Engelse niveau onder refojongeren

J.M. Strijbis / 2 reacties

Vraag

Op school zijn wij van plan om een onderzoek te doen naar het Engelse niveau onder refojongeren. Het idee is dat het niveau lager is in vergelijking met de rest van Nederland. Is dat echt zo, of is dat al achterhaald? En als het zo is, heeft iemand enig idee waardoor dat komt? We zouden graag snel een serieus antwoord krijgen, zodat we verder kunnen met ons onderzoek.

Antwoord

Dit is zo. Dit is overduidelijk bewezen, hoewel er natuurlijk grote verschillen zijn. Lyceum doet het overal vrij goed (maar nog altijd statistisch lager dan...), havo is een groter probleem en vmbo verschilt sterk per school en soms per locatie of afdeling.

Voor alle info www.kerngroepengels.nl naar lectoraat, naar publicaties, naar De kloof.

Groetjes,

J. M. Strijbis

Tags in dit artikel:

engels
2 reacties
katlheen
Wat betreft de oorzaak. Ik denk dat het komt door geen televisie en geen popmuziek luisteren, of minimaal. Wanneer je minder Engels om je heen hoort, zul je het ook minder snel oppikken.
leene
Heb zelf bijna 4 jaar in Groot-Brittannië gewoond en gewerkt. En ik kan je vertellen dat het niveau van alle Nederlanders niet geweldig is. Van mij dus in het begin ook niet! Als het niveau van de refo jongeren nog slechter is dan is dat bedroevend laag :( de mensen uit Scandinavische landen doen het veel beter. Ik heb wel het idee dat de jeugd nu beter engels spreekt dan 10-15 jaar geleden.
Verder heeft Kathleen gelijk denk ik. Ik maak me ook zorgen over het niveau van de leraren. Mijn kinderen krijgen nu in de eerste twee groepen engels maar als ik hun juffen engels hoor praten.... dan kun je het beter niet doen. Ik snap ook wel weer dat je geen native speaker als kleuterjuf aanstelt moeilijk hoor.