Tips voor Christelijke opvoeding

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Heel graag zou ik echt goede tips en antwoorden willen op de volgende vragen. Wij zijn twee ouders die zelf geen echt christelijke opvoeding hebben gekregen. Wij zijn zelf gegroeid in het geloof en lid van een Hervormde gemeente op gereformeerde grondslag. Graag willen wij samen met de kinderen van 3-7 jaar, jong maar erg leergierig en ontvankelijk, verder groeien in een dagindeling waarin bidden, lezen en studeren van de Bijbel geïntegreerd zijn. Wij doen dit al en gebruiken nu onder andere het boekje Het Goede Zaad met de HSV. Maar voor de jongste twee is het Goede Zaad soms nog te lastig. Wij willen ook samen met hen meer leren over de opbouw van de Bijbel etc, een soort catechisatie. De basisbeginselen. Maar ook verdieping, met vragen en antwoorden, Bijbelstudies etc. maar die wel ook voor hen geschikt is. Zo zag ik wel een boekje “Wandelen met Hem”. Is dat een goed dagboek, geschikt om elke dag uit te lezen? Zijn er ook kinderbijbels met vragen en/of opdrachten? Zo om het voor hen ook veel actiever en interactief te maken. Zo ook nog een boekje met goede gebeden, een goede manier van bidden etc. En ook nog een boekje, schrijfboekje voor in de kerk. Welke zijn er? Zoals Preek van de Week?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is verstandig om deze vragen een christelijke boekhandel of uitgever voor te leggen. Daar zou al deze informatie beschikbaar moeten zijn. Zie ook onderstaande urls:

http://www.hervormdezondagsscholen.nl/materialen/roosters-en-verwerkingsboekjes

http://www.hervormdbrandwijk.nl/doelgroepen/kinderen/kerkboekje

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18274/kinderen-actief-betrekken-bij-de-dienst

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

3 reacties
Man
Mooi om te lezen hoe serieus jullie je opvoeding willen nemen!
Op de site www.hartvoorhetgezin.nl is veel materieel te vinden waar wij enorm goede ervaringen mee hebben.
Vogel55
Op deze blog :http://onderdeknotwilg.blogspot.nl/ staan mooie tips om met jongere kinderen rond de Bijbel bezig te zijn. Lees de stukjes over "wereldreis" en "gezinsmomenten". Er is ook een boekje "Gouden Gezinsmomenten" wat daar een leidraad in biedt. Een boekje om in de kerk mee te schrijven kan gewoon een leuk opschrijfboekje zijn. Hadden onze kinderen ook en zie ik nog steeds in de kerk. Fijn dat jullie hier inhoud aan willen geven.
esthuis
Sinds kort hebben wij de kinderbijbel Volg mij. (4-9 jaar)Liesbeth van Binsbergen Echt een prachtige kinderbijbel met mooie vragen waardoor je vaak ook echt een gesprekje kan voeren met de kinderen. Dat is onze ervaring. Veel verhalen staan erin dus je kan er mee vooruit.
Je hebt ook een Zon-dag-boek. Hanneke Schaap-Jonker. Over meer beleven tijdens een kerkdienst.
http://jannekesjoligewereld.blogspot.nl/