Klein kuddeke

J.W.N. van Dooijeweert / 20 reacties

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Bij ons in de gemeenten wordt veel gesproken over Gods volk, als zijnde een klein kuddeke en een hutje in de komkommerhof. Maar de Heere heeft toch alle macht om velen te bekeren? Zou het dan zo zijn dat de meerderheid van de mensen (door eigen schuld) verloren gaat? Het voelt voor mij, misschien schrijf ik het verkeerd maar weet het niet anders te formuleren, of de satan teveel eer krijgt. Dit verwart me, temeer daar we in deze tijd veel kerstliederen zingen: “Die voor miljoenen vromen een Herder wezen zal.”

Antwoord

Beste vriend/vriendin,

Laat ik je om te beginnen eerst gerust stellen: het Koninkrijk van Jezus Christus wordt straks bevolkt door miljoenen en miljoenen, zo niet miljarden en miljarden. De Bijbel zegt dat het is “een schare die niemand tellen kan.” Dat zijn er geen tweehonderd of duizend.

De vraag waar jij mee komt is moeilijk te beantwoorden. Het ligt in de reformatorische hoek zo gevoelig om over deze dingen eerlijk te zijn of kritiek te hebben. Het is heilig terrein... en dat is het ook!! Maar wel genuanceerder dan vaak aan het kerkvolk wordt voorgesteld. De scheiding tussen “Gods Volk” en de anderen mensen in de kerk, zoals die vaak voorgesteld wordt (en gepreekt) is niet bijbels te verantwoorden. De Bijbel kent in het Oude Testament “Gods Volk”, het volk Israël. Dat is in het Nieuwe Testament niet anders. Zij zijn nog het volk van God, waar God Zijn verbond mee heeft.

In het Nieuwe Testament lees ik nooit dat God Zijn volk afgeschreven heeft. Integendeel: de dag komt dat heel Israël zal zalig worden.  We zien in het Nieuwe Testament ook de gemeente van Jezus Christus tevoorschijn komen. Die gemeente is één geheel. Als Paulus aan hen schrijft, schrijft hij aan de “broeders in Jezus Christus” of aan de “heiligen”. Weet Paulus niet dat er ook onbekeerde mensen in de gemeenten zijn? Zeker wel. Maar hij scheidt ze niet van de anderen af. Zet ze niet apart.

We moeten oppassen dat we niet het werk van Christus overnemen. Welk werk ik bedoel? Op de dag dat Hij op de wolken zal verschijnen als Rechter... Dan zal Hij de schapen van de bokken scheiden. En dat is de tijd van de scheiding tussen de “bekeerden” en de “onbekeerden”. Het is zeker waar dat er in de gemeente onbekeerde mensen zijn, maar dat is niet onze zaak. Wij zijn geen hartekenners.

“Klein kuddeke”, klinkt zo vroom he? Het zijn er maar enkelen die tot dat kuddeke behoren. En wij maken dan, met de hulp van een oude bekeerde vrouw of man die ingeleid is, wel uit wie er bij hoort en wie niet. Vooral dat punt is belangrijk. Ik stel het nu een beetje scherp, maar het wordt tijd dat we anders gaan denken. Meer bijbels, meer met liefde en bewogenheid.

Ik was op een verjaardag van oude bekeerde vrouw. Verschillende vrienden waren aanwezig, stemmig in het zwart. Ik kende verschillenden van de kleinkinderen en ging bij hen zitten. Maar wat denk je? Ik werd overgehaald om bij anderen te komen zitten. "Daar hoor je niet broeder, je hoort hier bij ons te zitten." Door bij hen de jongelui te gaan zitten wilde ik ze juist bereiken. Dit zijn gevolgen van ons separeren. Toch blijft wel staan dat de gemeente van Christus maar een klein kuddeke is. Op het geheel van de wereldbevolking gezien is het aantal Christenen maar heel klein.

