Studieboek over Hooglied

Ds. W. C. Meeuse / 1 reactie

Vraag

Ik ben op zoek naar een Bijbelgetrouw studieboek over Hooglied. Welke zou u mij aanraden? Ik zou graag dat Bijbelboek beter willen begrijpen. Ik weet dat er verschillen uitleggingen mogelijk zijn... Welke is de meest Bijbelgetrouw?

Antwoord

Een boek wat zeer aan te bevelen is voor de uitleg van het Hooglied is de dissertatie van dr. M. Verduin: “Canticum Canticorum, Het Lied der liederen” (De Banier, 1992). Het boek bevat 861 pagina's! Als samenvatting is te lezen: dr. M. Verduin; “Zwart doch liefelijk” (Gedachten bij het Hooglied volgens de uitleg van het Lied der liederen in de Vroege Kerk (De Groot Goudriaan, 1995). Eenvoudiger is: ds. E. van Meer: “Christus en Zijn bruidskerk” (Het Hooglied in meditaties verklaard en toegepast, Den Hertog, 1983).

Vanzelfsprekend kunnen ook de Kanttekeningen bij de Statenvertaling gebruikt worden; Bijbelgetrouw!! Verder kan ik verwijzen naar Mattew Henry, Joh. Calvijn en Dachsel.

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus (2011)

Tags in dit artikel:

bijbelstudieHooglied
1 reactie
markusa
Ik zou altijd James Durham aanraden. Uitgave van 2007. Prachtig gewoon.