Moeilijk met mezelf

Ds. A. de Lange / 1 reactie

Vraag

Ik heb het de laatste vijf jaar best wel moeilijk met mezelf. Ik heb veel tegenslagen in mijn leven, zoals moeite met leren en werk, weinig vrienden, problemen in contacten en (met) familie. Dit heeft ook te maken met mijn problemen. Ik heb namelijk psychische problemen die te maken hebben met identiteit, persoonlijkheidsstoornis, depressies en angsten. Vroeger was ik wel anders, maar in de pubertijd heb ik wat dingen gedaan waar ik nu nog spijt van heb. Ook heb ik vaak mensen veroordeeld in mijn gedachten en dat doe ik nog steeds. Ik vind veel mensen verkeerd en ben vaak jaloers op mensen. Dit heeft denk ik met mijn eigen beperkingen te maken. Omdat ik zelf moeite heb met contacten, ben ik jaloers en veroordeel ik mensen. Ik heb vroeger ook wel eens gemene dingen gezegd tegen mijn zussen. Hiermee heb ik hen pijn gedaan. Dit kwam denk ik door mijn eigen onzekerheid, maar is natuurlijk niet goed te praten. Ik voelde me soms ook heel goed en beter dan anderen, terwijl dat de andere keer weer helemaal omsloeg. Ik ben nu de laatste jaren veranderd in een onzeker persoon. Ik voel me steeds onzekerder, dit terwijl ik zie dat het anderen wel lukt om een gelukkig leven te hebben en vooral de anderen die eerst veel onzekerder waren dan ik. Ik voel me steeds vaker ongelukkig en waar ik veel mee zit is dat ik bang ben dat God mij straft. Ik ben vaak bang dat God niet meer naar mij omziet en ik daarom zo ongelukkig ben. En ik ben bang dat God anderen wel zegent die ik heb vervloekt en mij nu vervloekt. Ik weet soms echt niet meer waar ik het zoeken moet, want ik voel ook zo'n kloof tussen God en mijzelf. Ik kan geen contact met Hem krijgen. Ik smeek vaak of Hij mijn gebeden wil verhoren, maar het lijkt wel alsof Hij niks hoort. Ook ben ik vaak bang dat God mij straft omdat ik niet doe wat Hij wil en wat in de Bijbel staat. Ik doe namelijk veel zonden en vind het moeilijk om hiermee te breken. Ik heb het wel geprobeerd, maar werd er dan zo depressief van. Dit omdat ik veel dingen ook zie als zonden, bijvoorbeeld radio luisteren en tv-kijken. Ik kon dan niks meer doen of ik dacht dat het zonden was. Maar anderzijds durf ik geen grote stappen te zetten en zie ik in mijn leven dat ik bepaalde keuzes moet maken om te leven als een christen en die stappen heb ik nog niet genomen. Dit heeft ook weer te maken met onzekerheid van mijzelf, maar ook met angst dat ik niet echt kies voor God. Ik zou graag willen weten of het terecht is dat ik denk dat God mij vervloekt en dat Hij mij wil straffen. Ik snap het als dit te weinig informatie is om hier een antwoord op te geven, maar moet ik dan doorleven als een vervloekte? Want eerlijk gezegd voelt het soms alsof ik zo leef. Is het trouwens normaal als je nooit echt geluk voelt en altijd bang bent dat geluk zal omslaan in ongeluk? Ik vind het moeilijk om dit zo te vragen, maar toch hartelijk bedankt voor de moeite.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bedankt voor de uitgebreide vraag die je gesteld hebt. Ik weet niet alles van je en van je problematiek; maar het is wel duidelijk dat je het zwaar hebt.

Het centrale probleem dat je formuleert is: “Ik zou graag willen weten of het terecht is dat ik denk dat God mij vervloekt en dat Hij mij wil straffen.” Laat ik daar kort en duidelijk over zijn: Nee, dat is niet terecht. Dat zeg ik omdat God voor ons de God is, die ons “al wat wij hebben misdreven, hoeveel hetzij genadig wil vergeven.” Daar heeft Hij Zijn Zoon voor gegeven. Het offer van Christus is volbracht en de verzoening die er daardoor is, is er ook voor jou.

