Christelijke scholen veel gemener

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 6 reacties

Vraag

Waarom spreken jullie over liefde terwijl christelijke mensen het meest pesten of buitensluiten? Ik heb vroeger op veel verschillende scholen gezetten, op christelijke en onchristelijk scholen. Het viel me op dat er op christelijke scholen veel meer en gemener gepest wordt. Dat vond ik vreemd, want ik hoorde in de kerk en op school over liefde, dat je van je naaste moet houden. Bij onchristelijke scholen wordt daar veel minder de nadruk op gelegd, maar ook veel minder gepest. Eerst dacht ik dat het toeval was, maar ik heb op zoveel verschillende scholen gezeten en heb telkens weer hetzelfde meegemaakt. Dus mijn vraag is: jullie praten wel over liefde, maar weten niet wat het echt inhoudt. Waarom praten jullie er over maar leren jullie het niet gewoon kennen?

Antwoord

Beste vriend(in).

Fijn dat je deze vraag stelt. Ik bedoel natuurlijk niet dat het fijn is dat je deze vraag hebt, maar dat je het uitspreekt. In je vraag hoor ik een 'hartekreet'. Je hebt met name in de christelijke wereld weinig liefde ervaren en wellicht veel afwijzing gevoeld.

Ik kan jou niet helpen door te zeggen dat er ook mensen zijn die het anders ervaren hebben, jij zit met jouw verhaal en met jouw ervaringen. En hoewel de vraag me raakt, vind ik het fijn dat ik erop mag reageren.

Inderdaad kan de christelijke wereld soms hard zijn. Wanneer je niet voldoet aan een bepaalde gedragsdode, aan dresscodes en levensstandaarden, dan voel je je buitengesloten en afgewezen. Dat zit trouwens in mensen. In een bepaalde groep voelen we ons veilig met eigen regels en anderen die afwijkende gewoonten hebben, worden dan soms buitengesloten. Helaas gebeurt dat ook binnen christelijke kring.

Jouw vraag is een aanklacht. Graag wil ik je vragen om vergeving voor wat je is aangedaan. Nogmaals ik wil het niet ontkennen, maar uiterst series nemen.

Tegelijk wil ik er wel iets bij zeggen. Er is geen verband tussen God en dit gedrag. Juist niet. Een bekende uitspraak zegt: met God is niets mis, wel met Zijn grondpersoneel. Laat dat op je inwerken. Christenen zijn slechte mensen, Christus is goed. En als een christen echt dichtbij Jezus leeft dan weet hij of zij van zijn eigen slechtheid en gemeenheid. Juist omdat we dat weten hebben we Gods vergeving nodig. Soms denken of ervaren mensen dat christenen zich beter voelen dan anderen. Een christen voor wie dat geldt, is geen christen. Per definitie is een christen iemand die zich slechter weet dan anderen en daarom niet zonder God kan. Paulus noemt zichzelf de grootste van de zondaren (1 Tim 1:16).

Wanneer je let op Jezus dan zie je dat Hij geen mensen afwijst. Iedereen is welkom bij Hem. In de Bijbel zijn daar veel voorbeelden van te vinden. Juist van mensen die door de gelovigen van die tijd werden afgewezen en juist dan bij Jezus terechtkwamen. Ik hoop dat jij die gang zult maken: naar Jezus. Hij zegt: kom bij Mij allen die vermoeid en belast bent en Ik zal je rust geven (Matt. 11:28).

Waarom spreken we veel over liefde, zo vraag je? Ik voeg eraan toe, waarom hebben we het vaak over vergeving: omdat wij de liefde van God en Zijn vergeving zo hard nodig hebben. Echte liefde en aanvaarding is er bij onze God te vinden. Ik hoop dat je dat wil aannemen en daarvan wil leven. Misschien vind je het moeilijk om met christenen te spreken over je ervaringen. Mede daarom vind ik het dapper dat je hier je vraag stelt. Tegelijk hoop ik dat je ooit een stap zult zetten om juist met christenen over jouw ervaringen te spreken (misschien eerst in de christelijke hulpverlening?). Wij kunnen van je verhaal leren en ik weet zeker dat velen bereid zijn naar je te luisteren en wellicht ook te helpen.

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

christenenpestenschool
6 reacties
Dinand
Beste vriend(in): Ik sluit mij met het antwoord van M. (Michel) van Heijningen , ik ga mij ook niet verdedigen, je vraag ie heel duidelijk.
Ik schaam mij er ook voor dat je dit meegemaakt hebt, en vraag je ook om vergeving.
Wij hebben de Heere hier ook te kort in gedaan, Zijn liefde is wel echte liefde.
Ik hoop dat je Zijn liefde mag gaan leren kennen, Hij zou, zal je nooit pesten alleen voor je zorgen, Hij wil een schuilplaats voor je zijn.
Hoop door jou vraag dat het mag doordringen voor hen wie dit aangaat.
Een kind van , een leven met (in) Jezus Christus is echt verre beste wat je kan over komen.

met een vriendelijke groet
mistermicha
Ik vind het vervelend voor je dat je dit meegemaakt hebt en ook ik vraag je om vergeving.
Toch ondervind ik persoonlijk dat ze op een christelijke school veel minder pesten dan op een speciale school. Daarnaast word ik door christenen liefdevol omarmd, terwijl ik door mensen die niet geloven gehaat word.
Ik denk dus dat beide kanten wel waar zijn, maar dat mensen je niet pesten als je vergelijkbare opvattingen hebt. Ik was zelf eerlijk gezegd een beetje geschokt dat je het zo eenzijdig vertelt.

