De eeuwige bestemming van mensen uit het Oude Testament

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Tijdens een gesprek met iemand kwam het volgende probleem naar voren waar ik direct geen antwoord op wist. Gingen mensen uit het Oude Testament die God liefhadden na hun sterven direct naar de hemel? Zo ja, is dat dan vanwege hun goede werken? En waarom moest de Heere Jezus dan komen in Nieuwe Testament indien de mensen van het Oude testament toch ook naar de hemel gingen? Hebben we dan de Heere Jezus nog wel nodig in ons hart? Zelf denk ik dat je de Heere Jezus echt in je hart nodig hebt als je tot de Hemelse Vader wil komen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De eerste vraag is: Gingen de mensen, die in het Oude Testament God liefhadden, na hun sterven direct naar de hemel? Het antwoord op deze vraag is: Ja! Ik moet er wel iets bij zeggen. Wat er met de ziel gebeurt, nadat die het lichaam verlaat (dat is sterven) wordt in het Nieuwe Testament duidelijker geopenbaard dan in het Oude Testament.

Maar ook in het Oude Testament wordt er al over gesproken. Ik noem bijvoorbeeld Prediker 12:7, waar we lezen dat het stof weer keert tot de aarde, zoals het geweest is, (Gen. 3:19) en de geest weer keert tot God, Die hem gegeven heeft. Denk ook aan het stervenswoord van Jakob in Genesis 49: 18: Op uw zaligheid wacht ik, HEERE! Vooral in de Psalmen klinkt het uitzicht van de gelovigen door op de hemelse heerlijkheid na hun sterven. In de laatste verzen van Psalm 16 zingt David: "Gij (de Heere) zult mijn ziel in de hel niet verlaten; Gij zult niet toelaten, dat Uw Heilige verderving ziet. Gij zult mij het pad des levens bekend maken; verzadiging van vreugde is bij Uw aangezicht."

In Psalm 17: 15 zegt dezelfde dichter: "Maar ik zal Uw aangezicht in gerechtigheid aanschouwen, ik zal verzadigd worden met Uw beeld, als ik zal opwaken." En dat opwaken (of: ontwaken) ziet op het ontwaken uit de dood, wat voor de ziel begint meteen na het sterven. Te denken is ook aan Psalm 49: 16: "Maar God zal mijn ziel van het geweld van het graf verlossen, want Hij zal mij opnemen." En vooral Psalm 73: 24: "Gij zult mij leiden door Uw raad; en daarna zult Gij mij in heerlijkheid opnemen."

Ik zou ook nog kunnen wijzen op Job 19: 25-27 en de hoofdstukken 24-27 van Jesaja, waarin gesproken wordt van de overwinning van de dood door de Heere.

Of die mensen vanwege hun goede werken in de hemel kwamen? Nee, geen mens -ook niet in het Oude Testament- kan de zaligheid verdienen. Alle mensen zijn zondaren en daarom moet ieder mens zijn zonden leren belijden, opdat God ze vergeeft. Daarom moesten de gelovigen in het Oude Testament offers brengen, die heen wezen naar het offer van de Heere Jezus Christus. Lees Psalm 32 maar eens.

In Ezechiël 36: 22 lees je dat God zijn volk Israël niet verloste en bewaarde omdat ze het verdienden, maar Hij deed het om Zijn eigen Naam. Ook de mensen in het Oude Testament door Gods genade behouden worden. Daarom is de Heere Jezus naar de aarde gekomen om de zonden van Gods kinderen zowel uit het Oude als het Nieuwe Testament te verzoenen door Zijn offer aan het kruis. Het bloed van dieren kon de zonden niet wegnemen. Alleen het bloed van de Heere Jezus reinigt van alle zonden. Prachtig wordt dat gezegd in bijvoorbeeld Hebreeën 9. Lees dat hoofdstuk maar eens door.

Om in de hemel te komen, beter gezegd: om bij God in de hemel te komen, hebben we de Heere Jezus nodig in ons hart. Je kunt ook zeggen: we hebben de Heilige Geest -dat is de Geest van Christus- nodig. Hij wil in ons hart wonen en het nieuw maken. God belooft dat al in het Oude Testament. Lees nog maar eens in Ezechiël 36: 26. Dan ga je je bekeren en geloven in de Heere Jezus. En Hij zegt: "Die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven. En een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid" (Joh. 11: 25 en 26). Daarom kon Jezus tegen de man, die naast Hem aan het kruis hing en die zijn schuld beleed, zeggen: Heden (op het moment dat je sterft) zul je met Mij in het paradijs (de hemel) zijn.

Ds. G. van de Groep

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Heerde