Relatie met autistisch meisje

Ds. C.J. Droger / 2 reacties

Vraag

Beste ds. Droger, u kent mij niet, maar ik stel deze vraag aan u omdat u zeer bekend en zeer deskundig bent m.b.t. een autistische stoornis. Ik heb nu vier maanden een relatie met een meisje met klassiek autisme. Ze functioneert zelfstandig, heeft een afgeronde opleiding en een goede fulltime baan. Wel zijn er regelmatig spanningen in onze relatie, bijvoorbeeld omdat ik andere dingen voorstel om te doen, dan zij gepland had of dat dingen niet duidelijk voor haar zijn. Ook als ik grenzen aangeef, eerst subtiel, later wat duidelijker, is het voor haar moeilijk om hierop te reageren. Ten eerste omdat het anders is dan zij dacht. Ten tweede omdat zij de grenzen van mij niet herkent. Wat bij mij weer frustraties teweeg brengt. Heeft u praktische advies- en informatiebronnen om hier mee om te gaan? Tot slot geeft zij ook ongelooflijk veel en ben ik heel dankbaar voor wie zij altijd is.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Je vraagt naar praktische advies- en informatiebronnen met het oog op je relatie met een meisjes met klassiek autisme. Ik denk dat je het beste op internet kunt gaan kijken naar sites waarop het klassiek autisme wordt beschreven en besproken. Een van de beste sites is die van de Nederlandse Vereniging voor Autisme. Daar kun je al heel wat vinden. Het is ook goed om een boek over autisme te lezen. Ik denk aan een titel als: John Foran en Karin Harsevoort-Zoer, “Wat autisme met je doet” (uitgeverij Boekencentrum). Op deze manier krijg je zicht op de kenmerken van klassiek autisme (voor een deel heb je daar al mee te maken gekregen volgens je bericht) en adviezen hoe je het beste met iemand met klassiek autisme kunt omgaan. Dat laatste vraagt veel liefde, inlevingsvermogen, geduld en aanpassingsvermogen. Maar als je dat hebt of krijgt, kan er een mooie relatie tussen jullie ontstaan!

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

autisme
2 reacties
Arjan
Mag ik je een advies geven? kijk eens op www.geefmede5.nl.
Deze methode (erkend GGZ) is erg succesvol en met name bedoeld voor mensen die in hun directe omgeving te maken hebben met autisme. Bezoek een lezing en lees het boek. De methode is totaal niet zweverig en enorm praktisch.
javisje
Beste vraagsteller, ik wil nog even benadrukken wat ds. Droger zegt: Het vraagt veel liefde, inlevingsvermogen, geduld en aanpassingsvermogen. Probeer haar niet te veranderen, want dan lopen jullie vast. Lees je idd in op autisme. Veel sterkte!