Ontwikkeling van seksualiteit bij kinderen

drs. A. Diepeveen- van der Marel / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de ontwikkeling van seksualiteit bij kinderen. Een kennis van mij vroeg mij advies over de volgende situatie: hun dochter is tien jaar oud, thuis wordt redelijk open gesproken over seksualiteit. Ouders zijn recent gescheiden. De dochter denkt de laatste tijd heel veel aan seks. Prikkels van buitenaf associeert zij vrijwel meteen met seks (bijvoorbeeld: iemand wiegt met de heupen). Dit vindt het kind zelf niet prettig en vraagt continu van alles hierover aan de moeder. Moeder heeft geen idee waar dit allemaal vandaan komt en ervaart al die vragen en verhalen als negatief. Nu is haar als advies gegeven om haar kind eenmaal per dag hierover te laten praten en dat het dan voor de rest van de dag van de baan moet zijn. Is dit een goed advies? Is deze ontwikkeling bij een kind van die leeftijd normaal? Of moet hier iets mee gedaan worden? Leeftijdsgenoten zijn nog helemaal niet zover. Het kind lijkt er echt mee te zitten. Helaas weet ik niet alle details. Maar ik hoop dat op basis van het hierboven geschrevene wel enige richting kan worden gegeven hoe dit verder aangepakt kan worden, dan kan ik dat als advies aan mijn kennis geven.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is ontzettend lastig om advies te geven in deze kwestie. Ik hoor tussen de regels door een vage zorg over veiligheid en seksualiteit. U zegt niet alle details te kennen en dat begrijp ik vanuit uw positie. Echter, het indirecte advies op deze manier heeft ook de nodige risico's, omdat u misschien dingen niet hebt genoemd die een ouder wel zou hebben aangegeven. In zijn algemeenheid dus, is het best aannemelijk dat een tiener meer bewust wordt van zijn eigen seksualiteit en die van de ander. Dit resulteert vaak in meer belangstelling voor seksualiteit en alles wat hiermee te maken heeft. Het ene kind uit dit meer dan het andere kind en het ene kind is meer geremd dan het andere kind. Als kinderen moeilijke dingen meemaken, zoals een scheiding, heeft dit veel invloed op hun welbevinden. Dit kan ook zorgen voor meer verwarring in een voor hen al moeilijke fase, de zgn. prepuberteit. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat nare ervaringen op seksueel gebied hebben plaatsgevonden.

Hoe dan ook, het is van belang om kinderen goed de gelegenheid geven zich te uiten om zowel fijne als nare dingen te bespreken. Een vast moment hiervoor de tijd nemen is een mogelijkheid. Het is echter ook belangrijk om concreet te spreken zonder het onderwerp het eigen lichaam en seksualiteit beladen te maken. Als ouders niet meer bij elkaar wonen is het nog steeds van belang dat vader en moeder als ouders spreken over de opvoeding. Ook over hun zorgen over de kinderen. Het is dus raadzaam dat beide ouders extra alert zijn op het welbevinden van hun dochter.

Vriendelijke groeten,
Anja Diepeveen

Lees meer artikelen over:

opvoeding