Dezelfde bijbel, verschillende inzichten

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

24-10-2003, 00:00

Vraag

Het bestaan van verschillende kerken roept verschillende vragen op. Eén daarvan is hoe het kan dat mensen die dezelfde bijbel lezen, die dit beschouwen als het geopenbaarde woord van de Heere God, die bidden of de Heilige Geest inzicht wil geven, toch tot verschillende opvattingen komen over bijvoorbeeld de invulling van de eredienst, wanneer je mag zeggen dat je behouden bent, gaven van de Heilige Geest etc.? Deze vraag kan gesteld worden binnen de reformatorische gezindte, maar ook breder, in gesprek met evangelische mensen komt die vraag op. Waarom geeft de Heere ons niet hetzelfde inzicht? Wat voor effect heeft ons bidden om inzicht op deze manier, als de praktijk is dat we eigenlijk uitkomen daar waar we ons het meest bij thuis voelen?


Antwoord

Je snijdt een probleem aan waar we ons niet zomaar vanaf kunnen maken. Ik bedoel de kerkelijke verdeeldheid. Het is heel jammer, om niet te zeggen: heel triest dat er in de loop der tijden zoveel kerken, door afsplitsing meestal, zijn ontstaan. Soms zijn er gegronde redenen geweest om uit een bepaald kerkverband te treden. Denk bijvoorbeeld aan de Reformatie. Soms waren er helaas ook best menselijke factoren in het spel. Die verscheidenheid aan kerken raakt echter niet alleen de Reformatorische Kerken, maar ook andere geloofsgemeenschappen.

Je noemt de evangelische mensen. Ook onder hen is grote verscheidenheid en zijn er soms scherpe tegenstellingen. Je kunt ook denken aan bijvoorbeeld de Vergadering van gelovigen, de Baptisten enz. Intussen zitten wij met deze verscheidenheid en terecht roep je de vraag op: hoe weet ik welke kerkgemeenschap de ware is? Allemaal denken ze op bepaalde punten verschillend, terwijl ze toch dezelfde Bijbel hebben.

Zonder me er achter te verschuilen wil ik toch eerst de opmerking maken dat ik geloof dat er slechts één kudde is van de Goede Herder. Eén volk van God, waartoe alle ware Christgelovigen van alle tijden en plaatsen horen. Dat belijden we ook in de Twaalf Artikelen van ons algemeen, ongetwijfeld, christelijke geloof. Deze mensen zullen het over de kernzaken van het geloof eens zijn. Ik denk dan aan de hartelijke overtuiging en erkenning dat de Bijbel het onfeilbare Woord van God is. Dat we door genade behouden worden. Dat Jezus de enige Middelaar en Verlosser is door Wiens bloed (Zijn offer op Golgotha) zondaren met God worden verzoend en door Wiens Geest ons hart wordt veranderd (wedergeboorte en vernieuwing), zodat we God lief krijgen boven alles en onze naaste als onszelf. Ik noem zo maar wat kernpunten van het geloof, waar de Bijbel niet onduidelijk over is en die naar mijn overtuiging door alle ware gelovigen wereldwijd worden beaamd.

Ik ben er trouwens ook van overtuigd dat juist deze kernzaken verwoord worden in onze belijdenisgeschriften. En het loont de moeite om deze geschriften te lezen en te toetsen met het Woord van God. Daarin gaat het namelijk niet om een privé-opvatting van deze of gene gelovige, maar om een gemeenschappelijk getuigenis van de kerk van alle tijden, die in de lijn van de Reformatie wil staan. Als je dat wat we gemeenschappelijk geloven en belijden in de belijdenisgeschriften van harte kunt beamen, dan heb je al, om zo te zeggen, een instrument om temidden van alle verwarring een allerlei opvattingen, een weg te vinden wat betreft de kernzaken van het geloof. Mijn persoonlijk gevoel is dan niet het eerste, maar het gemeenschappelijk geloof met als kern een rijke Christus, Die arm werd om arme zondaren rijk te maken.

Dat er daarnaast nog zoveel verschillende opvattingen bestaan binnen diverse kerken en groepen, dat kan meerdere oorzaken hebben, die je moet onderzoeken. Allereerst kan dat komen omdat men bewust of onbewust de Bijbel anders leest dan hij gelezen wil en moet worden. In de Bijbel zelf wordt gesproken over dwaalleer en vaak wordt de aard van die dwaalleer duidelijk beschreven. Mensen kunnen (nog) verblind zijn en geen geopend hart en oog door de Heilige Geest hebben ontvangen. "Geliefden", schrijft Johannes in zijn eerste zendbrief, hoofdstuk 4:1, "gelooft niet iedere geest, maar beproeft de geesten of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld".

Verschillende inzichten kunnen ook ontstaan doordat de zaken, waarover men verschilt, niet regelrecht in de Bijbel worden voorgeschreven. De Farizeeën en Schriftgeleerden bijvoorbeeld, hadden allerlei wetten bedacht, wel honderden, die God nooit heeft gegeven. De Heere Jezus stelt dat in Matth. 5 aan de kaak. Hier gaat het om kwalijke zaken.

Maar de verschillen in inzicht kunnen ook onschuldig zijn. Je noemde zelf al de manier van liturgie tijdens een kerkdienst. Meestal berust die op een bepaalde traditie wat de vorm betreft. En dat hoeft niet verkeerd te zijn. Maar de Bijbel zelf geeft ons geen nauwgezette omschrijving hoe een kerkdienst moet verlopen. Ik denk dat er over verschillende punten verschillend gedacht kan en mag worden, als ze maar niet in strijd zijn met Gods Woord en het Evangelie niet verduisteren.

Tot slot: Lees zelf biddend je Bijbel, want veel twistvragen en verschillen hebben dikwijls te maken met weinig of geen kennis van de totaliteit van Gods Woord. Niet ons gevoel, niet hoe ik het vind, is dan doorslaggevend, al brengt het geloof altijd gevoel, ervaring, je mag ook zeggen: beleving met zich mee. Maar Gods gedachten, Zijn Woorden, Zijn Wil zijn dan bepalend. En vooral: bidt of de Heere door Zijn wondere daden het nog eens zo zal leiden, dat allen die bij elkaar horen krachtens het éne geloof in de Enige Zaligmaker Jezus Christus, elkaar zullen vinden.

Ds. G. van de Groep
 

Tags in dit artikel:

verdeeldheid
Dit artikel is beantwoord door

Ds. G. van de Groep

  • Geboortedatum:
    07-04-1944
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Heerde
  • Status:
    Inactief
97 artikelen
Ds. G. van de Groep

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik heb een paar vragen over het christelijk geloof. Ik ben zelf christelijk opgevoed, maar zet nu mijn vraagtekens bij het christelijke geloof. Graag stel ik u een paar vragen m.b.t. evolutie. ?Als ee...
5 reacties
24-10-2014
Ik heb een vraag die ik met een bepaalde schroom stel, maar ik durf er niet zo goed met anderen over te praten omdat ik er me er voor schaam. Het haar op je benen mag je scheren, maar hoe zit dat met ...
Geen reacties
24-10-2005
Hoe is het om een domineesvrouw te zijn? Er is namelijk een jongen verliefd op mij, die de theologie studeert. Word je daardoor aangekeken als zijnde "vrouw van ...?"
Geen reacties
24-10-2005
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering