Juiste kerk en geloof

C.A. Hoekman / 31 reacties

Vraag

Ik ben moeder van vier kinderen en lid van de Ger. Gem. Nu vroeg mijn oudste dochter van elf jaar pas: "Mam, hoe weet ik nou of wij wel in de juiste kerk zitten, of wij wel het juiste geloof hebben? Misschien hebben de katholieken of de moslims het wel juist." En nu schaamde ik me omdat ik als moeder niet wist hierop te antwoorden. Ik stond met mijn mond vol tanden, terwijl ik het antwoord moet weten en mijn kinderen hierin moet onderwijzen. Hoe moet ik hierop antwoorden?

Antwoord

Beste moeder,

Het is niet verkeerd wanneer je het antwoord op een vraag niet weet en dat je jezelf daarvoor schaamt. We hoeven en kunnen immers niet alles weten. Wanneer het echter een vraag van één van je kinderen betreft en je realiseert je, dat je het zou dienen te weten, dan wordt de bekende mond vol tanden pijnlijke werkelijkheid. Maar toch... ook schuld?!

Mag ik vooraf een paar vragen aan jou, als moeder, stellen. En ik stel ze ook gelijk aan mezelf. De antwoorden moet je zelf gaan zoeken. Waar en hoe dat moet, weet je. Alleen... doe het. Zoek ze! In de eerste plaats voor jezelf en zeker ook voor je kinderen.

Wat betekent jouw gedoopt zijn, jouw lidmaatschap van de Gereformeerde Gemeenten voor jezelf? Wat betekent voor jou het zitten onder Gods Woord elke zondag? Vanuit welke behoefte kom je daar? Zoek je daar antwoorden op je levensvragen? Wat betekent zondaar zijn voor jou? En de laatste vraag, de meest belangrijke: Wat betekent de Heere Jezus voor jou?

Hoe weet ik nu of ik wel in de juiste kerk zit? Hebben wij wel het juiste geloof? Vooraf wil ik opmerken dat ik de geloofsvraag belangrijker acht dan de kerkvraag. Er zijn veel kerken die getrouw Gods Woord uitdragen, er is echter maar één geloof dat redt en zalig maakt, het geloof in de Heere Jezus Christus. Dat geloof geeft zekerheid en vaste grond om op te hopen en te vertrouwen (Hebr. 11:1).

Voor het antwoord op de vragen moeten we onmiddellijk naar Gods Woord. Alle antwoorden die we zoeken buiten het Woord van God zullen ons nooit echt overtuigen. Dat doet de Heilige Geest door het Woord. Lees eens art. 3, 5 en 7 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Het Woord van God dat niet in de eerste plaats begrepen, maar geloofd moet worden. We moeten onze vragen ondergeschikt maken aan Gods Woord met het: ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp.

Ga met je dochter en haar vragen (en ook jouw vragen)naar het Woord van God en lees samen eens enkele hoofdstukken uit de Bijbel en vraag aan elkaar: geloof ik dat? Ik denk aan Genesis 1,2 en 3: geldt dat ook mij? Ik denk aan Lukas 1 en 2: wat betekent dat allemaal voor mij? Ik denk aan Johannes 3 en 4: heeft Jezus mijn pad al gekruist? Ik denk aan Johannes 19 en 20: is Zijn lijden, sterven en opstanding het rustpunt van mijn hart? Ik denk aan Openbaring 21: is dat mijn eeuwige toekomst? Lees het samen, buig samen je knieën en geef dan antwoord op de vraag van je dochter: ”Mam, hoe weet ik nu of wij wel in de juiste kerk zitten? Of wij wel het juiste geloof hebben?” Een antwoord boven het open Woord van God en de Schriften onderzoekend. Zo wil de Heilige Geest werken. Al gravend in de schat van het Woord, stuiten op de grootste Schat, Christus Jezus. De Heere Jezus Zelf wilde Zijn dwalende discipelen onderwijzen vanuit Zijn Woord (Luk. 24 : 25-27). Jezus, Die ze niet aan hun lot overlaat, maar opzoekt en vertroost. Ze moesten beter weten en ondanks dat, toch komt Jezus (weer) tot hen. Zo is Hij.

