God zegenen

Ds. C. van de Worp / Geen reacties

Vraag

Ik las laatst een boek over zegenen. Daarin werd gesteld dat je God ook kunt zegenen! Hoe zit dat? Kan (mag) een mens God zegenen en wat houdt die zegen dan in?

Antwoord

De bijbel gebruikt het woord zegenen heel vaak in de betekenis dat God Zijn schepping, mens en dier zegent. Een enkele keer kom je ook tegen dat mensen anderen zegenen. Denk maar aan Noach en Jakob die hun zonen zegenen. Hierbij moet wel gezegd wordt dat degene die zegent daarbij wel God direct of indirect aanroept of Hij Zijn zegen dan wil geven. Immers alleen God kan zegenen.

Een heel enkele keer kom je in de bijbel het omgekeerde tegen dat een mens God zegent. Hierbij moeten we altijd goed opletten in welk verband dit staat. Wanneer de vrouw van Job tegen haar man zegt: zegen God en sterf dan bedoelt ze met zegen: zeg de Heere maar vaarwel.

In de meeste gevallen is echter met het zegenen van God bedoeld dat Zijn macht en heerlijkheid, dat Zijn heiligheid en heerschappij erkend, geloofd en geprezen zal worden. Zegenen krijgt dan de betekenis van: verheffen, lof prijzen, hoog heffen en hoog houden. God moet verheerlijkt worden. Hem moet eer en dank gebracht worden.

Achter deze gedachte van God zegenen zit oorspronkelijk de heidense idee waarbij de godheid macht en kracht moest worden toegevoegd. Hier zitten magische trekken in. Deze gedachtegang heeft onder Israël een hele andere invulling gekregen, al wordt het zegenen van God daar nauwelijks genoemd.

Met hartelijke groet,

Ds. C. van de Worp

Lees meer artikelen over:

zegen