Compleet ontploffen

M. Geluk / 2 reacties

Vraag

Als er problemen zijn thuis, en dat loopt uit de hand, dan word ik boos. Als men mij met rust laat word ik kalm en lost het probleem zich vanzelf op. Maar meestal probeert men te praten of er tegenin te gaan. Dan heb ik mijzelf niet meer in de hand, dan ontplof ik compleet. Hoe dit te voorkomen weet ik, maar dat is niet altijd mogelijk. Heeft u tips hoe ik hiermee om kan gaan? Een wanhopige 25-jarige jongeman.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Met elkaar leven in een huis zorgt onvermijdelijk  voor problemen. Er moet veel worden afgestemd. Zowel in praktische zin als over verschil van wensen en verlangens. Het is goed dat je een oplossing zoekt voor je ontploffingen. Want die zorgen alleen voor meer verwijdering en misverstanden.

Als ik met mensen in een gezin spreek, moet ik vaak denken aan de spraakverwarring bij torenbouw van Babel.  Door het niet verstaan van elkaar, ontstaat vaak machteloze woede. Het leidde  er toe dat men uit elkaar ging wonen. En dat was het doel van de spraakverwarring. Soms zie je dat veel misverstanden in een gezin er toe leiden dat niet alle gezinsleden bij elkaar blijven.

Je schrijft dat je met rust gelaten wilt worden. Maar dat is helaas niet mogelijk in een gezin. Er zullen dingen moeten worden opgelost en besproken.  En jij bent zelf verantwoordelijk voor ontploffingen.  Ontploffen zorgt voor schaamte. En voor nog meer onbegrip. Ontploffen kan er voor zorgen dat je wederzijds voorzichtiger wordt en daardoor onduidelijker wat opnieuw voor onbegrip en ontploffen kan zorgen.

Het is van belang dat je goed in de gaten krijgt dat jouw frustratie op begint te lopen. Wat er van binnen dan gebeurt is een beetje te vergelijken met het koken van melk. Als je een pannetje melk opwarmt, zie je eerst niet veel bijzonders. Dan begint het een beetje te borrelen, vervolgens vormt zich schuim en als je dan het vuur er niet onder uit draait, vliegt het er over. Zo is het ook met ontploffen. Let er op wanneer je een beetje begint te borrelen. Dan moet je voor je te laat bent ‘van het vuur’. Even weglopen van de situatie. En zorgen dat je afkoelt.

Nu lees ik in je vraag door dat anderen door blijven gaan. Ze kunnen er moeite mee hebben dat je wegloopt. Het is belangrijk dat je uitlegt dat je even wegloopt om af te koelen. En dat je op een ander moment terugkomt om de zaken wel verder te bespreken.

Als je schrijft dat je als 25-jarige wanhopig hier van wordt, dan kan het zijn dat je  het niet makkelijk kunt veranderen. Ik zou je aanraden om hulp te zoeken. Eerst voor jezelf en misschien later ook eens een gesprek met je gezinsleden.
Je kunt eens een gesprek aangaan met je huisarts of maatschappelijk werk zoals van de Vluchtheuvel of de Schuilplaats.

Ik wens je sterkte en de hulp van de Heere in je moeite.

Met vriendelijke groet,
Rien Geluk

M. Geluk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Eleos Jeugdzorg Amersfoort
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:
    Functie: relatie

Tags in dit artikel:

boosheid
2 reacties
Rkapitein
Laten we bidden broer,

Bidden om de gezindheid van de Heere Jezus.

Dat Zijn gedachten, gedachten des vredes in je hart zullen komen..

En doet aan de gehele wapenuitrusting. En laat alles bekend worden bij God door biddingen en smeken..

Dat is de weg tot overwinning voor
Aggressieve geest.

Ik heb er ook last van gehad,

Als ik me dagelijks voed met Zijn woord is het weg..

Maar zodra ik zelf weer ga lopen.. dan is het er weer.
Paradiso
Misschien ben je er al aan toe om op jezelf te gaan wonen. Niet dat je probleem van ontploffen daarmee is opgelost, tenzij je het alleen thuis hebt natuurlijk, maar wat gezonde ruimte voor jezelf creëren lijkt me op zich niet verkeerd. Maar wellicht heb je meer aan het advies van de deskundige. Je weet zelf natuurlijk het beste hoe ernstig je probleem is. Sterkte in ieder geval.