Gelukkig zijn op aarde

Ds. W. Pieters / 1 reactie

Vraag

Er wordt wel eens gezegd dat een christen geen makkelijke reis naar Gods Koninkrijk is beloofd. Kan je dan wel ooit gelukkig zijn of worden op aarde?

Antwoord

Als “gelukkig zijn” gelijk staat aan gemak of oppervlakkig vermaak, dan wordt een christen tijdens heel zijn reis naar het Beloofde Land niet gelukkig. Maar als “gelukkig zijn” ook en misschien wel juist kan worden ontvangen en ervaren te midden van druk en kruis, dan sluit het één het ander niet uit. Denk aan de volgende voorbeelden uit het leven van de apostelen:

Handelingen 5:41: Zij dan gingen heen van het aangezicht des raads, verblijd zijnde, dat zij waren waardig geacht geweest, om Zijns Naams wil smaadheid te lijden.

Handelingen 14:22: Versterkende de zielen der discipelen, en vermanende, dat zij zouden blijven in het geloof, en dat wij door vele verdrukkingen moeten ingaan in het Koninkrijk Gods.

2 Corinthiërs 4:7: Maar wij hebben dezen schat in aarden vaten, opdat de uitnemendheid der kracht zij van God, en niet uit ons;

2 Corinthiërs 4:8: [Als] die in alles verdrukt worden, doch niet benauwd; twijfelmoedig, doch niet mismoedig;

2 Corinthiërs 4:9: Vervolgd, doch niet [daarin] verlaten; nedergeworpen, doch niet verdorven;

2 Corinthiërs: 4:10 Altijd de doding van den Heere Jezus in het lichaam omdragende, opdat ook het leven van Jezus in ons lichaam zou geopenbaard worden.

2 Corinthiërs 4:11: Want wij, die leven, worden altijd in den dood overgegeven om Jezus’ wil; opdat ook het leven van Jezus in ons sterfelijk vlees zou geopenbaard worden.

2 Corinthiërs 4:12: Zo dan, de dood werkt wel in ons, maar het leven in ulieden.

2 Corinthiërs 4:16: Daarom vertragen wij niet; maar hoewel onze uitwendige mens verdorven wordt, zo wordt nochtans de inwendige vernieuwd van dag tot dag.

2 Corinthiërs 4:17: Want onze lichte verdrukking, die zeer haast voorbij [gaat], werkt ons een gans zeer uitnemend eeuwig gewicht der heerlijkheid;

2 Corinthiërs 4:18: Dewijl wij niet aanmerken de dingen, die men ziet, maar de dingen, die men niet ziet; want de dingen, die men ziet, zijn tijdelijk, maar de dingen, die men niet ziet, zijn eeuwig.

En denk aan wat Jezus zei: Mattheüs 5:10: Zalig [zijn] die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen;

Mattheüs 5:11: Zalig zijt gij, als u [de] [mensen] smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil;

Mattheüs 5:12: Verblijdt en verheugt [u]; want uw loon [is] groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u [geweest] [zijn].

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

geluk
1 reactie
juni
helemaal waar.
gelukkig dat de Heere ondersteunt in alles wat hierboven staat.
Anders zou je in de druk vergaan,lijkt mij.

dan is er geen doorkomen aan

de ondersteuningen,vertroostingen,bemoedigingen,Zijn liefde ervaren,maakt gelukkig
geeft uit en doorzicht en verlangen naar Boven.

dat er aan dit aardse bestaan ,eens een eind komt,gelukkig!