Doorvertellen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik ben er achter gekomen dat mijn man dingen over mij doorverteld heeft aan zijn familie. Bijvoorbeeld wat ik niet goed doe bij de opvoeding van mijn dochter. Dit vind ik zo erg. Heb er ruzie om gemaakt. Maar nu doet het vooral pijn dat hij slechte dingen over mij vertelt. Ik krijg als antwoord: “Als jij dat niet fout had gedaan, had ik niks doorverteld.”

Antwoord

Beste mevrouw,

Is uw brief wel áf: er staat helemaal geen vraag in!

Ja, dat u het niet leuk vindt, dat uw echtgenoot op een negatieve manier over u praat, kan ik begrijpen. Maar dat is iets wat iedereen snapt. Van wie en hoe hebt u het gehoord? En wat zijn precies de dingen die u zogenaamd zó fout heeft gedaan dat hij zijn afkeurende woorden spreekt? Opvoeden doe je als vader en moeder toch sámen? En, zeker, dat gaat nou eenmaal niet volmaakt. Soms zijn er dingen uit te praten. Met elkaar. Fouten -als je het zo wilt noemen- maken we allemaal. Maar wat en wanneer is er in de opvoeding iets ‘fout’? Een ándere aanpak: dat zou kunnen. Maar ook dat bespreek en doe je sámen als ouders!

Voor ik meer kan zeggen wacht ik op een reactie van u.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

2 reacties
dorpeling
Geloof me, je staat niet alleen. Ik denk dat veel meer mannen dat doen. Waarom wet ik niet, die van mij hing erg aan zijn moeder en als er dan iets niet goed ging bij ons, vertelde hij dat ook. Nu is dat wel veranderd gelukkig en kan hij het zelf relativeren.
coby5
Als ie wat te zaniken heeft, laat 'm dan zelf een poot uitsteken. Mijn ex zanikte en ik deed niks goed, maar hij deed geen bal en toen moest ie wel en kwam ie erachter wat een fijn werkje het is en zei ie toch maar sorry en bedankt. Hij had wel gelijk hoor, maar steek dan toch zelf een poot uit als je het allemaal zo goed weet.