Gods zegen toegewenst.
anina
Wij herkennen wat je schrijft. Onze kinderen zitten nu op een christelijke school,waar de meeste ouders niet naar de kerk gaan. Er wordt niet gepest en vooral: niet buitengesloten.
Juist het feit , dat je verschillend mag zijn, geeft ruimte voor acceptatie.
Wij hebben onze kinderen op verschillende scholen gehad en hebben ervaren dat op reformatorische scholen en vrijgemaakt gereformeerde scholen, kinderen die niet helemaal tot de "eigen" kring behoren worden buitengesloten. Kennelijk voelt men angst en vooroordelen.
( onze kinderen gingen altijd netjes gekleed, niet ouderwets, niet apart, maar gewoon sportief , we zijn een doorsnee gezin, met christelijke normen en waarden en zijn voluit gereformeerd in ons denken over kerkelijke zaken. Niet dat we daar ooit ook maar een gesprek met andere ouders over gehad hebben. ) Ook wij hebben een liefdeloze , onvrijheid ervaren op deze bijzondere scholen. Je moet precies hetzelfde zijn en tot de 'kring' behoren. Die kringen voelen onecht aan, heel veel buitenkant. Het voelt als een verlossing van een last om niet meer aan deze standaarden te hoeven voldoen.
huibertus
Het valt mij op dat er vaak vragen binnen komen met beschuldigingen waar op geen wederhoor
mogelijk is ook de reageerders komen vaak met beschuldigingen die niet na te trekken zijn
als me'n het niet waar kan maken is het beter om te zwijgen
met vr gr Huibertus
rups89
He vraagsteller,

Ik herken je wel heel erg in je verhaal. Het valt mij soms ook op dat niet- christenen vaak veel milder zijn dan christenen.

En dat er inderdaad op christelijke scholen veel meer gepest wordt dan op niet- christelijke scholen.
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat die jongeren die op die christelijke school zitten, al hun hele leven de boodschap van de Bijbel hebben gehoord. En als je de boodschap van de Bijbel hoort kunnen er twee dingen gebeuren: of je wordt heel erg verhard, of je gaat in Jezus geloven.

Dus als je altijd op een openbare school hebt gezeten en je hebt nooit van de bijbel gehoord heb je ook niet de kans dat je heel erg verhard wordt doordat je het evangelie bewust afwijst.

Als je op een christelijke school hebt gezeten en je hebt het evangelie bewust afgewezen wordt je, denk ik, harder dan mensen in de 'wereld'.

Maar het is natuurlijk wel heel triest.
En het is echt niet Gods bedoeling. Als er op een christelijke school gepest wordt, ontheilig je Gods Naam enorm.
God vindt dat echt enorm erg, en Hij zal er ook niet lichtvaardig mee omgaan.
En je hebt wel gelijk: het is schijnheilig om over de liefde van God te praten terwijl er vaak geen liefde is.
Dan kun je maar beter je mond houden...

Dus wat dat betreft kan er nog veel verbeterd worden...

Maar leg de schuld alsjeblieft niet bij jezelf of bij God. God wil dit echt niet. Ik denk zelf dat dit soort pesten op 'christelijke' scholen echt een gruwel is in Gods ogen.
AHHK76
Beste vraagsteller wat jij vertelt vind ik erg verdrietig! Dit had niet mogen gebeuren...
Mijn ervaring is anders, maar dat maakt het voor jou niet makkelijker of minder pijnlijk. Ik ben gepest op scholen met verschillende identiteit, onchristelijk, christelijk en reformatorisch. Als er mensen in de groep zijn die vinden dat iemand buiten de groep valt, met kleding, gedrag of iets anders... dan kan dat een reden zijn om die persoon te plagen. Hoewel ten diepste natuurlijk de oorzaak bij de pester ligt, die aandacht wil hebben of geliefd wil zijn. Het hangt er ook vanaf hoe het gepeste kind reageert of pesters het leuk (blijven) vinden... Daarmee wil ik niets goed praten! Maar ik denk wel als je bang bent om gepest te worden, dat het dan ook eerder gebeurt. Maar zo zou het niet moeten zijn en zeker niet op christelijke scholen!
Ik hoop dat je andere christenen ontmoet, die wel leven zoals de bedoeling is...?! Ook zou ik je willen vertellen dat Christus anders is dan de christenen. Hij is wel vol liefde!