”Mam, hoe weet ik nu of wij wel...” De juiste kerk? Luister eens, meisje. Of we bij de juiste kerk zitten is niet de belangrijkste vraag. Ik geloof dat we bij een kerk zitten waar het hele Woord van God opengaat, waar we horen dat we zondaren zijn, die in het rijk van God niet kunnen komen, tenzij we opnieuw geboren worden. Een kerk waar de nodiging van het Evangelie hartelijk en onvoorwaardelijk wordt gepreekt. Hoe? Ik wil samen met jou (en het hele gezin) Joh. 3:14-16 lezen. Mijn hart verlangt naar Hem, ik krijg mijn zondige, vuile hart niet zuiver en heilig. Hij alleen kan en wil het zuiveren en reinigen. Dat geloof ik met heel mijn hart. Omdat Hij het zegt in Zijn Woord.

”Mam,  hebben wij wel  het...”? Het juiste geloof? Luister meisje, in Hem geloven is niet verloren gaan, maar eeuwig leven hebben. Mijn enige troost in leven en sterven is te weten het eigendom van mijn getrouwe Zaligmaker Jezus Christus te zijn. Wie heb ik nevens U omhoog? U bent mijn rots, mijn deel, mijn eeuwig goed. Moeder, zijn er andere juiste antwoorden op de vragen van je dochter?

Ik las een mooi citaat van Ryle bij de gelijkenissen van de ”Schat in de akker” en de ”Parel van grote waarde.” Hij zegt dan: ”dat mensen die werkelijk overtuigd zijn van het belang van de zaligheid, alles willen opgeven om Christus en het eeuwige leven te winnen.” Komt, ziet een Mens, Die mij gezegd heeft alles, wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus?

C. A. Hoekman, Kapelle

Lees meer artikelen over:

waarheid
31 reacties
Mona
Citaat Mortlach:
Dit lijkt me niet de juiste plek om uitgebreid op mijn motieven in te gaan.

Prima, maar omdat je hier wel als voormalig atheïst, en tegenwoordig boeddhist post, en daar ook openlijk voor uit komt. lijkt het mij dan ook logisch dat je er open over bent waarom je op een christelijk forum zit.

Maar goed, je je wilt je nu terug trekken uit de discussie. Dat is je goed recht.
Maar na de reactie van Cees en Gerard vind ik het wel jammer.
Als je alleen komt om je frustratie op het verhaaltje van de eerste reageerder hier neer te zetten, voegt dat verder inderdaad ook niets toe.
cees0102
@ mortlach,
U bent geen project waar we ons op storten, evengoed zijn wij dat ook niet. U schrijft dat u uw eigen wijsheidtraditie hebt gevonden, alleen uw stelling dat u zich daar prima in kan vinden lijkt me niet waarachtig, gezien uw reacties. Ik zal u onder deze vraag met rust laten.
U bent niet bereid zich open te stellen voor onze ' emotionele ' manipulatie.
Daarmee geeft u aan niets te hebben begrepen van wat ik u geschreven heb.
Voor mijzelf verbind ik hieraan de conclusie dat het geen zin heeft om verder op uw reacties in te gaan. Om u en mezelf niet te vermoeien. Overigens wordt ons ook geadviseerd vanuit de Bijbel om 'geen parelen voor de zwijnen te werpen'.
De groeten, ik hoor het wel van u als u er ooit toch aan toekomt.
mortlach
Ik probeer altijd wel iets positiefs in te brengen als ik reageer. Ook in dit geval probeerde ik de vraagsteller oprecht te helpen, zij het dan misschien door zaken vanuit een ander perspectief te benaderen. Door gewoon de feiten te vertellen dat geloof altijd/vaak is gebasseerd op een cirkelredenering. Waarom geloven we in God? Dat staat in de Bijbel! Waarom geloven we de Bijbel? Die komt van God!

Dan kun je er wel allerlei dingen bij betrekken, maar voor die 11-jarige gaat het hier dus om, in mijn gedachten.

