Mensen zonder God leven meenemen naar pinkstergemeente

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Ik schijn mensen met problemen aan te trekken... En ik wil ze dan ook graag helpen: mensen, die zonder God leven, zoals bijvoorbeeld een homoseksueel. Zulke mensen vertel ik wel over God, maar ik kan dat toch niet echt goed. Daarom zou ik ze ook graag mee naar de kerk willen nemen. Alleen, om ze mee te nemen naar een van "onze" kerken, dat lijkt me toch niks. Ik ken een fijne pinkstergemeente, laagdrempelig, waar zulke mensen zich zeker thuis zullen voelen. Is het fout ze dan daarmee naar toe te nemen, of moet je ze meenemen naar "ons" soort kerken en dan getraumatiseerd (want dat worden ze helaas vaak) achterlaten met: "Ja, nu weten ze de Weg en is het hun eigen verantwoordelijkheid of ze die aannemen." Ik kom zelf wel eens bij die pinkstergemeente en vind de preek zeker bijbelgetrouw (al zal menig refo dat waarschijnlijk niet met me eens zijn). Dan is het geen probleem toch? Zo kunnen ze ook tot Christus komen?

Antwoord

Je stelt wel een heel moeilijke vraag. Moeilijk daarom, omdat je nogal problemen hebt met de prediking in je eigen kerk. In elk geval wil je mensen, die zonder God leven -je noemt het voorbeeld van een homoseksueel-
graag helpen. Je zou hem daarom graag naar 's zondags naar de kerk willen meenemen. Maar je vindt je eigen kerk daar blijkbaar niet voor geschikt. En daarom zou je zo'n persoon liever naar een Pinkstergemeente meenemen.

Ja, wat moet ik daarvan zeggen. Laat ik met het laatste beginnen. Iemand meenemen naar een Pinkstergemeente zou ik beslist afraden. Misschien had je dit antwoord al wel verwacht, maar ik meen het serieus. Nu is, dat geef ik eerlijk toe, de ene Pinkstergemeente de andere niet. Dat geldt trouwens ook met reformatorische kerken. Dat heeft zelfs te maken met de dominee van een gemeente. Niet iedereen is blijkbaar in staat de boodschap helder en duidelijk over te brengen.

Maar nog even wat die Pinkstergemeente betreft. Jij mag dan wel zeggen, dat daar Bijbelgetrouw gepreek wordt, maar ik betwijfel dat. Meestal ontbreekt er de notie dat wij door louter genade zalig moeten worden. Wij zijn vanuit onszelf wel in staat om bijvoorbeeld Jezus aan te nemen. Een trek van remonstrantisme is eigen aan de leer van dergelijke gemeenten. Trouwens, de hele kerkelijke structuur is daarom ook anders. Geen kerkenraad met ambtsdragers, de leer van de volwassendoop, enz.

Daarom zou ik zo iemand toch liever op de hoogte (laten) brengen van de reformatorische leer. Die is Bijbels en kan ook op eenvoudige wijze 'onderwezen' worden. Daarbij denk ik dat het niet verstandig is om iemand al direct mee te nemen naar de kerk. Daar moet een stuk voorwerk aan vooraf gaan. Als je dat zelf niet kunt dan is het raadzaam om iemand anders daarvoor in te schakelen. Een gesprek met je eigen dominee over dit probleem zou wellicht verhelderend kunnen werken. Als jullie tenminste een dominee hebben. En is er misschien niet iemand anders in de gemeente, van wie je weet dat hij of zij de gave heeft om op eenvoudige manier iemand te helpen onderwijzen?

In bepaalde bijbelgetrouwe kerken worden soms cursussen voor buitenkerkelijken georganiseerd. Informeer eens of er bij jou in de buurt misschien een gemeente is waar dit gebeurt. En is er in jullie eigen gemeente geen evangelisatiecommissie of iets dergelijks? Die zouden je waarschijnlijk ook kunnen helpen. Ook als het gaat om materiaal voor mensen, die nog niets van de Bijbel afweten.

Je merkt wel, een concreet antwoord op je vraag is moeilijk. Omdat zo'n antwoord te maken heeft met je persoonlijk geloof, je eigen overtuiging van en visie op de Bijbel, zoals we die als kerken van de reformatie verstaan, de vraag tot welke gemeente je behoort. Dat is voor mij allemaal niet zo duidelijk.

Als je zelf de Heere Jezus als je Zaligmaker hebt leren kennen, dan moet je toch in staat zijn in elk geval al iets daarover aan een ander over te brengen, hoe eenvoudig ook. En daar gaat het om.

Ik wens je Gods wijsheid en sterkte daarbij.

Ds. G. van de Groep

Tags in dit artikel:

evangelisatieevangelisch