Vrienden denken aan overdoop

Redactie Refoweb / 32 reacties

Vraag

Ik hou me de laatste tijd best wel bezig met overdopen. Ik zal er zelf niet aan beginnen, maar een paar vrienden van mij denken daarover na. In de Nederlandse Geloofsbelijdenis staat duidelijk in artikel 34 dat je dan niet tevreden bent met een enig doopsel etc. En nog een aantal punten, bijvoorbeeld: "Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop". Hoe moet ik hier mee omgaan?

Antwoord

Zie de tags onder dit artikel voor diverse antwoorden rond dit thema.

Lees meer artikelen over:

overdoopvolwassendoop
32 reacties
CrA
Als nu de doop zelf de genade(wedergeboorte) niet meedeelt, maar een teken en zegel daarvan is, wat is er dan op tegen, wanneer iemands geloof zo zwak is dat hij voor een tweede maal(nu bewust) verzegeld wordt van eenzelfde zaak(wedergeboorte/afwassing van zonden)?
bastiaan30
@Omega
1 Petrus, een apostel van Jezus Christus, aan de vreemdelingen in de verstrooiing in Pontus, Galatië, Kappadocië, Asia en Bithynië,
Jak. 1:1 Jakobus, een dienstknecht van God en van de Heere Jezus Christus, aan de twaalf stammen die in de verstrooiing zijn: wees verheugd!

Petrus was de bedienaar van het Evangelie aan de "besijdenis", Paulus aan de heidenen.
De doop aan zo velen tegelijk kon destijds prima, toen nog iedere gelovige een andere kon dopen.
CrA
Beste vraagsteller,

De vraag naar overdoop komt m.i voort uit de zwakheid van het geloof. Ga daar niet over twisten met je medebroeder/zuster. Aan de andere kant, ga ik niet mee in die zwakheid door bv een dienst bij te wonen, waarin iemand opnieuw gedoopt wordt.

Je citeert een gedeelte uit art 34 van NGB. "zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop".

Een paar vragen: Is de doop( teken en zegel), noodzakelijk tot zaligheid? Nee? Is dan een eenmalige doophandeling wel nodig voor het eeuwige leven?
tiswat
@ CrA
De vraag naar overdoop komt m.i voort uit de zwakheid van het geloof.

Wat een onzin, deze opmerking.
Iemand die zich laat dopen op het geloof in Jezus Christus wil dit laten zien aan iedereen op aarde en aan de hemelse gewesten. Helemaal geen zwakheid.

Ga juist naar zo'n dienst omdat iemand laat zien bij de Heere Jezus te willen horen.
Vaak is zo'n doopdienst met een persoonlijke getuigenis Wie de Heere Jezus voor deze persoon is en wat voor strijd deze persoon heeft (gehad).

Ik sta vierkant achter de geloofsdoop maar ga wel naar een belijdenisdienst of doopdienst van baby's als ik daarvoor word uitgenodigd.
CrA
Beste tiswat,

De doop is een teken en zegel van de wedergeboorte/afwassing van zonden. Iemand die om herdoop vraagt heeft blijkbaar zo'n zwak geloof dat hij behoefte heeft om opnieuw daarvan verzegeld te worden. Maar jij hebt een ander motief voor herdoop nl, om iedereen op aarde en zelfs aan de hemelse gewesten te laten zien dat je in Jezus Christus gelooft. Daar hebben we de doop toch niet voor? Iedereen op aarde laten zien? Hoeveel mensen waren er aanwezig bij je doop? En als het water van de doop opgedroogd is op je lichaam en je loopt door de straat, hoe kan iemand dan weten, dat je in Jezus gelooft? Niet meer door je doop, maar door je woord en daad. En in de hemelse gewesten hoeft het niet meer bekend gemaakt te worden, want daar wisten ze het al. Er was al blijdschap in de hemel toen jij je bekeerde.

