Zwangerschap vertellen

drs. N. Wolswinkel / 5 reacties

Vraag

Ik ben nu ongeveer vijf weken zwanger. Mijn vraag is: wanneer mag je het je (schoon)ouders vertellen? Is het belangrijk om te wachten tot de eerste echo? Het kan immers zo zijn dat het hartje niet klopt of dat er iets anders mis is? Ik ben enorm misselijk en moe, dit zou dus al wel gezien kunnen worden.

Antwoord

Wanneer het mag? Lijkt me niet dat de dokter daar de wijsheid over in pacht heeft. Dit lijkt me typisch iets waar je zelf moet kiezen. Verschillende stellen doen dat op een heel erg verschillende manier.

Drs. N. Wolswinkel

5 reacties
Catherine
Mag? Een moederoog ziet vaak scherp. Mijn moeder wist al eerder dat ik zwanger was dan ik het zelf besefte. Het ligt aan de band die je met je moeder hebt.
Julia
Het hangt inderdaad van de relatie met je ouders af, maar ik denk niet dat het perse nodig is om te wachten. Mocht er inderdaad al vroeg iets mis gaan, dan is het ook fijn als je naaste familie hier van af weet, zodat ze je kunnen steunen. Een goede zwangerschap toegewenst!
sjaloom
Tegen mijn moeder en mijn zussen vertelde ik het direct. Waarom zou dat niet mogen? Het is juist fijn als ze met je meeleven. Mijn dochter vertelde het mij pas met bijna 3 maanden. Dat vond ik niet leuk, maar heb dit natuurlijk niet laten merken. Ik denk dat ook je karakter meespeelt, hoe openhartig je bent. Daarom zou ik zeggen, doe waar je je zelf goed bij voelt.
Arjan
Ik begrijp je terughoudendheid. Er kan immers zoveel mis gaan. Gelukkig gaat het vaak wel goed. Toch kun je hierover onzeker zijn. Bedenk wel dat we allemaal 1 ademtocht verwijderd zijn van ons sterven. Dat geldt voor de ongeboren vrucht als ook voor onszelf. Wanneer het mis gaat is het denk ik fijn om dit met anderen te kunnen delen die dicht bij je staan. Ook vroeger kwamen er veel miskramen voor. Vaak vertelden moeders dat niet. Maar omdat ze het zelf hebben meegemaakt kunnen ze je wel helpen hierbij.
juni
vragensteller, gefeliciteerd hoor.
vertel wat u zelf prettig vindt
als uw ouders\schoonouders er ook blij mee zijn,is het toch prachtig,als u dit vertellen kunt?

altijd kan er iets mis gaan, maar dan heb je ook mensen die met u mee leven,ga ik vanuit,toch?.