Blijven bidden om leiding

Ds. A. Th. van Olst / Geen reacties

Vraag

Aan ds. A.Th. van Olst. Ik bekeek deze video. Jullie spraken over bidden (rond 1:00:00) en over dat je moest blijven bidden. Dat deed me denken aan de vraag die ik al langer had. Ik weet dat God alles in Zijn hand heeft en dat Hij weet wat het beste is voor ieder mens. Ik wil dat Hij mijn leven leidt en daar bid ik dan ook om. Ik weet niet wat Hij met mijn leven wil, maar ik ben bereid om het aan Hem te geven (nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan). Maar moet ik dan elke keer weer om Zijn leiding bidden? Het voelt voor mij alsof ik dan niet vertrouw op Zijn leiding als ik het elke keer weer vraag. Het voelt als een gebrek aan vertrouwen. Toch begreep ik uit wat jullie zeiden (ik kon het niet meer helemaal terug vinden) dat het juist wel belangrijk is om te blijven bidden voor bepaalde dingen. Hoe moet ik dat dan zien? Bedankt! Mooie en leerzame video trouwens.

Antwoord

Beste vragensteller/stelster,

Hartelijk dank voor deze vraag over Gods leiding in ons leven. Het belangrijkste bij dit onderwerp is dat we, voordat we concreet over allerlei keuzes nadenken die wij moeten maken en Gods leiding daarbij, goed beseffen dat ons hele leven gericht moet zijn op God onze Schepper en op Jezus Christus de Verlosser. Je geeft in je vraag aan dat je tot de overtuiging gekomen bent om de leiding van je leven uit handen te geven en dat je wilt dat Hij je leven leidt. Dat is heel wat! Wat een zegen als je dat kunt zeggen. Tegelijk is het inderdaad niet gemakkelijk. Het kost ook veel, althans, zo sprak de Heere Jezus erover. Als God je leven leidt, word je volgeling van de Heere Jezus Christus vanwege Zijn kruis en daar hoort bij dat we dagelijks ons kruis op ons nemen en Hem volgen.

Maar dan vraag je of je wel moet blijven bidden om Gods leiding. Ik zou zeggen: dan begint het pas goed! Want kruisdragen achter de Heere Jezus aan vraagt een waakzaam en biddend leven, een leven in diepe afhankelijkheid van Hem. In het gebed om Gods leiding leg je steeds aan de Heere voor dat je van nature geen volger bent en dat je voortdurend Zijn genade en leiding nodig hebt. Zo gemakkelijk dwalen we af en vertrouwen we op onze eigen inzichten. Wij hebben het gebed nodig om dicht bij de Herder te blijven.

Daarnaast betekent leven in de dienst van de Heere niet dat we altijd en op elk moment helder zien welke keuze we moeten maken. We hebben blijvend gebed nodig om te zoeken naar Zijn wil. Daarmee bedoel ik niet dat je maar steeds moet ontdekken welke keuze de Heere al voor je klaar heeft liggen. Soms kan de Heere heel duidelijk laten zien waartoe Hij je roept, maar vaak ook niet, en mag en moet je zelf keuzes maken. Maar daarbij is een biddend leven onmisbaar. In het gebed leg je keuzes aan de Heere voor en spreek je met Hem over je verlangens, je wensen, met de vraag of die zuiver zijn en tot eer van de Heere. Je zoekt naar een dieper verstaan van Gods wil in je dagelijks leven, je vraagt om wijsheid om die weg te gaan die past bij het Evangelie van Gods Zoon.

Bidden om Gods leiding is geen wantrouwen over Gods leiding, net zomin bidden om vergeving twijfelen is aan Gods vergeving. De Heere maakt Zijn weg bekend aan wie er om vragen en ernaar zoeken. Lees Psalm 25 en 119 maar. Daar zie je een sterk verlangen Gods wil te kennen en te doen. En daarbij ook diepe afhankelijkheid en het besef dat de leiding van de Heilige Geest nodig is om in Zijn wegen te gaan.

Geleid worden door de Heere vraagt een leven van gebed. Hoe meer we op de Heere vertrouwen hoe meer we biddend vragen om Zijn leiding.

Ds. A. Th. van Olst

Lees meer artikelen over:

bidden