Pascha vieren

Ds. A. Jonker | Geen reacties | 22-04-2015| 12:12

Vraag

Het Pascha is in de eerste plaats ingesteld om de uittocht uit Egypte te gedenken (Ex. 12:14). Maar tevens liggen er in het Pascha talrijke lijnen die heenwijzen naar Christus, Die als een Lam ter slachting geleid moest worden. Nu Christus gestorven is, hoeft er geen bloed meer te vloeien. Daarom is het Pascha vervangen door het Heilig Avondmaal. Nu mijn vraag: mag een tot het christendom bekeerde Jood het Pascha in de klassieke zin nog vieren, dus met het slachten van een lam, omdat hij de uittocht uit Egypte wil gedenken? Verliest hij in dat geval niet teveel de Christusprediking van het Pascha uit het oog?


Antwoord

De vraagsteller heeft gelijk dat er na het ene offer van Jezus Christus geen bloed ter verzoening meer hoeft te vloeien. Het bloed van het Paaslam wees heen naar het bloed van de Heere Jezus, maar was op zich geen ‘offer ter verzoening’. In Egypte aten de Israëlieten het lam op het Pascha in opdracht van de Heere en het bloed werd gestreken aan de bovendorpel en de beide deurposten. Achter dat bloed was men veilig, want als de engel het bloed zou zien, zou hij voorbijgaan.

Een Jood die in de Heere Jezus is gaan geloven, noemen we liever geen ‘tot het christendom bekeerde Jood’. Hij is Jood én hij gelooft in de Heere Jezus Christus/Messias. Omdat hij Jood blijft, kan hij ook het Pascha blijven vieren en zo denken aan de verlossing uit Egypte.  Daarbij denkt hij nog veel meer aan de verlossing van de zonden door de Heere Jezus Christus. Hij viert als ‘Jezus als Messias belijdende Jood’ ook het Heilig Avondmaal. Voor hem kunnen Pascha en Avondmaal naast elkaar bestaan en hij zal niet zeggen dat het Pascha door het Avondmaal vervangen is.

Helaas wordt onder christenen soms al te gemakkelijk gezegd: “dit Joodse gebruik/feest is vervangen door dit christelijke gebruik/feest.” Er zijn ook mensen die beweren dat de christelijke kerk in plaats van het Joodse volk gekomen is als drager van de beloften van Gods verbond. Volgens Paulus in Romeinen 11 heeft God Zijn volk niet verstoten en moeten we oppassen om ons boven de Joden te verheffen! 

Wanneer wij naar de Messiasbelijdende Joden luisteren, merken we dat er onder hen allerlei verschillen zijn. Maar de meesten van hen willen heel nadrukkelijk Jezus als de Messias belijden en preken. Ook in de viering van het Pascha willen zij de verlossing door Jezus Christus nadrukkelijk daar bij betrekken. 

Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

(Messiasbelijdende) JodenPascha
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A. Jonker

  • Geboortedatum:
    29-03-1954
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief
122 artikelen
Ds. A. Jonker

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Ontstaan van de Gereformeerde Gemeenten

Ik zit in de Gereformeerde Gemeenten. Kan iemand mij vertellen hoe die leer ontstaan is? En dan bedoel ik niet alleen vanaf 1953 maar eigenlijk nog eerder, hoe het christelijk geloof zich vanaf vroege...
Geen reacties
22-04-2022

Evangeliën schrijven verschillend over opstanding

Waarom wordt er in de vier evangeliën verschillend geschreven over de opstanding? In Mattheus alleen over een aardbeving en dat de vrouwen een engel op de steen zien. In de andere evangeliën staat dit...
Geen reacties
22-04-2025

Verbonden uit Efeze

Kan iemand mij uitleggen wat er bedoeld wordt met "verbonden" in Efeze 2:11-14 en welke verbonden zijn dat dan? En zijn die dus nu ook voor ons als gelovige?
1 reactie
22-04-2013
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag