De hele dag aan snijden denken

Eleos / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 17 en opgevoed in een christelijk gezin. Ik ben een jaar lang verslaafd geweest aan mezelf snijden. Ook luisterde ik in die tijd heel veel naar ‘ruige emo-bands’. Ik was ver van God afgedwaald en deed zo ongeveer alles wat niet mocht. Ook had ik een dagboek op Instagram waarin ik alles plaatste wat me dwars zat. Daardoor kwam ik via mijn volgers ook veel meer in contact met de donkere kant van de wereld.

Maar toen ik (van oorsprong Hervormd) evangelische diensten bezocht, ging er een wereld voor me open. Er was op een gegeven moment een dienst die precies over de situatie ging waar ik in zat. Ik ben toen heel erg veranderd en samen met de hulp van God (die mij liet merken dat Hij écht bij me was) afgekickt en nu al bijna twee maanden clean. Maar nu komt het eigenlijk pas: ik denk de hele dag aan het snijden en aan de dingen doen die God verboden heeft. Als ik in de Bijbel lees, begint mijn hele lichaam te shaken en dat is hetzelfde bij het bidden. Er gaan dan ook allerlei dingen fout. Het is net of er iets in mij zit wat niet wil dat ik een band krijg met God. Ook nu ik deze vraag instuur is dat hetzelfde verhaal. Mijn lichaam werkt me tegen. Leeft er soms een demon in mij?

Antwoord

1)

Mooi wat je vertelt! Dat je zo’n ontwikkeling hebt doorgemaakt. Je vraag kan ik me voorstellen. Ik moet zeggen dat ik dat niet weet. Ik ben psycholoog. En heb denk ik niet meer verstand van demonen als jij. Het zal vast kunnen. Ook wanneer het niet direct een demon is, is er de ervaring dat bekering en groei aangevochten wordt. Er is zeker geestelijke strijd. Dat bestaat. Mijn advies is om over die vraag te praten met een pastor. Het is een goede vraag.

Als psycholoog ben ik benieuwd wat die lichamelijke reacties te vertellen hebben, wat voor gevoel daarin uitgedrukt wordt – boosheid, angst, of een behoefte? En waar dat mee te maken heeft. Zo kijken we als psychologen of je je eigen reacties, ook die je aanvankelijk vreemd voorkomen, leert kennen en begrijpen en er vervolgens mee omgaan. Je kunt dat zelf proberen. En als je daar niet verder mee komt, dan zou je psychologische hulp kunnen zoeken.

Met vriendelijke groet,

Els de Bruin

2)

Beste vraagstelster,

Toen ik op internet een paar zaken nazocht, kwam ik op Gospeltime precies dezelfde vraag tegen; alleen is het meisje daar 13 jaar in plaats van hier 17 jaar. Ik vind het geen probleem dat je dezelfde vraag aan verschillende personen stelt, maar het is voor een reactie wel van belang de goede leeftijd te weten. In het onderstaande ga ik uit van de hoogste leeftijd en van de mogelijkheid zelf hulp te zoeken. Doe dat -zeker bij een jongere leeftijd- zoveel mogelijk samen met je ouders.

Het snijden van jezelf kan diverse oorzaken hebben, ook de invloed van occulte machten. Wanneer je veel gedaan hebt wat niet mocht en met de donkere kant van de wereld in aanraking bent gekomen, kun je psychische schade opgelopen hebben, maar ook de deur open gezet hebben voor demonische invloeden.

Heel mooi om te lezen dat je Gods nabijheid hebt ervaren en nu al weer een paar maanden clean bent. Gelukkig zijn er ook steeds meer hervormde gemeenten die de problemen kennen waar jij mee worstelt, maar dat is niet overal het geval. Uiteraard gaan veel diensten over andere zaken. Zie het als Gods leiding dat je bij een dienst was waar jouw problemen ter sprake kwamen.

De verschijnselen die je noemt na de fundamentele verandering, kunnen gedeeltelijk door vaste gewoonten komen, maar vooral het ´shaken´ bij het lezen van de Bijbel doet mij vermoeden dat er toch meer aan de hand is. Op grond van een korte beschrijving kan ik geen duidelijke diagnose stellen, maar het is zeker mogelijk dat er een demonische kracht in je actief is en alles wat het geloof in God betreft, tegenwerkt.

Ik adviseer je om contact op te nemen met de voorganger die precies sprak over jouw situatie. Ik verwacht dat hij een uitweg wees. Vraag daar ook verdere hulp. Als het goed is weet hij ook namen en adressen van hulpverleners die jou verder kunnen helpen. Dit betreft bij voorkeur hulpverleners die van psychische zaken én van geestelijke bevrijding kennis hebben. Daarbij is het van groot belang te bidden om vergeving en bevrijding, en in de Bijbel gedeelten te lezen die gaan over de macht van God tegenover de duivelse tegenkracht. Als je dat niet alleen kunt, vraag dan ook hulp van mensen in je eigen omgeving.

Er kunnen veel krachten zijn die je terugtrekken in het vroegere leven, maar door Jezus Christus is echt bevrijding mogelijk. Dat kunnen veel mensen in onze tijd getuigen. Niet het verleden is beslissend, maar wat we in het heden doen. Door het geloof is een nieuw begin mogelijk.

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

automutilerendemonenoccult