En weet je, als je gewoon zegt "ik geloof omdat ik het geloof," dan is daar verder helemaal niets tegen in te brengen. Daar zeg ik dus ook niets van. Als dat verhaaltje van Kram alleen de Jezus-paragraaf had bevat, dan was het de moeite van het reageren niet waard geweest. Maar nee, om je eigen geloof op te sjorren, moeten andere geloven de grond in worden getrapt, onder het mom van 'bewijs'. Het is geen bewijs, het is een verzonnen anekdote waarbij alle 'concurrenende geloven' (met miljarden volgelingen) expres verkeerd worden voorgesteld! Blijkbaar is het zo belangrijk om niet alleen zelf gelijk te hebben, alle anderen moeten ook nog eens ongelijk hebben. Dat gaat keihard in tegen mijn gevoel van oecemene.

Waarom ik hier nog steeds kom? Soms vraag ik me dat ook wel eens af. Gewoonte? Gezelligheid? Het is gewoon iets wat erbij hoort. En soms krijg je de gelegenheid iemand eens flink de oren te wassen terwijl je hopelijk tegelijkertijd iets positiefs kunt doen. Dat is voor mij genoeg.
Spatie
Beste reageerders,

Deze manier van "evangeliseren" is zóóó fout. Iemand vertellen dat hij/zij in God moet geloven en daarna nog even pushen door te zeggen dat hij/zij verloren gaat als hij/zij (nu) niet gaat geloven.

Christenen staan over het algemeen niet zo goed bekend in Nederland. We weten allemaal (als we eerlijk zijn) wel hoe dat komt. Veel woorden, weinig daden. Veel wetten, veel veroordelen. Moraalridders die de katjes in het donker knijpen. En helaas klopt dit beeld voor een heel groot deel van de christenen.

Predik het evangelie aan alle mensen en gebruik indien nodig woorden.
anina
Het verschil met alle andere religies is wel degelijk "de Genade", we hoeven het niet zelf te verdienen. God wil het ons schenken, zijn Liefde gaat boven alles.
Waar je op welke manier in kerken het toch zelf moet "verdienen" op welke manier dan ook,
( of door activisme, door eigenmachtige zondekennis, of door psychologisch gemanipuleerde ervaring etc ) wordt ook het christelijk geloof een dode religie en aan alle valse geloven gelijk.

En helaas stikt het in Nederland van de dode religie.
Mona
"Predik het evangelie aan alle mensen en gebruik indien nodig woorden".

Dat staat er niet, spatie.
Predik het evangelie aan alle creaturen.
Het geloof is door het horen van Woord van God, en hoe zullen zij geloven, als hen het Woord hen niet verkondigd wordt? Romeinen 10 vers 14.

Maar.... als het woord een dode letter is, zal het geen gevolgen hebben.
Het doet er dus wel degelijk toe, dat degene die het Woord spreekt, vooraf vraagt om leven.
En geloof moet ook zichtbaar worden in de daden,
in die zin heb je volkomen gelijk.

Woord en daad dus.
En wijsheid ;-)
Gerard
Ik wil nog even ingaan op de eerste reaktie van @kram94. Ik meen dat het wel degelijk een goede beeld is die hout snijdt, zeker als er dieper over nadenkt, die duidelijk de verschillen tussen het christelijk geloof en andere geloven illustreert.