"Ik sta vierkant achter de geloofsdoop maar ga wel naar een belijdenisdienst of doopdienst van baby's als ik daarvoor word uitgenodigd. "
Dat mag jij doen, het valt onder de christelijke vrijheid. Maar het valt onder dezelfde vrijheid, om het niet te doen.
CrA
Correctie op mijn voorgaande reactie:

"Maar het valt onder dezelfde vrijheid, om het niet te doen", moet zijn:
Maar het valt onder dezelfde vrijheid om een herdoopdienst niet bij te wonen.
bastiaan30
Is er nog iemand die uit wil leggen waarom Paulus blij was dat hij niet gezonden was om te dopen, (maar om het Evangelie te verspreiden) ?
En waarom de besnijdenis niets betekent volgens Paulus, (dus ook een vervangend ritueel niet in de vorm van wat druppels water op iemands hoofd) maar of men een nieuwe schepping is !?
In het nieuwe verbond is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag, Zoals reeds voorzegd door Jeremia:"niet langer worden de tanden der kinderen sleet doordat de ouders wrange druiven hebben gegeten."
De vleselijke bloedlijn van het oude verbond geldt niet meer in het Nieuwe verbond. alleen de geestelijke geboorte uit God.
Dan is men een nieuwe schepping.
Het verbond met Abraham beloofde dan ook geen zaligheid of redding!
Hetzelfde geloof dat Abraham had, belooft nu iets veel mooiers dan een beloofd land , nl een hemels Jeruzalem.
En dat omdat de zegening van dat verbond met Abraham, Jezus Christus heeft doen geboren worden in Wie wij geheiligd zijn.
Niet een verbond, maar de Belofte die dat verbond bracht, redt.

Gal 3:
13 Christus heeft ons verlost van de vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een ieder die aan het hout hangt.
14 Opdat de zegening van Abraham tot de heidenen komen zou in Christus Jezus en opdat wijde belofte van de Geest verkrijgen zouden door het geloof.
15 Broeders, ik spreek naar de mens: zelfs eens mensen verbond dat bevestigd is, doet niemand teniet, of niemand doet daartoe.
16 Nu, zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En de zaden, als van velen; maar als van één: En uw zaad, hetwelk is Christus.

ENKELVOUD !!!
CrA
@bastiaan30
Als Paulus zegt, dat hij niet geroepen is om te dopen maar om het evangelie te verspreiden, daar kan hij niet mee bedoeld hebben dat hij niet mocht dopen, want hij heeft wel gedoopt.1 Cor. 1: 14-16. Hij zegt dit tegen de gemeente van Corinthe. Daar was verdeeldheid. De een was van Paulus en een ander van...etc. Hij was blij dat hij niet veel mensen gedoopt had, omdat men er niet prat op kon gaan: ik ben door Paulus gedoopt.

De besnijdenis betekent niets. De doop op zich ook niet. Het is alleen teken en zegel, net als de besnijdenis. Beide geven de genade niet.

Je zegt: "Niet een verbond, maar de Belofte die dat verbond bracht, redt. "
Helemaal mee eens, Bastiaan. De Belofte en dat is Christus, dat ene Zaad, redt alleen.

Abraham heeft ook in Jezus geloofd, want Jezus zegt in Joh. 8:56 dat hij naar Zijn dag heeft verlangd en hij heeft hem gezien en is verblijd geweest.
Toen Abraham op de berg Moria Izak moest offeren zegt God tegen hem: en in uw Zaad zullen alle volken van de aarde gezegend worden(Gen. 22:18). Paulus legt in Galaten 3 uit dat dit Zaad, Christus is. Christus, die nog geboren moest worden, wordt hier aan Abraham beloofd.
Leef
- Dopen is niet zaligmakend. Het gaat erom dat we in de Here Jezus geloven.
- Maar wat ik wel apart vind, in de Bijbel kan ik nergens lezen dat kinderen worden gedoopt...? Ik lees dat de kamerling bijvoorbeeld zelf heel graag gedoopt wilde worden. Hoe denken jullie daarover?
- Ik denk dat het belangrijk is, dat we een levende relatie hebben met God. En zijn stem meer en meer leren verstaan. Als we God iets vragen, wil ons altijd antwoord geven!

