Met Borderline dienstbaar in het koninkrijk van God

Ds. P.C. van Keulen / 2 reacties

Vraag

Kan iemand met Borderline dienstbaar zijn in het koninkrijk van God?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat bedoel je precies met “dienstbaar zijn in het koninkrijk van God”? Vraag je daarmee: kan iemand met borderline stoornis ambtsdrager zijn, een taak vervullen in het midden van de gemeente of anderszins dienstbaar zijn? Zie je op 'grote' zaken of 'kleine' zaken in de dienst van het koninkrijk van God, zo je dit onderscheid al zou mogen maken?

Dienstbaar zijn in het koninkrijk van God betekent niet alleen dat iemand een kerkelijke functie vervult, het ligt veel breder. Ik denk hierbij aan de woorden van de Heere Jezus in Mattheüs 25: 33-40. Een hongerige brood geven, een dorstige een beker drinken enz. is een onderdeel van de dienst aan de Heere. Zij worden door de Heere Jezus gezegenden van Zijn Vader genoemd en Hij zegt daarbij dat het koninkrijk voor hen bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld. Het betekent niet dat zij door hun werken het koninkrijk zullen beërven, want de enige grond daarvan is de Heere Jezus, maar het zijn de vruchten die uit het geloof voortkomen. Een broodje, een beker drinken geven is niet zo spectaculair misschien als een preek van een predikant, maar toch, hoe belangrijk acht de Heere Jezus ook deze zaken in dit gedeelte!

Iemand met borderline stoornis zal zijn of haar beperkingen hebben, evenals anderen met een bepaalde lichamelijke of psychische diagnose, maar dat betekent niet dat hij of zij niet dienstbaar zou kunnen zijn. Wat past bij iemand in zijn of haar omstandigheden? Dat kan heel verschillend zijn. Wat hebben we de Heere daar ook in te kennen; we mogen bidden of Hij ons de weg wil wijzen hoe wij dienstbaar kunnen zijn, en of Hij dat ook op je levenspad wil brengen en dat je dat als leiding van Hem mag zien.

Van harte Gods zegen toegewenst,
Ds. P. C. van Keulen

Ds. P.C. van Keulen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Bodegraven
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

borderlineroeping
2 reacties
adriano313
Ja lieve vragensteller
De Bijbel leert dat je al je bekommernissen op Jezus mag gooien
Zodat Hij je rust geeft
Spreek je verlangen uit naar Jezus,
open je hart voor Hem en aanvaard Hem in je leven
Blijf in Hem dan blijft hij in jou!
De Bijbel leert dat je dan veel vrucht zal dragen!(joh15)
Daanwsch
Kan iemand van borderline genezen? Ik heb onlangs een verhaal gehoord van een jonge vrouw die genezen is van borderline.

Hoe zie je borderline eigenlijk, puur psychische of alleen geestelijke? Of misschien wel beide? Op beide vlakken is er genezing mogelijk!

Veel zegen!