Vuile, egoïstische zondaar

Dr. C. A. van der Sluijs / 5 reacties

Vraag

Het is zo dood in mijn hart! Er is werkelijk niets dat naar God vraagt. Helemaal niets! Alles is zonde, alles is dood, alles is afkeer. Vroeger had ik er nog wel lust in, maar tegenwoordig heb ik helemaal geen zin meer om te bidden en om Bijbel te lezen. Nu ben ik een verschrikkelijk voorwaardelijke denker. Iemand die zelfs in een situatie als deze nog zegt: “Best goed dit, door je ontdekking hieraan ben je weer een stapje dichter bij God.” Ik verlang er naar dat ik gewoon wel naar Hem uitzie. Heel raar en heel tegenstrijdig misschien. Ik wil gewoon in een rechte verhouding tot Hem komen.

En, ik heb zo weinig last van mijn doodsheid. Soms zijn er momenten dat het me benauwt, maar dat is vaak alleen 's avonds. Ik weet dat alleen een antwoord van Refoweb me nooit zal veranderen als de Geest er niet in mee komt. Dat vraag ik ook altijd voordat ik ga Bijbellezen: “Heere, wilt U Uw licht erover geven? Anders ben ik zo blind!” Maar ik heb nog nooit gehad dat ik kon zeggen dat ik echt de boodschap van het gedeelte zag. Het blijft allemaal bij verstandelijke kennis. Ik ben een typische Farizeeër. Een wolf in schaapskleren. Aan de buitenkant lijkt het allemaal zo netjes, maar de binnenkant is helemaal zwart en zondig. Alles is op mezelf gericht. Alles is egoïstisch. Ik weet dat ik mezelf niet kan redden met mijn verstand maar dat het om het hart gaat. Wat moet ik doen?! Afzender, een vuile, egoïstische zondaar die dit allemaal fluitend kan typen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Eigenlijk ben ik nog nooit iemand tegen gekomen die zichzelf zo volmaakt tegenspreekt als jij. Wel ongeveer in die trant, maar niet zo ‘uitgekiend’ als jij dit nu doet. Zal ik je eens wat vertellen? Je bent jezelf aan het examineren om zo tot de conclusie te komen dat je gezakt bent met de uiteindelijke mogelijkheid om toch nog te slagen. Een gang van zaken die je zelf al signaleerde. Een wanhoopsredenering! En dan zo dat hierna geen enkele redenering meer overblijft. Alle schepen achter je verbrand! Ja, dan is er maar een mogelijkheid: overboord springen! De failliete boel achter je laten en Jezus volgen die gezegd heeft: “Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven”(Matth. 11:28).

Weet je, heel jouw verhaal getuigt van een oververzadigd zijn met een dichtgespijkerde kerkelijke woordenbrij waarin je nu langzamerhand begint te stikken. Je moet eerst eens wat eten: “neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken is” ... en drink eens wat: “dit is Mijn bloed dat voor u en voor velen vergoten is tot vergeving van de zonden”  (Matth. 26:26). En nu eens flink adem halen in de vrije gunst die eeuwig God bewoog in het zalig maken van zondaren. En nu niet meer achterom kijken, want dan loop je de kans een zoutpilaar te worden (Gen. 19:26). Stel je voor dat Jezus van jou zou moeten zeggen: “Ik heb op de fluit gespeeld en jij hebt niet gedanst” (Matth. 11:17)!

Je hebt nu in de logica van de perfecte verwoording van je ongeloof al je kruit verspeeld. En nu de zaak gebarsten is, mag je verlangen naar God te voorschijn komen. In de overgave aan Jezus, vervult de Heilige Geest je met Zijn ongekende liefde. En als je nu je laat leiden door de Heilige Geest voltrekt de overgave aan Jezus zich als vanzelf. Want, weet je, geloven is volstrekt onlogisch en in tegenspraak met onszelf, omdat zó het Woord van God tot spreken komt in ons leven. Nou, laat Hem het nu maar voor het zeggen hebben. En de duivel heeft het nakijken, terwijl jij fluitend je weg vervolgt naar God en het eeuwig zalig leven. En laat verdere iedereen maar praten, omdat God nu spreekt.

We hopen elkaar nader te spreken, hier of hierboven.

Met hartelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Dr. C. A. van der Sluijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

bekering
5 reacties
Jaleco
"Overeenkomstig mijn belijdenis heb ik Hem immers gevonden, toen ik Hem niet zocht en niet naar Hem vroeg (Jesaja 65:1), Hij heeft mij gevonden en vastgegrepen, toen ik met mijn vrije wil en gedachten van mijn hart van Hem wegvluchtte, en als een schaap ging dwalen in eigen gekozen wegen (Jesaja 53:6). Hij zag mij aan, toen ik in mijn bloed lag, Hij wendde Zich tot mij en bekeerde mij tot Zich, toen ik mij van Hem afkeerde (Ezechiël 16). Hij bracht mij nabij toen ik ver was (Efeze 2:13), zonder mijn toedoen, zonder mijn medewerken. Ik had immers niet om Hem geroepen of moeite voor Hem gedaan (Jesaja 43:22). Dan kan het toch niet anders, of Zijn genade zal mij weer verschijnen? Hoe zou Hij Zijn vriendelijk aangezicht eeuwig kunnen afwenden? Ik ben immers tot Zijn genade geroepen, met Zijn Geest begiftigd en met het evenbeeld van Zijn Zoon vernieuwd en getekend. Ik zoek en roep Hem met zuchten en verlangen, ik span mij voor Hem in tot bloedens toe, en ik zou Hem graag omhelzen. "

(Voetius)
Samanthi
Beste ds. van der Sluys
Heel hartelijk dank voor uw heldere antwoord.
Gods zegen voor u en voor de vragensteler/ster.
Samanthi
ariehamelink
Heel pastoraal verwoord door broeder vd sluis .
En bemoedigende taal wat zou je hier nog meer over kunnen zeggen want deze worstelingen zijn ook mij niet onbekend .Maar mn beste vrein of vriendin als je het nog nooit moeilijk hebt gehad dan mag men het wel eens onderzoeken of men wel door GOD bekeerd is .Met name in het nieuwe testament lees ik heel veel over de strijd des geloofs- jij zegt mn verstand nu een mens is juist geworden tot een levende ziel toch ? met verstand hart ziel en [onwil] Dus er zit ei9genlijk fundamenteel iets niet goed als je die strijd niet kent Dan zou je tot het gevarieerde christendom behoren En het klinkt mischien raar in je oren maar ik heb wel eens gedacht toen ik GOD nog niet kende en in de wereld vrolijk en lustig leefde had ik het makkelijker herken je dat ook ? zodat je je nog gelukkiger voelde toen Maar je mag niet vergeten we hebben een zeer listige tegenstander de satan weet je wi9jlen ds I Kievit zie er dit over Die satan die piraat komt nooit op een leeg schip af wel op een geladen en dat sluit dus niet uit dat je in je ongeloof nergens meer bij kunt en in deze tijd mag je niet meer als gelovige ongelovig zijn daarin bepleit ik het ongeloof niet want ook als volgeling van JEZUS kijk naar de dicipelen waar JEZUS zei wees niet ongelovig maar gelovig .Laat je niet leiden door je emotie leiden maar door ZIJN belofeten in ZIJN WOORD
Dat begint juist met je verstand HIJ opende hun verstand zodat ze de schriften verstonden en die zijn het toch die van HEM getuigen mn lieve vriend of vriendin kwens je toe licht over je pad want het eindigt niet met je verstand maar HIJ maakt steeds weer gewillig ben je dan zonder die bestrijdingen en aanvechtingen nooit tot je mischiem wel als een bedelaar worde gedragen in de armen van GOD sommige mensen zien direct alles helder in hun bekering anderen zien de mensen als bomen wandelen lees mark 8 het is zeker ook niet ondenkbaar dat je zelf niet door hebt dat de satan het zicht op JEZUS wegneemt want wees er van overtuigt als je door GOD wereklijk bent gegrepen als een zondaar je zeker een speciale behandeling van de satan krijgt en die voed alleen maar dat ongeloof hoor ,
Maar nu moet je een ding goed verstaan en klem je er aan vast mn beste de satan kan alleen verwarring zaaien en je aanwijzen ook hoe doods je bent maar vergeven kan hij je nooit maar je weet toch wel dat HIJ onze HEILAND menigmaa vergeeft ook ons ongeloof Want HIJ immers heeft voor arme zwakkelingen weglopers en doodse mensen verloochenaars [petrus ]ook voor jou gebeden dat je geloof niet ophouden ZIJN BLOED reinigt van alle zonden en geeft de satan het nakijken HIJ draagt de banier van de strijd k wens je ZIJN nabijheid
gertjan27
Beste vragensteller, aanvullend een tip: om eens te luisteren naar wat preken van ds. D.Chr. Overduin (1935-1990) op de site www.omsheerenhuis.nl. Ik ging vroeger bij hem naar de kerk. Hij beschreef vaak redeneringen zoals de jouwe, over hoe je in je eigen godsdienstigheid volledig kunt vastlopen, en hoe je voelt dat je onverschillig bent, zoals jij zegt. Je bent dus uitgepraat en dan houdt het op. Ik denk dat iedereen dit zal moeten toegeven, al beleven we het allemaal anders, maar er is niemand die rechtvaardig is, ook niet één. Maar Overduin beschreef ook altijd uitvoerig hoe de onvoorwaardelijke genade van God ons heeft gered van onszelf! Onvoorwaardelijk, dat wil zeggen: van buitenaf, onafhankelijk van hoe wij ons gedragen of van wat wij al dan niet voelen of bevinden. Genade van God die helemaal buiten ons om is gekomen, door het geloof en de trouw van Jezus Christus.
dam0h00
Beste vragensteller/vragenstelster,
Dit wat je beschrijft zie ik ook in mij zelf. Hiermee worstel ik ook.
Daarom wil ik doorgeven wat ik meegekregen heb.
Blijf lezen en bidden. Blijf naar de kerk gaan.
Dit zijn de momenten dat juist de Heilige Geest kan komen en tot jou spreken.
En dat wil Hij echt doen!
Vertel aan Hem wat er in je leeft en of Hij je wil wilt ombuigen!
Hij kan het echt doen!
Hij doet het niet om ons, maar alleen om Zijn goedheid.
Waarom willen we niet naar Hem toe gaan om vergeving?
Als wij zo met een hard hart sterven, zullen we verloren gaan.
Maar als wij naar Hem toe gaan, dan kan Hij ons rechtvaardig veroordelen of doen wat Hij belooft: vergeving van zonden geven.
Vraag dan aan Hem of Hij je gewillig wil maken om naar Hem toe te gaan om je schuld te belijden en vergeving te vragen!
Dat wil Hij echt doen!
Dan zal je rijk zijn!

Hendrika