Drank en drugs van kamergenoten

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Ik ben een student die op kamers zit met ontzettend leuke mensen. Helaas wordt er wel heel veel gedronken en geblowd, zeker nu het vakantie is. Op zich is dit geen bijzonder fenomeen, maar zelf drink ik amper meer en blowen heb ik nooit gedaan. Ik vind het niet persé moeilijk om te weigeren, maar ik voel me wel heel ongemakkelijk als andere mensen wel blowen of helemaal uit hun plaat gaan door de drank (of combinatie van beide). Tot nu toe ben ik dan uiteindelijk maar naar mijn eigen kamer gegaan, maar tegelijkertijd vind ik het ook diep triest allemaal. Ik moet mezelf niet in verleiding brengen, maar aan de andere kant moet ik me ook onder degenen bevinden die Jezus nodig hebben! Daarnaast, het zijn mijn vrienden, dus daar voel ik me dubbel 'verantwoordelijk' voor. Hoe kan ik hier het best mee om gaan?

Antwoord

Beste vriend, dat is een netelige situatie. Het is ook een ongezonde situatie. In de walm van wiet en drank verkeren is niet goed voor je gezondheid. Om nog maar niet te spreken over de vuiligheid die ongetwijfeld naar buiten komt als ze door deze verruimende middelen opgewonden raken. Je moet trouwens wel heel sterk in je schoenen staan -de schoenen van de bereidheid van het evangelie van de vrede (Efeze 6)- om staande te blijven. Ben jij immuun voor de verleiding op dit gebied?

Naar ik aanneem heb je je moeite met dit gedrag ook in alle openheid besproken met genoemde vrienden. Dat je dat helemaal niet leuk vindt. Dat je er mee zit. En waarom. Zonder te gaan preken uiteraard. Als dat christelijke(kerkelijke) vrienden zijn kun je ze aan spreken op hun christennaam. In liefde duidelijk maken dat zo'n levenshouding schande is voor de naam van Christus. Trouwens wie door de Geest een relatie met Christus heeft gekregen, diens lichaam is toch een tempel van de Heilige Geest. Wiet en overmatige drank schenden die tempel.

Zijn het geen christelijke vrienden, dan stel ik de vraag hoe diep gaat je vriendschap met hen? Kun je als christen echte vrienden zijn met hen wier wereldse leven vijandschap is tegen God (eerste Johannesbrief). Kun je als vriend van God vrienden hebben die zich gedragen als vijanden van God. Geldt dan niet: zeg mij wie uw vrienden zijn en ik zal u zeggen wie u bent.

Mooi dat je geestelijk met hen begaan bent en ze wil winnen voor het Koninkrijk van God. Jouw gedrag en woorden kunnen een middel zijn. Maar dat betekent niet zwijgen om wille van de lieve vrede of uit angst dat je dan niet meer met het Evangelie kunt aankomen. Als zij volharden in die leefstijl, ondanks jouw bezwaren, adviseer ik je om afstand te nemen.

De Heere Jezus at met tollenaars en zondaren, niet om ze te stijven in het kwaad, maar om hun leven te veranderen. Hij riep ze tot bekering. Lees ook 1 Korinthe 6 over "het ongelijke span." Dat wordt vaak ten onrechte alleen op het huwelijk betrokken. "Ga uit het midden van hen, en raakt niet aan het geen onrein is, en Ik zal u aannemen en Ik zal u tot een Vader zijn." Ik denk ook aan Openbaring 18 waar t.a.v. het Goddeloze Babel wordt gezegd: "Mijn volk ga uit het midden van haar." Dan ben je mogelijk deze leuke vrienden kwijt, maar ik ben er van overtuigd dat de Heere je nieuwe en leuke vrienden zal schenken. Verwacht het van Hem, die ons Zijn vriendschap biedt (Ps. 103 berijmd).

Met vriendelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

Lees meer artikelen over:

contact met niet-gelovigedrugs