Vermoeid en gegroeid

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Sinds ruim een week ben ik (man) flink vermoeid. Het gevoel alsof ik een groeispurt gehad heb, maar dat kon ik niet geloven omdat ik inmiddels 24 en al uit de groei dacht te zijn (laatste keer was 2 cm. gegroeid na mijn 21ste). Ik vond het zo vreemd om zo moe te zijn dat ik toch maar ging meten. Het ziet ernaar uit dat ik toch weer 2 cm langer ben geworden. Erg lang ben ik niet, dus dat vind ik niet erg (1.76 meter nu). Overal las ik dat je nog wel eens wat groeit tussen de 18 en 21 jaar, maar nu hebben we het nog over 23-24 jaar. Ik ben erg moe, duizelig en vol in mijn hoofd. Ik heb ook nooit medicijnen gebruikt of iets dergelijks, behalve de laatste tijd wat capsules tegen maagzuur. Ik zit me af te vragen of het niet vreemd is dat ik dit nu nog mee maak? Moet ik nog ergens op gaan letten of ben ik een zeldzaam geval dat dit gebeurt en kan het geen kwaad?

Antwoord

Vermoeidheid welke een week bestaat, laat niet meteen alarmbellen rinkelen. Meest waarschijnlijke oorzaak van zomaar opkomende moeheid is een virus en normaliter mag je verwachten dat het met een week of zes weer verdwenen is. Voor de beoordeling zijn derhalve vooral de bijkomende verschijnselen en klachten van belang. In dit geval gaat het derhalve om de duizeligheid en het afwijkende gevoel in het hoofd en -heel apart- het groeien. In de lengte groeien is iets wat vreemd is na het 18e levensjaar, zeker centimeters en zeker na het 21e. Wanneer je zeker weet dat je bent gegroeid, zou ik, zeker met de andere klachten, je huisarts bezoeken. Wanneer er namelijk inderdaad sprake is van groei en duizeligheid en afwijkend gevoel in het hoofd moet rekening gehouden worden met afwijkende hormoonspiegels en dan is het nuttig daar de oorzaak van te gaan zoeken.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

lengtemoe