Bedplassen en indaling teelballen

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Onze zoon is 9 jaar oud en nog niet zindelijk in de nacht. Als wij hem laten plassen 's avonds laat is hij wel droog. Wij maken er geen probleem van dat dit zo is. Nu is het ook al best een poos zo dat er maar één teelbal in z'n scrotum zit en soms helemaal geen één. Als baby had hij ze wel allebei. Hiermee ben ik bij de huisarts geweest en die zei dat het geen probleem is en dat als hij in de pubertijd er nog last van heeft, er wat mee gedaan wordt. Op internet lees ik veel verschillende adviezen. Wat is nu het beste om te doen? Mijn broertje had hetzelfde probleem, ook wat zindelijkheid betreft. Hij is er rond z'n 9e aan geholpen en was toen ook in één klap 's nachts zindelijk, kan dat er mee te maken hebben? Ik maak me er best zorgen over.

Antwoord

Bedplassen

-We spreken van bedplassen als een kind van vijf jaar of ouder 's nachts de plas niet kan ophouden.

-Kinderen die in bed plassen merken ’s nachts niet dat ze moeten plassen. Ze hebben dit nog niet geleerd. Bedplassen komt niet doordat het kind te veel drinkt of te diep slaapt. Het gebeurt ook niet met opzet. Ze plassen een hele plas (niet een beetje).

-Het komt vaker voor in bepaalde families.

-Vanaf vijf jaar zijn er een aantal adviezen . zie thuisarts.nl -> bedplassen

-Zie ook  http://www.thuisarts.nl/bedplassen/mijn-kind-heeft-last-van-bedplassen

-En wanneer het kind zeven jaar of ouder is en gemotiveerd is, is er een aantal methoden om het zindelijk-worden te bevorderen.

Teelbal niet ingedaald

Bij het onderzoek van een pasgeborere wordt altijd onderzocht of de beide teelballen in de balzak zijn; of daarin te brengen zijn. Een niet-ingedaalde testis (teelbal) komt voor bij 6 procent van alle pasgeboren jongetjes. Een groot aantal van de niet-ingedaalde testes daalt binnen korte tijd in. Op de leeftijd van 3 maanden is 1-2 procent van de teelballen niet ingedaald. Belangrijk om te weten is of de testes bij de geboorte ingedaald waren. Dit kan onnodige ongerustheid of operaties voorkomen, wanneer later de testes bij onderzoek niet te vinden zijn. Spontane indaling is onwaarschijnlijk na het eerste levensjaar.

De testikels (zaadballen) ontwikkelen zich bij jongetjes tijdens de zwangerschap in de buik. Ongeveer een maand voor de geboorte zijn de testikels via de lies in de balzak (scrotum) ingedaald. Normaal gesproken heeft een jongetje bij de geboorte dan ook beide zaadballen in zijn balzak. Soms blijft indaling achterwege. Eén of beide zaadballen blijven dan in de buik of lies zitten. Op latere leeftijd kunnen hierdoor problemen met de vruchtbaarheid ontstaan. Een niet ingedaalde testikel heeft geen invloed op de seksuele functies en heeft niets te maken met bedplassen. Zijn de zaadballen in het tweede levensjaar nog niet ingedaald, dan is medisch ingrijpen wenselijk.

Pendelbal

Soms lijkt het of een zaadbal niet is ingedaald, maar kan hij gemakkelijk in de balzak worden geduwd. Dit wordt een pendelbal genoemd, d.w.z. dat hij gemakkelijk heen en weer bewogen kan worden en meer dan eens in het zakje blijft liggen. In een warm bad in hurkhouding zie je dan wel een bal in de balzak. Zo'n pendelbal komt rond de puberteit meestal vanzelf op zijn plaats.

Bij uw zoon lijkt er in ieder geval sprake te zijn van een pendelbal (aan een kant?) Daar moet je niets mee doen – wachten...

Wanneer je niet zeker weet of er sprake is van een pendelbal, adviseer ik je naar je huisarts te gaan.

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

plas(sen)testikel