Legging bedekt tattoo's

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Ik heb hier veel gelezen over leggings en daaruit kwamen verschillende meningen. De meeste dominees zijn tegen het dragen van een legging. Natuurlijk snap ik het heel goed! Maar ik heb zelf een heel groot probleem. Twee jaar geleden ben ik bekeerd vanuit 'niets' (ik heb geen kerkelijke achtergrond) en ik bezoek nu frequent een Ger. Gem. Ook in mijn vrije tijd draag ik een rok tot net over de knie, met daaronder een legging i.p.v. een panty. De reden dat ik voor een legging heb gekozen, is omdat mijn benen namelijk vol tatoeages zitten en een panty schijnt erg door. Dat zou betekenen dat ik met deze ‘getekende’ benen, die verwijzen naar fouten in het verleden, open en bloot in de eredienst zou moeten zitten. Dat is ook nog eens aanstootgevend. Ik denk er over om ze weg te laten halen, maar dat kost heel veel geld en dat heb ik nu niet.

Wat moet ik in de tussentijd doen? Iedereen loopt in rokken tot over de knie met daaronder een panty en ik wilde dat het voor mij mogelijk was, maar helaas is dat niet zo. Ik heb geen spijt van mijn tattoo's, maar als ik toen in God had geloofd had ik ze niet laten zetten. Nu ik ze eenmaal heb, wil ik er best mee omgaan, maar ik vind het tijdens de eredienst (en uiteraard er buiten) ongepast en de rest van de gemeente vast ook. Dus mijn vraag is concreet: wat moet ik hiermee?

Antwoord

Geachte mevrouw/zuster,

Bedankt voor je open communicatie over je probleem dat ontstaan is toen je gezien hebt dat door het geloof in de Heere Jezus het leven van jong en oud veranderd/vernieuwd wordt. Dat is een geschenk, dat is een genade. Fijn dat je in de kerk komt en dat je deel uit wil maken van een gemeenschap. In de kerk gelden ook regels, want dat is de werkplaats van de Heilige Geest. Je zult er netjes uitzien. De variatie in de kleding in de kerk zal ook groot zijn. Laten we maar niet praten over de hoeden, de petjes e.d.

T.a.v de leggings is er veel verschil. Terecht dat jij ze wel draagt, gezien de tatoeages . Een heel juiste beslissing! Want dan krijg je weer andere obstakels. Dat komt later wel!

Leggings werden eerst gedragen onder de rok (net over de knie); door de leggings werden de rokken korter en later werden de rokken onverantwoord korter en de leggings steeds dikker. In de praktijk zwarte leggings en een zwarte rok (wanneer stopt de legging en begint de rok?). We verknoeien het zelf op deze manier. De praktijk is dat na jaren de legging grosso modo aanvaard is. Iedereen loopt ermee aan.

Ik heb jaren met studenten en catechisanten omgegaan en de hele ontwikkeling meegemaakt: van rokken op maat, rokken korter zodat je niet wist hoe je moest kijken. Daarna ‘lamelle’ rokken en nu de leggings!

Je neemt een juiste persoonlijke beslissing, Laat je niet van de wijs brengen. De Heere kent je en geeft je rust om deze weg te gaan.

Als er gevraagd wordt aan je waarom je leggings draagt, dan zou je antwoord kunnen zijn: dat heeft met mijn verleden te maken en voor sommige zaken moet ik rustig nadenken en daar neem ik de tijd voor.

Vraag de Heere om kracht en wijsheid en leef door het gebed dichtbij de HEERE! Lees Psalm 121!

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

kledinglegging