van de zaak waarom het gaat, namelijk dat wij voor de volle 100 procent verantwoordelijk zijn voor de eis tot bekering. Jeremia 3:14 zou een mooi bewijs zijn. Daar roept God Israël als verbondsvolk op tot bekering. Het adres is daar “afkerige kinderen.” Afkerige kinderen van het verbond. Dat spoort met de situatie in onze gemeenten, waar zowel ‘bekeerden’ als ‘onbekeerden’ zijn. Mijn excuus voor het misverstand. Je hebt gewoon gelijk.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

bekering
2 reacties
balksplinter
Ik houd het maar op Jesaja 55:11. De ene keer gebruikt God fil 2:12 om iemand op te roepen tot de eerste bekering, de andere keer weer om iemand te bepalen bij de dagelijkse. Ik heb van nabij meegemaakt dat Fil 2:12 iemand in de ruimte bracht i.c.m. het vers dat daarop volgt, het is God die het willen en het werken in ons werkt. Beide teksten laten perfect het 100% genade, 100% eigen verantwoordelijkheid zien, zowel voor de eerste als de dagelijkse bekering.
3parels
@balksplinter,

Hoe mooi verwoord jij mijn gedachten! Fijn!