Liedje achterstevoren draaien

Johan Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Je hoort vaak dat er, als je een bepaald liedje achterstevoren draait, er een hele verkeerde tekst uitkomt. Daarom mag je volgens die mensen die muziek (welke dat is... tsja, dat is een goeie!) niet luisteren. U voelt 'em waarschijnlijk al wel aankomen... Hoe weet je welke muziek fout is (als de tekst op de normale manier normaal is)? En hoe kan iemand zonder apparatuur een liedje nu achterstevoren draaien? Is dit geen onzin?

Antwoord

Er zijn muziekgroepen die het op hun CD`s melden dat er omdraaitechniek gebruikt worden. Prince doet of deed dat en ook hard rock- en heavy metalgroepen maken daar gebruik van. Er is een bandje in omloop waar het allemaal op te horen is ("Verborgen gevaren in popmuziek") van de stichting Moria.

Maar nu even naar de vraag, wanneer is een normale tekst normaal? Wat voor criterium leg je dan aan? Is dat wat jij normaal vind of zou je het willen toetsen aan de bijbel en het biddend aan de Heere God willen vragen of deze muziek wel tot Zijn eer is.

Want als je een waar christen wilt zijn, dan wil je graag dat alles wat je doet, ziet of hoort tot Zijn eer is. Dat lijkt onmogelijk, maar toch vraagt God het van ons.

Als zeer goddeloze bands of zogenaamde gewone bands die niets of weinig met God te maken willen hebben, muziek maken, dan halen ze hun inspiratie niet uit de bron van levend water. Dan is hun bron de satan, de leugenaar van de beginne. Er is geen grijs gebied: het is de smalle of de brede weg. Een derde bestaat er niet.

Als dan je bron de satan is (En die is al 6000 jaar in de weer om op alle mogelijke manieren mensen bij God vandaan te houden. Hij is slim en ongelooflijk kwaad op God, want hij weet hoe heerlijk het in de hemel was, maar weet ook dat hij er nooit meer zal komen) dan kun je je voorstellen dat hij natuurlijk populaire bands die niet naar Gods woord leven, gebruikt om boodschappen door te geven die mensen besmetten. Zodanig dat er een ergernis komt naar alles wat met God en zijn dienst te maken heeft, zonder dat een mens het in de gaten heeft.

Hersenspecialisten hebben ontdekt dat het onderbewustzijn van een mens omgedraaide boodschappen kan herleiden, zodat toch op de een of andere manier de besmetting plaats vindt.

Het lijkt misschien of je bijna geen muziek meer zou kunnen beluisteren. Niets is minder waar. Er is heel veel mooie en goede muziek, maar dat zal waarschijnlijk niet jouw smaak zijn en daar zit hem nou net de kneep. Het kan zijn dat je heel vaak naar verkeerde muziek hebt geluisterd en daar wen je erg snel aan en dan ga je het vaak ook heel mooi vinden. Met het gevolg dat de muziek die tot eer van God is je eigenlijk niet kan boeien. Vervolgens kun je je maar niet voorstellen wat daar nou zo verkeerd aan is.

De bijbel zegt dat je eigenlijk blind en doof bent als je niet wederomgeboren bent. Dat is de reden dat je dan maar moeilijk wilt en kunt zien dat heel veel hedendaagse muziek absoluut niet tot Gods eer is.

Hartelijke groeten en Gods onmisbare zegen toegewenst.

Johan Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

popmuziek