Nare ervaringen verwerken

Ds. P.C. van Keulen / Geen reacties

Vraag

Ik kom net uit een hele nare relatie. Deze relatie heeft mij psychisch best kapot gemaakt. Het verwerken gaat moeizaam i.v.m dat het met schuldgevoel gepaard gaat. Het geloof zit hier ook in verwikkeld, met de vraag of het nog vergeven kan worden en dat het mijn eigen schuld is (kwellingen die ik voortdurend hierover krijg). Graag zou ik praktische tips willen hoe je (traumatische) nare ervaringen kunt verwerken en het zo een plekje kan geven.

Antwoord

Beste vragensteller,

Het doet heel wat met je wanneer je net een erg nare relatie achter de rug hebt. De herinneringen, de voorvallen, de (schuld)gevoelens, wat kan er al niet zijn. Dat heeft z´n weerslag op jou als persoon en, zoals je schrijft, het heeft je psychisch kapot gemaakt. Hoe met dit alles verder?

Voor het verwerken ervan is het goed om er over te praten. Dit zal niet eenvoudig zijn, zeker gezien jouw schuldgevoel alsook omdat dingen vanuit de relationele sfeer best heel gevoelig kunnen liggen. Toch is het raadzaam iemand/hulp te zoeken met wie je in vertrouwen alle dingen kunt bespreken die jou bezig houden en ook bekwaam is om in jouw specifieke situatie je met raad en daad bij te staan. Dat kan zijn iemand vanuit jouw kerkelijke gemeente, of een heel goede, betrouwbare vriend/vriendin; verder zijn er ook (christelijke)instellingen die je eens zou kunnen benaderen. Schaam je daarvoor niet, want hoe kunnen (traumatische) nare ervaringen je leven (nog verder) kapot maken.

Kan het nog vergeven worden? Wat je met 'het' precies bedoelt weet ik niet, jij weet het en God weet het ook; en ik hoop ook van harte dat je het aan God verteld, beleden hebt. Een schuldgevoel kan heel zwaar op je drukken, als een last op je schouders zijn en dat doet je hoofd buigen en dan zie je eigenlijk alleen maar datgene wat je bezig houdt. Het hoofd moet omhoog! En wat is daar dan te zien? Denk aan het volk Israël in de woestijn, dodelijk gebeten door de slangen en ook hun hoofden tot vergeving, tot redding, moesten omhoog om daar de koperen slang te zien die daar opgericht was. Een heen wijzing naar de gekruisigde Christus, in Hem zien we God Zich neerbuigen, in Hem op Wie de schuld drukte en Hem Zijn hoofd deed buigen op Golgotha, maar niet voordat Hij had uitgeroepen : Het is volbracht. Alles gedaan, opdat op de vraag “kan het nog vergeven worden”, volmondig ja gezegd kan worden. Vergeving enkel en alleen in het bloed van de Heere Jezus, dat bloed dat reinigt van alle zonden. Het is in en door Christus dat God tot het schuldige volk sprak: "Kom nu, laten wij samen een rechtszaak voeren, zegt de HEERE. Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden al sneeuw; al waren ze rood als karmozijn, ze zullen worden als witte wol."

Ik wens je heel veel sterkte toe en Gods zegenrijke nabijheid,
Ds. P. C. van Keulen

Tags in dit artikel:

traumavergeving