(In)consequent onverzekerd

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Hoe kun je onverzekerd zijn en bedrijfsmatig allerlei besloten vennootschappen hebben om risico’s in de dekken, of om zo min mogelijk belasting te betalen? Ik ken wat mensen die onverzekerd zijn maar wel veel BV’s hebben en die daar toch een verschil in zien, want je zet ook een slot op je huis om dieven tegen te gaan.

Antwoord

Wat de precieze motivatie is om (principieel) onverzekerd te willen zijn en via BV’s risico’s in te willen dekken zou ieder van wie dit geldt zelf moeten aangeven. Ik denk dat de vraag die u eigenlijk wilt stellen is: als je vanuit vertrouwen op God geen verzekeringen afsluit, is het dan niet in strijd met dat vertrouwen om bedrijfsmatig allerlei BV’s op te richten met het doel risico’s in te dekken?

Ons vertrouwen op God stellen is voor ons allemaal nodig. En het is de vraag aan ons hart of we dit vertrouwen kennen en beoefenen. Steeds maar weer. Actief en werkelijk op God vertrouwen is voor ons moeilijk. De Bijbel leert ons zelfs dat het voor ons zelfs onmogelijk is. Maar God werkt zelf door Zijn Woord geloof dat ook vertrouwen meebrengt. En dan mogen we dat vertrouwen leren beoefenen. God vertrouwen begint ermee, dat wij Hem ons verloren zondaarsbestaan overgeven en vertrouwen dat Hij op kosten van Zijn lieve Zoon onze barmhartige en zorgende Vader is, die ons met alles voorzien zal.

Mijns inziens is het, levend vanuit dat vertrouwen. vervolgens bijzaak of we ons wel of niet verzekeren. Wie op God vertrouwt en een verzekering afsluit weet zich afhankelijk van God en niet van een verzekering. Hetzelfde geldt voor degene die God vertrouwt en geen verzekering afsluit. Bijbels gezien zijn er voorbeelden van zowel het één als het ander. Neem Ezra en Nehemia. Beiden zijn mannen van God, die leiding gaven aan grotere ondernemingen en die het vertrouwen op de Heere gepraktiseerd hebben. Ezra wilde op een missie richting Israël GEEN leger van de koning meevragen: “want ik schaamde mij ervoor om van de koning een leger en ruiters te vragen om ons te helpen tegen de vijand onderweg. We hadden immers tegen de koning gezegd: de hand van God is ten goede over wie Hem zoeken, maar Zijn kracht en toorn is over al wie Hem verlaten” (Ezra 8:21-23). Nehemia heeft op een zelfde soort missie WEL allerlei dingen van de koning gevraagd en daar lezen we: “De koning had legerofficieren en ruiters met mij meegestuurd” (Neh. 2:7-9).

Wie voor zijn persoonlijke situatie geen verzekeringen wil afsluiten neemt daarmee een beslissing in vertrouwen. Als hij zijn risico’s bedrijfsmatig probeert af te dekken door één of meerdere BV’s op te richten is hij praktisch bezig. Zo kan dat in onze samenleving. Moet die persoon daarmee vertrouwen op God ontzegd worden? Ik geloof het niet. Maar de vraag kan natuurlijk wel gesteld worden, zoals u met uw vraag ook doet: hanteert dezelfde persoon voor zijn bedrijfsmatig bezig zijn geen andere normen dan voor zijn persoonlijke situatie? En die mogelijkheid bestaat natuurlijk. Net zo goed als het mogelijk is om ‘zaken’ van het ‘geloof’ proberen te scheiden en de ‘zondag’ en de ‘doordeweekse dagen’ van elkaar gescheiden proberen te houden. Dat is dus niet de bedoeling.

De vraag blijft aan ieder van ons: kennen wij God zo, dat we Hem vertrouwen? En leven en handelen we in dat vertrouwen? Het wordt soms makkelijk gezegd: ik vertrouw op God. Maar heeft het ons ook wat gekost? En mag het ons ook wat gaan kosten? Of kiezen we alleen maar voor de makkelijkste en goedkoopste weg? Het is natuurlijk altijd mogelijk dat we ons voordoen alsof we God dienen terwijl we in werkelijkheid de door velen aangebeden god Mammon dienen. Hierin hebben we allemaal genoeg aan onszelf. God zal ons allemaal oordelen.

Nieuw-Lekkerland,
Ds. A. de Lange

Tags in dit artikel:

verzekering