Gods Overvloedige Liefde en Zegen!
Omega
@6Follower Dank voor deze boeiende rekenkundige aanvulling. Die klopt... als je geen rekening houdt met de omstandigheden. 1. Zeven uur onafgebroken onderdompelen lijkt me lichamelijk een vrijwel onmogelijke opgave. 2. Zeker als je er daarbij van uitgaat dat iedere apostel alleen heeft gedoopt en niet per tweetal, wat een stuk logischer zou zijn; zie ook de huidige wederdooppraktijk. In dat geval heb je al 14 uur nodig. 3. Bovendien, waar haal je elf of vijf dompelbaden vandaan? Er lag geen compleet doopdraaiboek klaar, zoals tegenwoordig met een handjevol dopelingen. 4. Waar komt al dat water vandaan? Het putten van water kost veel tijd. Bovendien zal het badwater in het stoffige Midden-Oosten steeds vervuild raken en na de paar dopelingen ververst moeten worden. Ook dat kost extra tijd. 5. Zouden die 3000 dopelingen urenlang, tot zelfs een dag netjes gewacht hebben op elkaar in de brandende zon? 6. Hier kan maar één simpele verklaring voor te vinden zijn: alle dopelingen zijn volgens bijbels gebruik besprengd met water. Een praktisch andere verklaring is er niet, m.u.v. een bovennatuurlijk wonder ;-)

Inderdaad hebben sommigen daar knarsetandend een oplossing voor bedacht: iedereen gedoopte mocht dopen. Tja, met een kettingbrief kun je alle wereldproblemen oplossen... Maar geef gerust een bijbehorende Bijbeltekst @Bastiaan30, dan klinkt het wat geloofwaardiger ;-)

Dan nog een misvatting van @Bastiaan30 wegwerken als hij zegt dat het verbond met Abraham geen redding of zaligheid beloofde. Ja en nee, net zoals het teken daarvan (besnijdenis en doop) ook geen directe redding inhoudt. Echter: 1. Abraham werd pas besneden NADAT hij geloofd had (Rom. 4:11; Gen. 15:6). Let op: Paulus schrijft niet dat de besnijdenis een zegel van het geloof is, maar een zegel van de gerechtigheid van het geloof. In de besnijdenis wordt niet primair het geloof van Abraham verzegeld, maar de gerechtigheid waarop het geloof zich richt en waarin Abraham door het geloof deelt. Deze gerechtigheid is de gerechtigheid van Christus, zegt Paulus in Rom. 3. Er volgt bovendien direct een kinderbesnijdenis, inclusief de besnijdenis van de heidense slaven (huisbesnijdenis). 2. In het begin van de verbondssluiting met Abraham (Gen. 12:2-3) zie je wel degelijk dat de zegen van God over Abraham uitgestort worden. Jac. 2:23 bevestigt dat. Rom. 4:11 noemt Abraham de vader van de gelovigen. Daarom volgt ook de verzegeling van de verbondssluiting in Gen. 17 met de besnijdenis (dus op het geloof van Abraham). Gal. 3:29 maakt duidelijk dat wij in dat geloofsverbond met Abraham delen.
Samanthi
@omega
Even een aanvulling, het bad moest na iedere doop gereinigd worden, denk aan de reinigingswetten.
Dus er zat nag veel meer tijd in.
bastiaan30
De lichamelijke besnijdenis was het toetreden tot het verbond.Besnijdenis betekent dat een offer noodzakelijk is, als je in het verbond van God opgenomen wil worden.
De doop geeft weer dat de gelovige geestelijk besneden is , hij heeft in geloof het offer aangenomen.
Hij heeft zijn oude leven begraven en Jezus leeft nu in hem, hij heeft zich met Jezus bekleed.
DAT is de bijbelse uitleg.
Rom 6:4.
"Verbondsdoop" is een onbijbelse theologische constructie, Jezus zelf zegt dat de beker het symbool is van het nieuwe Verbond.
Luc 22:20.

Verder snap ik niet waarom er zo'n opwinding ontstaat, ipv vreugde over iemand die zich dmv een geloofsbelijdende doop overgeeft aan Hem.
Wast kan daar nu mis mee zijn?