Masturbatie

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Zelfbevrediging is een onderwerp waar al veel over is gezegd en geschreven op Refoweb, maar waar ik mijn antwoord niet uit kan halen. Er wordt gezegd, dat dit normaal is bij mannen. Maar tegen de tijd dat ik twee weken niet heb gemasturbeerd, voel ik mij heel vervelend. Bij alles wat er maar gebeurt heb ik dan seksuele fantasieën. Ook krijg ik de neiging om porno te gaan kijken en te gaan fantaseren (vorig jaar was ik nog pornoverslaafd). Het vervelende is dat ik mijn vriendin mee trek in mijn fantasieën dat we ons dan niet aan onze grenzen kunnen houden en niet van elkaar af kunnen blijven. Hierna heeft mijn vriendin er weer spijt van. Ik heb misschien wel een negatief zelfbeeld ontwikkeld tijdens mijn schooljaren. Heeft dat hiermee te maken? Wat kunnen wij doen om onze grenzen te bewaken en te houden? Wat moet ik met de masturbatie?! Ik hoop dat u op al deze vragen een antwoord heeft, u zou mij en mijn vriendin hier erg mee helpen!

Antwoord

Je beschrijft een heel herkenbaar probleem. Er wordt vaak ten onrechte van uit gegaan, dat het gaat om een verslaving, net als bijvoorbeeld een alcoholverslaving, maar dat is het niet. Je vermoedt zelf ook al een andere oorzaak: het is terecht, dat je het in die richting zoekt. De problematiek ontstaat vaak in de puberteit wanneer een jongere -door welke oorzaak ook- onvoldoende zelfvertrouwen heeft kunnen ontwikkelen. Het leggen van contacten met leeftijdgenoten gaf doorgaans problemen, waarop een jongere zich meer is gaan terugtrekken. Hij/zij heeft onvoldoende vaardigheden kunnen ontwikkelen om met teleurstellingen en negatieve emoties om te gaan. Uiteindelijk heeft iemand dan de seksuele bevrediging als alternatief tegen negatieve gevoelens ontwikkeld.

De aanpak van het probleem is niet het verbieden of vermijden van de seksuele gevoelens, maar het werken aan verbetering van het zelfbeeld en het meer vertrouwen in eigen functioneren krijgen. Vermoedelijk zul je het net niet alleen redden om uit de cirkel van negatieve seksuele gevoelens te stappen (het patroon is hardnekkig), maar heb je een aantal gesprekken nodig die je een duwtje geven in de goede richting. Je kunt hiervoor terecht bij seksuologen, die zijn opgeleid in deze methode. Voor informatie hierover kun je eventueel contact met mij zoeken. Info over de methode (en een goed leesbaar boek) kun je vinden op www.vanzessen.com

Betsy Westeneng

Tags in dit artikel:

seksuele fantasiezelfbevrediging