Gestolen Jezus

Ds. D.W. Tuinier / 6 reacties

Vraag

Ik hoorde onlangs een predikatie over 1 Kon. 3:26. Deze geschiedenis werd betrokken op mensen die een gestolen Jezus hebben en dit volhouden tot het gericht (tot hun dood) en dat ze dan Jezus wel moeten afstaan en voor eeuwig verloren gaan. De predikant stelde dat ze nooit hun recht op het Levende Kind zijn kwijtgeraakt, zoals de echte moeder, en dat ze Hem (de Borg) in die weg, nooit uit de handen van de Rechter (God de Vader) zielsbevindelijk hebben ontvangen. Mijn vraag: Kun je Jezus wel stelen, want Hij biedt Zich toch aan in het Evangelie? En Iemand die Zich aanbiedt, mag je toch aannemen? Of is de weg waarin dat je Hem aanneemt (alle rechten verliezen) doorslaggevend?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste,

Deze geschiedenis uit 1 Kon. 3 op deze wijze uitleggen is naar mijn mening niet juist. Op jouw vraag of je Jezus stelen kunt, is mijn antwoord: Nee. Hij wordt door God geschonken, uit louter genade aan arme zondaars, in lege bedelaarshanden aangenomen = ontvangen. Duidelijk komt dat o.a. naar voren in de geschiedenis van de Pinksterlingen in Hand. 2. Onder de ontdekkende prediking van Petrus komen zij tot inkeer. De Heilige Geest past het Woord toe. Ze zien het: zij hebben Jezus gekruisigd. Zij hebben gezondigd. Ze worden verslagen in het hart. Heel hun godsdienstige leven stort in elkaar. De Geest maakt verslagen. De Heilige Geest doet roepen: Wat zullen wij doen, mannen broeders? Voor hen is er een heerlijk, rijk Evangeliewoord. Jezus Christus en Zijn genade wordt hen aangeboden, ernstig en welmenend. De weg van heil en behoud wordt hen gewezen. “Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in de Naam van Jezus Christus tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen” (vers 38). Gods genadewerk schittert. Drieduizend mensen komen tot geloof. Drieduizend die zijn woord gaarne aannamen...

Dat wens ik jou/jullie ook van harte toe, toelevend naar de kerstdagen. De herders komen zoals ze zijn. Ze hebben zich niet eerst verkleed. Bij de kribbe buigen ze heel diep. Daar worden zij door het Kind ontvangen. Daar hebben ze Hem aangenomen, gezien met ogen van het geloof. Gods vriendelijk aangezicht, geeft vrolijkheid en licht, voor alle oprechte harten, ten troost verspreid in smarten (Ps. 97:7 ber.)

Ds. D. W. Tuinier

Ds. D.W. Tuinier

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kampen
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

aanbod van genadegestolen Jezus
6 reacties
Samanthi
een fijn antwoord, nee je kunt Jezus niet stelen, het staat 1 x in de Bijbel maar dat was een leugen: zeg dat zijn discipelen Hem gestolen hebben.
juni
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
CrA
Een gestolen Jezus? Jezus laat Zich met geweld nemen! Ik zou het maar met Jezus wagen. Dat kon wel eens een gelukkige vergissing zijn. Verloren is het toch al.
Omega
Heel mooi gezegd! @CrA
notnow
@cra, eens! Mooi!
cees0102
Fijn om te lezen, blij met het antwoord.