God heeft toch alle macht om veel mensen te bekeren? Weet je: God heeft Zijn stap al lang gezet: “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve (niet verloren gaat), maar het eeuwige leven hebbe,” (Johannes 3:16). Dat geeft Hem ook alle recht om de mensen op te roepen om zich te bekeren. Je moet schuld het ongeloof van veel mensen niet bij God neerleggen, maar bij de mens zelf. Dat doet de Heere ook. Jes. 30:15:  “Want alzo zegt de Heere HEERE, de Heilige Israëls: Door wederkering en rust zou u behouden worden, in stilheid en in vertrouwen zou uw sterkte zijn; doch gij hebt niet gewild.” Matt 22:3: “En zond zijn dienstknechten uit, om de genoden ter bruiloft te roepen; en zij wilden niet komen.” Matt. 23:37: “Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeen vergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeen vergadert onder de vleugels; en u hebt niet gewild.” Het verloren gaan van de miljoenen die niet willen geloven in Jezus staat linea recta tegenover het brede aanbod van Gods genade.

In de felle strijd van 1953, toen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland ontstonden, is het binnen de Gereformeerde Gemeenten heel wat keren gezegd en geschreven: Er is een algemeen, onvoorwaardelijk aanbod van genade. Het Evangelie van vrije genade komt tot iedereen! En wie niet wil geloven, die zal zijn eigen pak dragen. Dat mag je niet op de Heere schuiven.

Ik zit momenteel in een hotelkamer in Lima. Ik hoop maandag naar Nederland te gaan. Nu ik deze vraag zit te beantwoorden denk ik aan 82 mensen die ik deze week op een cursus had. We zaten in een kerk op 4300 meter hoogte. Velen van deze groep wonen boven de 5000 meter. Wat is het heerlijk zoals deze heel eenvoudige (simpele) mensen aannemen wat de Bijbel zegt. Daar kunnen we heel veel van leren.

Of de merendeel van de miljarden mensen eeuwig verloren zal gaan? Ik kan niet in Gods boeken kijken. Maar het lijkt toch wel heel logisch: God gaf Zijn Zoon om te betalen voor onze zonden. Wie in Hem gelooft heeft het eeuwigheidsleven. Maar wie niet in Hem gelooft... die blijft als een verlorene liggen.

Het is heel moeilijk om over alle hindernissen heen te stappen als je er al zoveel over nagedacht en gepiekerd hebt, maar toch: “Die voor miljoenen vromen een Herder wezen zal” of “Die miljoenen eens zaligen zal”, of, of... hoeveel teksten en liederen en Psalmen over de heerlijkheid van het Kind van Bethlehem en alleen die in Hem geloven door de krachtige werking van de Heilige Geest, worden zalig. Logisch toch: Wie Hem verwerpt, wordt zelf verworpen...

Het is onomstotelijk waar! Hij heeft miljoenen gezaligd en Hij zal in totaal vele duizenden-miljoenen zaligen tot roem en eer van Koning Jezus. Die Zich niet schaamde om met de zondaren te eten. Die zich er ook vandaag niet voor schaamt om zondaren op te rapen van de aarde, ze aan Zijn hart te drukken.

En Satan? Krijgt hij veel eer? Nee! Hij is verdoemd voor eeuwig.

Gods zegen toegewenst.

Wil je hier verder op in gaan, dan kun je dat ook doen via de contactpagina op onze website.

Hartelijke groeten,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

gelovigen
20 reacties
John61
Hè, wat een heerlijke, eerlijke hartverwarmende reactie van dhr. van Dooijeweert! De termen "klein kuddeke" en "hutje in de komkommerhof" vind ik nogal denigrerend en een belediging voor onze Heere Jezus. Ik weet niet wie dit bedacht heeft, Bijbels is het niet en het hoort zeker niet op de kansel, de cathechesatie of de Bijbelstudie thuis of in gesprekken tijdens huisbezoeken. Wanneer houden we nou eens op eigen onbijbelse verzinsels en interpretaties als waarheden te verkondigen?
Annemieke1
Dat 'hutje in de komkommerhof' staat wel in de Bijbel hoor, in Jesaja. Maar zoals gewoonlijk in de GG wordt dat uit z'n verband gerukt.

