Eenvoudige Kerst

Ds. R. van de Kamp / 5 reacties

Vraag

Aan iemand van de HHK. De laatste jaren (jaren daarvoor dus niet) heb ik moeite met het versieren van mijn huis met kerstspullen en verlichting en overdadige maaltijden. Geldt het ook hierin niet dat we niet mee moeten doen met de wereld? Waar ik moeite mee heb is dat er geen plaats was voor de Heere Jezus en dat Hij daarom in een kribbe is gelegd. En rond de herdenking van Zijn armoedige geboorte gaan wij (en de hele wereld met ons) helemaal op in mooie dingen en lekker eten. Deze Kerst hoop ik eenvoudig te vieren. Met een paar kaarsjes, lekker eten maar vooral hoop ik de diepere betekenis van Kerst te mogen verstaan. Is het te ver gezocht en bekrompen dat ik zo ben gaan denken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Hartelijk bedankt voor deze mooie vraag. Veel mensen zijn de discussie zat over allerlei uiterlijke dingen en wat nu wel of niet mag. En satan geeft ons met al die discussies weer een speeltje in handen, zodat we afgeleid worden van de kern! Maar jouw vraag brengt weer terug bij de kern. En daarom ben ik blij met je vraag. Wat is het eerste waar wij aan denken bij Kerstfeest? Een aantal vrije dagen? Gezelligheid? Lekker eten? Of is het voor ons werkelijk Christusfeest? Het is je begeerte om de diepe betekenis van Kerst beter te verstaan! En laat je dan ook niet afleiden! Dan komt de discussie over allerlei zaken in een heel ander licht te staan.

Zeker als de Heere pas in ons leven is gekomen, kan alles nog zo teer liggen. De Bijbel noemt dat “de eerste liefde” (Openb 2: 4). Dan kan je het gewoon niet hebben als niet alle aandacht uitgaat naar Christus en Hij niet in het middelpunt staat. Dat kan later, helaas, wel weer eens veranderen. Maar het is zeker niet bekrompen als je bij het Kerstfeest bang bent om afgeleid te worden van de liefde van God in Christus. En dat mag je ook laten blijken aan anderen. Dan is het niet uit een wettische gestalte, maar uit een evangelische! Als wij worden gedreven door de liefde van Christus dan komen de dingen pas echt op zijn plaats. Dan kan je wel eens zo verwonderd zijn over die liefde, zodat dankbaarheid je hart vervult. Dan is het werkelijk Kerstfeest!

Maar dan veroordeel je ook anderen niet, die wat meer aandacht hebben voor de uiterlijke dingen. Het is steeds weer nodig, dat de Heilige Geest ons leert, wat zonde is en wat het betekent om zondaar te zijn. En als we dat bij onszelf gaan waarnemen, krijgt Christus hoe langer hoe meer waarde. Een gezegend Kerstfeest toegewenst!

Met hartelijke groet en Gode in alles bevolen,
Ds. R. van de Kamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

Kerst
5 reacties
John61
Vraagsteller, voor de door jou gewenste verdieping van de kerstgedachte, bied ik je dit Zuidafrikaanse kerstgedicht aan. Het is mijn favoriet:

Kersfees sê nie: alles is reg nie.
Kersfees sê wel: te midde van ons radeloosheid het daar 'n wonderbare Raadsman gekom.
Kersfees sê: te midde van onmag het daar 'n magtige God gekom.
Kersfees sê: te midde van weesheid het ons 'n ewige Vader gevind.
Kersfees sê: te midde van die geweld en die oorlog het daar 'n Vredevors gekom.
Kersfees sê: Iemand anders, God self, het deel van hierdie verhaal geword.

Vooral de laatste zin vind ik een grote troost.

Een fijn kerstfeest toegewenst!
Arjan
Het met kerst tijd maken voor elkaar. Voor samenkomst, diner etc. biedt volgens mij een uitgelezen mogelijkheid om eens te ontvluchten aan de drukte van alledag. Het is een prachtig moment om eens van hart tot hart te spreken. Een prachtig moment om bezig te zijn met dingen van de eeuwigheid. Om de Bijbel open te doen, om over ons hart en Jezus' werk te praten. Het is frappant dat juist rondom kerst er zoveel aandacht uitgaat naar wat wel of niet door de beugel kan. Ik ben bang dat heel veel christenen geen kerstboom hebben, sober eten, niet teveel poespas willen en ook niet over Jezus praten.
Jello
Arjan, ik vrees dat je gelijk hebt, dat Kerstfeest bij veel christenen teveel een familiefeest en gemeentefeest is, of juist teveel een sober feest moet zijn, maar dat Kerstfeest in beide gevallen te weinig Christusfeest is.

Maar om nu te zeggen: Kerst is een 'prachtig moment' om bezig te zijn met dingen van de eeuwigheid. Om de Bijbel open te doen...

Je bedoelt het vast goed, maar elke zondag hebben we immers een rustdag gekregen en daarmee de mogelijkheid om te ontvluchten aan de drukte van alledag? En elke morgen dat we nog ontwaken mogen, is er immers een prachtig moment om onze Bijbel open te doen en bezig te zijn met de dingen van de eeuwigheid? En dat 365 dagen per jaar, jaar in jaar uit.

Elke morgen, als we maar wat vroeger opstaan willen, kunnen we de drukte van de dag even ontvluchten om met deze dingen bezig te zijn. Ik geloof dat het Luther was, die zei: als ik een extra drukke dag heb, sta ik een half uur eerder op, voor Bijbellezen en gebed....
Arjan
Beste Jello,
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
juni
vragensteller,
ik ken dat leven niet van overdadige maaltijden en allerlei versieringen.
u zegt ..deze kerst hoop ik eenvoudig te vieren.
kwens u het Licht des Levens toe,daar hoeft zelfs echt geen kaars aan te pas te komen,alleen als het electra uitvalt hoor.is een kaarje echt nodig.

niet meedoen met de wereld zegt u...
waar vind je nog verschil,is mn wedervraag.

de wereld weet niet beter....