Kan het dan niet, dat iemand zich verhardt en verzet tegen God, en dat hij zich op die manier een vervloekte maakt? Dat kan wel. En we worden er in de Bijbel ook vaak voor gewaarschuwd. Maar waar we dan voor gewaarschuwd worden is vooral een houding van doorgaand en blijvend verzet, waarbij we de bekering niet willen en niet zoeken. Als het echter zo is dat we strijden tegen de zonde, en we bidden om genade, dan mogen we zeker weten dat we een God ontmoeten die door Zijn Zoon ons van alle schuld en de door ons verdiende vloek wil bevrijden.

Ik proef uit jouw schrijven een diepe zorg over de verhouding tussen God en jezelf, die een verharding van hart bij jou uitsluit. Daar hoef je niet mee te zitten. Dat je daar toch mee zit, en met nog heel wat dingen meer, heeft, zoals je zelf ook aangeeft, te maken met “psychische problemen die te maken hebben met identiteit, persoonlijkheidsstoornis, depressies en angsten.” Hoe je daarmee moet omgaan, kan ik je hier niet aanreiken, maar hopelijk heb je daar deskundige hulp in (gehad). Ik kan je wel zeggen dat het zaak is om in allerlei nare gevoelens en onzekerheden die een zwakke psyché met zich meebrengt de Bijbelse boodschap eenvoudig en helder tot je te blijven nemen en te geloven. Lees daarom van tijd tot tijd Lukas 15 weer eens door. Of 1 Timotheüs 1:15. Dan weet je wat voor Zaligmaker de Heere Jezus is, voor wie Hij is gekomen, en dat je welkom bij Hem bent.

Op een paar dingen, die je schrijft, wil ik nog even reageren.

1. Je voelt je vaak ongelukkig en bent bang dat dat een teken is dat God je straft. Daarin trek je een verkeerde conclusie. We mogen niet, omdat het ons tegen zit (vanwege verliezen van bezit, werk, geliefden, of vanwege een depressief gevoel) concluderen dat God tegen ons is. Zie op de Heere Jezus. In Hem mogen we God met ons hebben. Al was de grootste tegenspoed ons deel.

2. Er zijn echt wel dingen die je verkeerd hebt gedaan: als je anderen veroordeelt, vervloekt en jaloers op hen bent, zijn dat zonden. Maar onze zonden hoeven niet onze schuld te blijven. Namelijk als we ze belijden en aan de Heere Jezus overgeven. Zoek biddend die weg.

3. Je smeekt God vaak of Hij je gebeden wil verhoren, maar je hebt de indruk dat Hij niet hoort. Waarschijnlijk ga je daarbij ook af op je gevoel. En bij het gebed is niet ons gevoel de graadmeter, maar het geloof. Het geloof richt zich op Gods Woord en houdt de Heere voor getrouw, ook wanneer het oog niet ziet! Dit geloof wil God je ook schenken.  Vraag Hem erom! Hij hoort dit gebed!

4. Je doet veel zonden. Maar je geeft ook aan, dat niet alleen het Woord van God je maatstaf is bij wat zonde is, maar dat jij ZELF veel dingen als zonde ziet. Ik denk dat dit een valkuil voor je is. Ik vrees ook dat je verstrikt zit in een vorm van perfectionisme vermengd met een grote zondevrees, waardoor je in een kringetje van zelfwerkzaamheid gaat ronddraaien, waarin je alleen maar dieper wegzakt. Ik wijs je er graag op dat onze God redt uit GENADE. En als het door genade is, dan kan het ook voor jou in al je tekort en gebrek. Laat de naam van JEZUS (=de HEERE redt)  maar voor je oplichten. En als de HEERE je redt, dan komt het goed.

Genade en vrede in de Heere Jezus Christus toegebeden!

Ds. A. de Lange, Dordrecht

Ds. A. de Lange

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

angstpersoonlijkheidsstoornis
1 reactie
juni
vragensteller u krijgt een mooi antw. v d ds.
ik wens u veel sterkte,heb hier geen verstand van,om u tot hand en voet te zijn.
k,hoop voor u dat u veel bemoedigende reacties op refoweb krijgt

u hebt veel meeleven nodig.lijkt mij

k vind het zo vreselijk zielig voor u.