Wat een heerlijk antwoord is het verder!! Wat een zegen om dit geluid uit een GG kring te horen!
Arjan
Ik kerk nu al zo'n 30 jaar in de GG. Blijkbaar heb ik niet op zitten letten maar ik hoor dit soort terminologie over "hutje in de komkommerhof en "een klein kuddeke" niet. Ik kan met niet herinneren dat er op deze manier over wordt gesproken. Laten we oppassen met het schetsen van een karikatuur van de prediking. Ik hoor dit wel eens binnen bepaalde groepen. Zo zijn er nogal wat groepjes die zich "gezelschappen" noemen waarin dit soort opvattingen worden gedeeld. Maar dit mogen we niet verwarren met wat vanaf de preekstoel wordt verteld.
sydneylover
@Arjan:

Ik kan alleen maar beamen wat de vraagsteller schetst over het 'nachthutje in de komkommerhof'. Ik vond nog een interessante link bij het googlen op 'nachthutje':

http://vleeshal.nl/nl/tentoonstellingen/liesbeth-labeur-nachthutje-in-de-komkommerhof

De term is dus inderdaad nogal uit zijn verband gerukt maar wordt inderdaad nog wel degelijk gebruikt voor een stuk geestelijke exclusiviteit. En mijn ervaring: eigenlijk uitsluitend door mensen die niet erg evangelisch zijn ingesteld maar die graag koketteren met de exclusiviteit.

Geweldig dat er nog mensen zoals dhr. Van Dooijeweert zijn die gewoon de vinger op de zere plek legt en de kern van het evangelie benadrukt! Gods oneindige goedheid door Zijn Zoon te sturen naar deze aarde zodat wij weer in de hemel kunnen komen!
Omega
Het klopt wel voor een deel wat @Arjan zegt. Er zijn gelukkig genoeg Ger. Gem.-gemeenten waar dit soort uitdrukkingen niet meer gebezigd worden. Maar er zijn tegelijkertijd ook nog genoeg kerkmensen die dit nog horen in de prediking of het zelf gebruiken: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14539/alleen-in-geestelijk-leven/
denkna
Inderdaad, dit zijn gewoon twee bijbelteksten:

Lukas 12:32 Vreest niet, gij klein kuddeken, want het is uws Vaders welbehagen, ulieden het Koninkrijk te geven.
Jesaja 1: 8 En de dochter van Sion is overgebleven als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof, als een belegerde stad.

Het is natuurlijk niet waar dat de scheiding tussen “Gods Volk” en de anderen mensen in de kerk, bijbels niet te verantwoorden zou zijn. Jezus doet in Zijn prediking Zelf ook. Lukas 12:32 is daar een voorbeeld van. Het gaat ons niet aan om die mensen concreet aan te wijzen. Dat gaat te ver. Maar dat er twee ‘soorten’ mensen zijn die ieder apart mogen worden aangesproken, is een wezenlijk onderdeel van de gereformeerde prediking. ‘Gods volk’ ter bemoediging, maar net zo vaak ter vermaning. Net zo als ‘niet Gods volk’ gewaarschuwd en genodigd moet worden.

Ik herken –na ruim 30 jaar onder een GG prediking- niets in de karikatuur die uit de vraag en het antwoord heer Van Dooijeweert op komt. Van de ‘oude bekeerde vrouw of man die ingeleid is’ en die wel zouden bepalen wie wel en wie niet. Hiermee doet hij zomaar betrokken en oprechte mensen tekort! Dat vind ik jammer. Net zo als ik het jammer vind dat uit de (lange) antwoorden van Van Dooijeweert een sterk kritische houding blijkt naar de GG, waaraan hij zelf is verbonden.