Confucius is niet voor ons gestorven. Boeddha is ook niet voor ons gestorven. Mohammed is ook niet voor ons gestorven. Jezus is wel voor ons gestorven. Confucius is niet God. Boeddha is niet God. Mohammed is niet God. Jezus is wel God. Er zijn geen profetieën over Confucius. Er zijn geen profetieën over Boeddha. Er zijn geen profetieën over Mohammed. Er zijn vele profetieën over Jezus, die onweerlegbaar uitgekomen zijn, profetieën waar geen mens invloed op kon hebben. Confucius heeft geen tekenen en wonderen gedaan. Boeddha heeft geen tekenen en wonderen gedaan. Mohammed heeft geen tekenen en wonderen gedaan. Jezus heeft wel vele tekenen en wonderen gedaan. Confucius heeft geen mensen genezen. Boeddha heeft geen mensen genezen. Mohammed heeft geen mensen genezen. Jezus heeft wel vele mensen genezen. Confucius is dood. Boeddha is dood. Mohammed is dood. Jezus leeft. Andere religies erkennen geen zonde maar hebben het slechts over een karma, of hebben geen oplossing voor de zonde. Ze kennen hooguit een God die straft of de zonde door de vingers ziet als je bepaalde daden doet, maar geen God die de zonde wegneemt. de God van de Bijbel is een God die rechtvaardig is en op een rechtvaardige wijze vergeven kan. Confucius heeft niet onze zonden gedragen. Boedha heeft niet onze zonden gedragen. Mohammed heeft niet onze zonden gedragen. Maar Jezus heeft onze zonden gedragen en weggenomen. Bij sommige geloven verdwijn je in het niets. Bij de islam is bestaat het paradijs uit 70 eeuwige maagden om je seksuele lusten te botvieren. Het geloof in Jezus verzoent ons met God en Hij geeft ons dat we eeuwig bij Hem mogen leven, waar niets onreins zal inkomen, alleen degenen die gereinigd zijn door het bloed van het Lam zullen er zijn. Dit alles illustreert dat het christelijk geloof een totaal ander geloof is, volstrekt anders dan andere geloven. Bij Confucius vind je geen liefde. Bij Boeddha vind je ook geen liefde. En bij Mohammed vind je ook geen liefde. Maar Jezus heeft ons de liefde van God geopenbaard. Een liefde die zijn oorzaak vind in een drie-enige God, met een volmaakte liefde tussen de Zoon en de Vader en de Geest. Een ontfermende liefde die zich ook tot mensen, zondaars. heeft uitgestrekt.

Daarom: mooie reaktie @kram94!
Gerard
@Spatie
Dan vermoed ik dat je de evangelie verkondiging van Jezus ook verkeerd vindt? Hij sprak meer dan wie dan ook in de Bijbel over het komend oordeel. Je reaktie is goed bedoelt maar niet in overeenstemming met wat er in de Bijbel staat.
mortlach
@Gerard:
Ik moest even ontzettend hard lachen toen ik het volgende las:

"Er zijn geen profetieën over Boeddha... Boeddha heeft geen tekenen en wonderen gedaan. ... Boeddha heeft geen mensen genezen."

Altijd leuk toch, dat mensen die geen blijkbaar benul hebben van andere geloven wel menen allerlei dingen erover te kunnen stellen. Ook dat ze geen oplossing voor zonde zouden hebben is belachelijk bevooroordeeld. Je kunt het niet eens zijn met de oplossingen of zelfs met het concept zonde, maar stellen dat er simpelweg geen oplossing is, is wel bijzonder kortzichtig.

Maar goed, vertel gerust nog meer wat je allemaal meent te weten over andere geloven...

@Anina:
Zelfs als je idee van genade inderdaad uniek is voor het christendom, kun je daar nog niet automatisch uit afleiden dat dat het christendom ook waar maakt. Dan ben je namelijk weer bezig met van het antwoord terugwerken naar je gewenste meta-religie.
Spatie
@ mona
Heb ik er dan bijgezet dat "het" er zo staat?
Het was meer bedoelt als een wijze opmerking (die ik niet van mijzelf heb, maar las van iemand)

@ Gerard.
Jezus preekte niet alleen door woorden. Zijn hele leven was volmaakt. Hij sprak waar Hij spreken moest, zweeg waar het beter was te zwijgen. Zijn daden en woorden waren geheel in overeenstemming met elkaar.

Wij zijn verre van volmaakt. Doordat onze woorden vaak niet in overeenstemming zijn met onze daden, is het vaak beter te zwijgen en eerst onze daden te veranderen.
cees0102
@spatie,
Bedankt voor uw vermaning. Ik neem aan dat u het van 'de reageerders' overneemt? U stelt inderdaad een daad met uw reactie. Wel wil ik mij verschonen dat ik voordat ik mijn vorige reacties plaatste, niet wist wie mortlach was. Inmiddels ben ik hiervan op de hoogte en heb ik mijn conclusies getrokken. Ik ben het eens met wat u zegt. Mijn reactie had kunnen volstaan met 'Kom en zie'. Overigens wil ik u nog schrijven dat niemand op dit forum iemand heeft opgedragen te moeten geloven.