Van binnen helemaal verhard

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Van binnen ben ik helemaal verhard, dat ik er ‘s avonds niet aan denk om nog te bidden. Af en toe lees ik nog wel uit de Bijbel. Eerst sprak ik daar nog wel eens over met een leraar op school, maar nu ik m’n examens gehad heb is dit helemaal over. En als de dominee in de kerk er op wijst dat het jaar al voor de helft voorbij is, vind ik het erg dat ik niet meer kan bidden. Wat kan ik daar aan doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Met verdriet je vraag gelezen. Maar het is ook heel herkenbaar. Ik begrijp dat je nog jong bent. Dat is de beste leeftijd om de Heere Jezus te leren kennen en Hem te dienen, echt waar. Die ongeïnteresseerdheid is een sterke list van satan om je geestelijk te gronde te richten. Wees  waakzaam, richt je op je Schepper, Die ook jouw redding op het oog heeft.

Je schrijft dat je helemaal verhard bent, geen zin om te bidden, er niet aan denkt om ‘s avonds je knieën te buigen voor de Heere God. Je Bijbel komt maar weinig meer open. Maar ik ben heel blij dat het niet waar is wat je schrijft. Je vraag is daar het bewijs van. Die verharding verontrust je! Weet je hoe dat komt? De Heere laat je niet los.

Je vraagt: “Wat kan ik er aan doen”? Luisteren naar de liefdevolle nodiging van de Heere: Geef Mij je hart. Doe dat, heel eenvoudig, door je er toe zetten om de Heere te zoeken. Elke morgen 10 minuutjes eerder je wekker af te laten lopen en  bidden (gewoon spreken tegen de Heere) en een Bijbelgedeelte lezen. Maak het tot een gewoonte om dit te doen. De Heere roept je liefdevol toe  Hem te dienen. Hij heeft geen lust in je ondergang, maar dat je je tot Hem bekeert en leeft, eeuwig leeft!!! De tijd vliegt voorbij, komt nooit meer terug! Deze tijd is genadetijd! Kostbare tijd die God je geeft om Hem te zoeken en te dienen. Het is nog niet te laat! Laat je door Hem leiden.

Van harte veel zegen toe gebeden!

P.s. Lees 2 Petrus 3 en Mattheus 11:20-30.

N. J.  van Dooijeweert-van der Slikke