Ik denk dat de heer Van Dooijeweert er beter aan zou doen vraagsteller op de Bijbelse herkomst van deze teksten te wijzen en in hun context uit te leggen. Het sleutelwoord hierin is het woord welbehagen. Het wonder ligt hierin, dat er aan de ene kant een welmenend aanbod is, en aan de andere kant ongelovige, onwillige mensen. En dat er tóch mensen zalig worden. Dat heet genade.

En die boodschap hoor ik gelukkig zondag aan zondag in de GG van de kansel.
notnow
@denkna

Het eerste wat opvalt in je reactie is dat je met je eigen verhaal komt en dat heel logisch vindt, je staat ook volkomen achter je conclusie. Het lijkt op: "Als jij iets niet ziet dan is het er niet" (en VV.). Vandaar dat ik wat dieper op uw antwoord in ga. Misschien wat kritisch maar het doel is verheldering!

Het antwoord van de heer van Dooijeweert gaat in op de vraag die de vragensteller heeft. Namelijk een zorg waar oprecht naar een antwoord gezocht gevolgd door een oprecht en eerlijk antwoord. Dat u zich daar niet in herkent is voor u.

Verder kan het heel goed zijn dat u, door welke reden dan ook, geen karikaturen herkent die de heer van Dooijeweert schetst. Echter is dit wel verbazingwekkend, des te meer daar er al zo veel vragen gesteld zijn over dit thema wat blijkbaar in het algemeen wel onder een heel aantal GG mensen / refoweb bezoekers leeft.

Buiten dat om mogen we verwachten dat de heer van Dooijeweert in het algemeen, door zijn functie, pastoraal werk, zending, etc. weet heeft van de gereformeerde gemeente en wel degelijk een heel juist beeld heeft. Vraagt u zich gerust af of u hier uzelf qua ervaring mee kunt meten, al zit u dan 30 jaar in de GG.

Verder, waarom is kritiek erg? Vindt u het ook zo erg dat Maarten Luther kritiek had op de Roomse kerk omdat er bepaalde zaken scheef groeiden? Viert u dan wel Hervormingsdag?

Overigens ben ik benieuwd waar u uw troost uit haalt. Uit het feit er er mensen zalig worden? Dat er een welmenend aanbod is? Allemaal dingen die waar zijn maar wel erg beschouwend! Het gaat toch om uw ziel, uw geloof in Jezus die het licht der wereld is en uit genade al uw vuile zonden wil vergeven?

Als laatste.... ik zit nog niet heel lang in een van de de gereformeerde gemeenten op de Biblebelt en ik kan u zeggen dat ik wel zaken herken. Dit heeft alles te maken met datgene wat de heer van Dooijeweert schetst in zijn betoog en wel degelijk in grote delen van de Biblebelt speelt wat ook blijkt uit contacten met mensen uit andere gemeenten.
denkna
Bedankt @notnow voor uw duidelijke bijdrage. Omdat het me nu aan de tijd ontbreekt, zal ik op uw vragen en opmerkingen later deze week proberen te reageren. Dat wilde ik u alvast even laten weten.
CrA
Lijkt me niets mis mee om de gemeente klein kuddeke te noemen. Jezus noemt Zijn volgelingen ook zo. En om je bezig te houden met de vraag of er weinig of veel mensen behouden zullen worden, is volstrekt irrelevant. Als Johannes in de geest de grote schare ziet, dan staat er niet: die niemand tellen kan, maar die niemand tellen KON. Verleden tijd. Blijkbaar hebben mensen zich hiermee beziggehouden. Het zijn er miljoenen zegt de een en een ander zegt: het zijn er weinigen. Johannes ziet het: het is voorbij, dat tellen. Er is er maar EEN, die de schare tellen kon en Die vergist Zich niet. Krijgt de duivel te veel eer? Welnee, het is over en uit met de duivel. Voorgoed. God wordt ook verheerlijkt in de ondergang van allen die de verschijning van onze Heere Jezus niet liefgehad hebben.
denkna
Beste @notnow, nogmaals bedankt voor uw reactie. Het was kritisch, maar daar hou ik wel van. Ik zal proberen de gevraagde verheldering te geven:

Het is denk ik inderdaad van belang om de vraag van de vraagsteller nog eens samen te vatten, om te kunnen beoordelen of de heer Van Dooijeweert werkelijk op de vraag in gaat. Ik lees de vraag zo:

- de vraagsteller hoort vaak (in de GG) spreken over ‘klein’ en ‘weinig’;
- en stelt de vraag hoe dit zich verhoudt met Gods almacht;
- krijgt de Satan zo niet te veel eer?
Dat verwart de vraagsteller, zeker nu in de kersttijd.

