Geen gemeenschap voor het huwelijk

Ds. H. van den Belt / Geen reacties

Vraag

Waarom mag je geen geslachtsgemeenschap hebben voor het huwelijk? In de bijbel staat dat je je lichaam rein moet bewaren, maar dat geldt toch alleen voor mensen waar de Heilige Geest in woont? Dat houdt dus in dat indien de Heilige Geest niet in je woont, je wel geslachtsgemeenschap mag hebben?

Antwoord

De bijbel is heel duidelijk over Gods bedoelingen. Die zijn altijd goed, ook als ze haaks staan op wat wij leuk, fijn, aangenaam of goed vinden. Er is maar één antwoord op de vraag waarom je geen geslachtsgemeenschap mag hebben voor het huwelijk: omdat God dat niet wil. Hij heeft ons gemaakt, inclusief onze seksualiteit. Hij weet wat het beste voor ons is. Hij vindt het blijkbaar heel belangrijk voor ons dat wij 'veilig vrijen'. En daarmee bedoel ik natuurlijk iets heel anders dan in de reclamecampagnes. God wil dat er veiligheid is voordat wij onszelf blootgeven en lichamelijk aan een ander overgeven. De beste waarborg voor die veiligheid is nog altijd een belofte van liefde en trouw: het huwelijk.

Nu nog even iets over de tekst die je aanhaalt. Waarschijnlijk denk je aan de catechismus. In de zondag over het zevende gebod (Zondag 41)wordt gezegd dat zowel ons lichaam en onze ziel tempels van de Heilige Geest zijn en dat God wil dat wij ze beide zuiver en heilig bewaren. Het is dus een uitleg van de wet en de wet van God geldt voor alle mensen. Niet alleen voor mensen die bekeerd of wederom geboren zijn en waar de Heilige Geest in woont.

De catechismus verwijst wel verder door naar de tekst uit de bijbel. In de gemeente van Korinthe hadden de mensen -net als wij nu- heel veel moeite om goed om te gaan met seksualiteit. Paulus vraagt de gemeenteleden dan: “Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heiligen Geest, Die in u is, Die gij van God hebt, en dat gij van uzelf niet zijt?” (1 Kor. 6:19). Jouw lichaam is dus een tempel. Maar wie woont daarin? Woont daar een of andere afgod in? Woont de duivel in die tempel? Dan moet je wel heel ongelukkig zijn! Want dan ben je altijd geneigd om te doen wat Gods tegenstander wil. Dat lijkt soms heel aantrekkelijk -zoals met elkaar naar bed gaan voordat je getrouwd bent- maar het maakt je altijd ongelukkig.

Als Gods Geest nog niet in jou woont, dan mag ik tegen jou zeggen dat Hij daar wel wil wonen. Zo staat het tenminste in het doopformulier: als wij in de naam van de Heilige Geest gedoopt worden, dan zegt de Heilige Geest daarmee dat hij in ons wonen wil. Wat een wonder dat de Heilige Geest in jouw leven en in jouw lichaam wil wonen. Dat besef is het beste wapen tegen de zonde. Want dan is het niet vervelend meer om Gods geboden te houden (je moet het doen!) maar dan wordt de wet van God een vreugde voor je (je mag het doen!). Dan zul je ook niet meer proberen om je er achter verschuilen dat je nog onbekeerd bent.

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk