Weinig in Jezus zien

Ds. H. Paul / 1 reactie

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Zonder Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf. Dat hoor je zo vaak, maar ik zie zo ontzettend weinig, haast niks, in Jezus. Ook zie ik zo weinig van mijn zonden. Ik weet wel dat ik tegen God zondig als ik tegen meerdere geboden inga, maar zie er zo weinig van. Soms wel, maar zo veel vaker niet. De afstand tussen God en mij geeft dat dan ook wel te kennen. Maar hoe leer ik God dan kennen?!? Ik weet dat dit door Jezus alleen is, maar ik ben zo blind. Ik zie zo weinig van mezelf. Als je dan zo blind bent, hoe moet je dan ooit God leren kennen? Uit jezelf kan je je niet aanzetten om te leven voor God. Het moet dus door de kracht van God gebeuren. Als ik hoor preken over schijnbekering ben ik ook bang vaak dat ik daar ook mee bezig ben. Ik heb mezelf namelijk al vaker bedrogen met dat ik bekeerd zou zijn. God heeft me er wel voor gespaard om zo ook door te leven, maar hoe kom ik nu tot God? Pas hoorde ik ook in een preek dat wanneer je telkens weer voor de dienst bidt of God er iets voor jou wil laten bij zijn, je jezelf voor God vernederd hebt. Ik bid altijd of God de preek aan mijn hart wil zegenen. Is dat hetzelfde?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Het is een goede zaak dat je zieleheil je zo ter harte gaat. Wees daar maar veel mee bezig. Maar probeer niet jezelf in een geschikte gestalte te brengen waarmee je de Heere zou bewegen je te gedenken. Met niets van onszelf kunnen we ons Zijn genade waard maken. Maar de Heere is Zelf bewogen zondaren te behouden. Dat blijkt uit het zenden van Zijn Zoon, Die in het Evangelie ieder wordt aangeboden.

Gebruik de middelen die de Heere gegeven heeft om tot de zaligheid te komen. Houdt aan in het gebed en het lezen van Gods Woord. Ga met het Woord naar de Heere en pleit op Zijn beloften: "Die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden." Laat de Heere je gedoopte voorhoofd maar zien. Nergens zegt Hij: "Zoek Mij tevergeefs." Doe als Jakob: "Ik zal u niet laten gaan voor u mij zegent." Blijf bidden om Gods zegen op de prediking, maar maak er geen grond van. "Die volharden zal tot het einde, die zal zalig worden."

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

1 reactie
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo vraagsteller,

Heb je wel een doelbewust in het evangelie gekeken hoe de mensen daar werden bekeerd. In het evangelie kun je zien hoe je God kunt vinden.
Jezus wil dat we alles loslaten:
Mat. 13: 44 Het Koninkrijk der hemelen is ook gelijk aan een schat, in de akker verborgen, die iemand vond en verborg; en van blijdschap daarover gaat hij heen en verkoopt alles wat hij heeft, en koopt die akker.
Je moet dus alles "verkopen" wat er in de weg staat.
Je moet de wereld, dwz. de zonden in de werled haten. Dat is niet perse een gevoel maar ook een beslissing je verre van de verleidingen in de wereld te houden.
1 Joh. 2: 15 Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. 16 Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. 17 En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.
God heeft ons lief en wacht zoals de vader van de verloren zoon. Hij wil het geen dag langer uitstellen dat wij hem kunnen vinden. Laat alles achter je zoals de verloren zoon en kom tot God. Als je alles verkoopt en de wereld loslaat dan zal God je niet afwijzen. De prijs is hoog, maar je moet uiteindelijk alleen dingen loslaten die geen waarde voor de eeuwigheid hebben. Daarom is de prijs toch ook weer laag.
Luk 14: 33 Zo kan dan ieder van u die niet alles wat hij heeft, achterlaat, geen discipel van Mij zijn. Ik communiceer er graag over: emaildfj1@gmail.com
Sterkte!