Ik denk dat de vraag best duidelijk gesteld is. Echter, ik vind echt dat Van Dooijeweert vervolgens uitweidt over zaken die er niet of minder toe doen (kritiek op de GG). En op hetzelfde moment wordt een stukje verduidelijking over waar de termen ‘Kuddeke’ en ‘Hutje’ nu vandaan komen achterwegen gelaten.

Vervolgens zie je dat er al snel door John61 en Annemieke1 wordt ingehaakt op de (zo noem ik het toch) kritische noot op de GG, zonder in hun reactie nog aan te sluiten bij de oorspronkelijke vraag.
‘Kuddeke’ en ‘Hutje’ worden zelfs onbijbels genoemd! Terwijl dit toch echt bijbelse termen zijn.
Ik vind dat best ver gaan, en daarom heb ik gereageerd.

Ik ben er van overtuigd dat er voldoende Bijbelse gegevens zijn om de vraagsteller een goed antwoord te geven. De twee Bijbelteksten waar het hutje en kuddeke uit ontleend zijn, zouden daar voldoende aanleiding toe kunnen geven. Dan kunnen ‘oude bekeerde vrouwen’ en ‘ingeleiden mannen’ achterwegen blijven. Wat ik vind dat echt karikaturaal en zelfs cynisch, wat niets en dan ook niets aan het antwoord toevoegt.

Ik ben dan ook niet – en dat nu wel duidelijk- overtuigd over de zorg en aandacht van het antwoord. Het gaat m.i. op veel momenten net iets te veel over de beantwoorder zelf.

Vervolgens ben ik het inhoudelijk oneens met de stelling dat de gemeente als één geheel zou moeten worden gezien. Inderdaad, Paulus spreek in de aanhef van zijn brieven de gemeente aan als de gemeente van Christus. Gelukkig maar! Want dat is de uiterlijke verschijningsvorm van de kerk. En in het uitspreken van het votum en groet is dat nog steeds de praktijk. Maar in de inhoud van zijn brieven wordt natuurlijk wel het onderscheid gemaakt. Net zoals dat in (GG) preken nog steeds gebeurd.

Dat de GG wat vaker het onderwerp is op refoweb is mij natuurlijk niet ontgaan. Maar dat is strikt genomen niet zo relevant. Ik probeer in mijn reacties binnen de context van de gestelde vraag te blijven. Dat is al lastig genoeg.

De heer Van Dooijeweert heeft inderdaad veel ervaring. Over het algemeen maakt dat iemand genuanceerder en milder. Dat kan ik aan zijn antwoord niet merken. Ervaringsjaren in de GG zijn vanzelf verder niet relevant. En ik heb die jaren niet met oogkleppen opgelopen. Natuurlijk ben ik bekend met uitwassen en weet ik dat in bepaalde gezelschapskringen op dit punt mistanden waren, zodat Bijbelse termen een eigen leven gingen leiden. Maar het gemak waarmee dit tot een algemeen kenmerk van de GG gemaakt wordt stoort me werkelijk. Daar doet men de GG geen recht mee! en daarom heb ik als ‘leek’ toch gereageerd.

Nee, kritiek is niet erg. Maar moet wel concreet en opbouwend zijn en een doel dienen. En het kan een weerwoord – wat ik een beetje geef- dan wel verdragen.

