Man met noorderzon vertrokken

Ds. G. van de Groep / 1 reactie

Vraag

Na ons huwelijk heeft mijn man gebroken met de kerk. Hij had zijn best gedaan, maar God heeft hem niet bekeerd. Zei hij. Einde oefening. Hij wilde niet meer hypocriet doen zoals hij het noemde. Kort erop veranderde hij van baan en was bijna elke zondag aan het werk. Na een aantal maanden gaf hij aan te willen scheiden omdat er niets meer was wat wij samen deelden. Diezelfde avond is hij met de noorderzon vertrokken. Contact of gesprekken was niet meer mogelijk. Niet door mij, niet door familie en de vriendengroep. Nu, maanden later, is er slechts via advocaten communicatie mogelijk over de scheiding die binnenkort zal worden uitgesproken. Er is geen weg meer terug. Ik mag weten dat God mij door deze periode heen helpt en mij kracht geeft om door te gaan. Wel worstel ik met de vraag of ik in de toekomst weer een relatie mag aangaan. Immers, van overspel is geen sprake. Wel is er sprake van een ongelovige die de scheiding in gang heeft gezet. Een moedwillige verlating zonder kans op herstel. Hoe moet ik hier mee omgaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Allereerst dank voor de openheid waarmee u uw situatie hebt verwoord. Uitgaande van wat u vertelt, is het duidelijk dat hier op grond van 1 Korinthe 7:15 sprake is van kwaadwillige verlating (theologisch genoemd: religionis causa). Ik kan me voorstellen dat u met het probleem en de vraag hieraan verbonden, worstelt. Voor zover ik kan oordelen is jullie huwelijk door de daad van uw (ex)man gebroken en is echtscheiding gewettigd. Dat betekent dat u in de toekomst een nieuwe relatie mag aangaan.

Ik weet niet tot welke kerkelijke gemeenschap u behoort. Het is wel belangrijk deze kwestie, voorzover u dit nog niet gedaan hebt, met uw predikant te bespreken. Mede met het oog op het feit dat u uw mogelijk huwelijk in de toekomst ook kerkelijk kunt laten bevestigen.

Fijn en belangrijk dat u de dingen die in uw leven spelen met de Heere verwerkt en dat Hij u in deze moeilijke weg kracht heeft gegeven. Blijf met Hem biddend in gesprek en vraag of Hij u de wegen wil wijzen die u gaan moet. Zijn zegen vergezelle u uw toekomstige wegen.

Ds. G. van de Groep

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Heerde
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

echtscheidinghertrouwen
1 reactie
Catherine
Beste vraagstelster, wat een intens verdrietige situatie is er in uw leven gekomen.
En wat een rigoureus besluit van uw (ex)man!
Maar stel dat hij toch op zijn schreden terugkeert, wat dan, vraag ik me af.
Ik wil u heel veel sterkte toewensen, ik hoop dat u lieve mensen om u heen hebt.

En ik voel een diep medelijden met uw man, ik kan er niets aan doen.