U eindigt uw reactie persoonlijk; zowel met een vraag als met een uw ervaring. Wat me echt troost vind ik geen onderwerp voor een anoniem forum. En ik ga er ook niet wat algemeenheden over opschrijven. Maar ik denk dat ik in deze twee reactie voldoende van mezelf heb laten zien.
Ineke
@denkna Je doet je naam eer aan! Sluit me volledig aan bij jouw visie!
Jello
@ denkna, ik ben het met je eens.
naam
@denkna, ik ben het helemaal met jou eens. Het had mijn reactie kunnen zijn, alleen kan jij het beter onder woorden brengen...
Spatie
@denkna.
Echter, ik vind echt dat Van Dooijeweert vervolgens uitweidt over zaken die er niet of minder toe doen (kritiek op de GG).

Misschien denk je iets te veel na. De heer van Dooijeweert heeft het over "de reformatorische hoek". Volgens mij bestaat die hoek uit meer dan de Ger.Gem.
Samanthi
Ik heb zelf de ervaring dat soort uitspraken niet altijd bij predikanten vandaan komen, maar bij de mensen onderling, is het niet een argument om onbekeerd te kunnen blijven?

God moet het doen en je kan je niet bekeren zijn ook van die dooddoeners, allemaal waar maar niet om je bij neer te leggen.

God doet het Hij bekeert nog mensen ook in 2014
notnow
Fijn dat er een groot aantal mensen meeleest die de materie niet herkennen waar over geschreven wordt door de vragensteller. Wees er dankbaar voor. De discussie hierover voeren lijkt me daarom verder dan ook niet nodig.

Wellicht is het dan wel goed, als u het punt van de vragensteller niet herkent, om voorzichtig om te gaan met mensen die hier wel veel mee te maken hebben en dit wel (soms wekelijks van de kansel) horen, want dit is, wat ik weet, wel (helaas?!) het geval.
rea
De vraag die veel mensen bezig houden incl. mijzelf over hoe groot of hoe klein de uitverkoren Kerk zal zijn, is al beantwoord door de Heere zelf. Lukas 13 vers 23/24/25
juni
vragensteller@
jesaja1:8 begint met;
en de dochter van Sion
zou het kunnen,dat jee en dochter van Sion moet zijn geworden,om deze tekst te kunnen verstaan?
om te weten wat het is,een hutje in de wijngaard
nachthutje in de komkommerhof
als een belegerde stad.
juni
vragensteller,lees deze tekst toch eens in zn verband,
de weg die eraan vooraf gaat,voor u bij vers 8 komt en vers 9 dan?Zo niet de
Heere der heirscharen ons nog een weinig overblijfsel had gelaten,wij zouden als Sodom etc.
eigenlijk kunnen we niet zomaar deze tekst Jesaja 1 :8 nemen,zonder de vorige zeven versen in zn verband te lezen.
Sion is in de uiterste ellende gebracht,dan is het toch heel gelukkig nog zo,n komkommerhofje,nachthutje te krijgen om te schuilen?
Kijk toch eens hoe trouw de Heere dan is voor Zijn Zion,vragensteller.
notnow
Nee Juni, je zit er enorm naast. Je geeft aan het in zijn verband te moeten lezen maar doet dit zelf niet. God wil niet dat je, al doe je dit nog zo graag, in een hutje in een of andere komkommer hof zit. Lees eens verder en zoek de wil van God op.

Ik zal je helpen. Je krijgt huiswerk... Was je, reinig je, zorg voor de weduwen, zoek het recht, hou tirannen in toom. En dan verder:

18De HEER zegt: Laten we zien wie er in zijn recht staat.
Al zijn je zonden rood als scharlaken, ze worden wit als sneeuw,
al zijn ze rood als purper, ze worden wit als wol.
19Als je weer naar mij wilt luisteren,
zal het beste van het land je ten deel vallen.
20Als je koppig bent en niet wilt luisteren,
zul je vallen door het zwaard.
De HEER heeft gesproken.

Dus, luister en bekeer je. Wees niet tevreden met een of ander hutje en een paadje naar de komkommerhof maar luister en bekeer je en het beste van het land zal je ten deel vallen! Weet Wie dit zegt!!