Verscheurd van binnen

Ds. W. Arkeraats / 2 reacties

Vraag

Hoewel ik hervormd ben opgevoed, ben ik lang een man van de wereld geweest. Of ik dat nu nog ben is me nog steeds niet duidelijk. In ieder geval ben ik erg goed in het  kapotmaken van de levens van anderen en ook van mezelf. Ik ben 48 jaar en 27 jaar getrouwd met mijn vrouw. Nooit een kerkelijk leven gehad en ook bewust geen kinderen. Van die 27 jaar leven mijn vrouw en ik al minstens 15 jaar als broer en zus, dus geen intimiteit. Hoewel ik lang zonder intimiteit heb gekund ben ik op een gegeven moment kwetsbaar geworden en heb ik een intieme relatie met een andere vrouw. Nu heb ik deze vrouw ook geholpen met een aantal dingen om haar leven weer op de rit te krijgen, maar ook intimiteit dus. Nu heb ik in mijn leven vele dingen gedaan die niet door de beugel kunnen en dat is meteen ook een van de redenen dat mijn vrouw en ik geen intimiteit meer hebben. Mijn schuld dus. Voordat ik deze relatie erbij kreeg heb ik overigens nooit overspel gepleegd, maar nu dus wel. Maar sinds enige tijd ben ik aan het lezen geslagen op internet, o.a. de Bijbel maar ook Bijbelstudies en aanverwante lectuur. Sinds die tijd word ik gekweld door schuldgevoel, wroeging en angst. Niet alleen over het feit dat ik overspel pleeg, maar ook vanwege het feit dat ik in zonde leef en geleefd heb. Werken in het weekend etc. Maar ik wil niet in de eeuwige dood en daar heb ik diegenen die ik lief heb ook niet voor over! Kortom, mijn hele gevoels- en belevingswereld staat op z'n kop. Ik word hierdoor verscheurd van binnen. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vriend,

Je schrijft een aangrijpend levensverhaal. Je leven kende vele dieptepunten. Vanuit een gevoel van hartelijke bewogenheid wil ik je een aantal dingen op het hart binden: Zolang je in dit leven bent, is er altijd een weg terug. Dat is de weg naar de Heere Jezus toe. Je mag Hem je schuld en zonden belijden. Toen Hij op deze aarde was, zocht Hij het verlorene op, om het te behouden. Hij heeft nooit gezegd dat het leven té veel ontwricht zou zijn om nog tot herstel te komen. Zijn bloed reinigt van álle zonden. Dat lezen we in de Bijbel.

Er zijn dingen in het leven die we niet meer kunnen herstellen. De jaren die je nu als ‘verloren jaren’ beschouwt, kunnen we niet meer overdoen. Er kwamen bij de Heere Jezus mensen met een gebroken bestaan en met verloren jaren. Ze vonden vrede bij Hem. Zo mag ik je ook deze weg wijzen.
Schuldbelijdenis gaat echter altijd gepaard met een concrete bekering. Dat betekent dat je met de levenswijze die je nu in praktijk brengt, moet breken. Op dat punt was de Heere Jezus niet hard, maar wel radicaal.

Dat zal heel moeilijk zijn, dat besef ik wel. Je zult het aan de vrouw, met wie je nu een zondige relatie hebt, duidelijk moeten maken dat je op de ingeslagen weg niet verder kunt en mag gaan. En je zult de relatie met je eigen vrouw moeten trachten te herstellen. Ik raad je aan, om hiervoor hulp te zoeken bij een christelijke hulpverlener.  Het is immers geen kleinigheid wat er in de afgelopen jaren is voorgevallen.

Je zult ook de weg naar de kerk moeten hervinden en je aan moeten sluiten bij de plaatselijke gemeente waartoe je behoort. Deze kan je pastorale hulp bieden en je helpen bij de moeilijkheden die je ongetwijfeld tegen zult komen, ook betreft werken op zondag. Zo kun je je in de Bijbel verder blijven verdiepen.

Je hebt ook zorg voor je naasten, die je lief zijn. Je bekering tot de Heere zou een middel kunnen zijn om ook hen tot het verlangen te brengen de weg naar de Heere mogen vinden.

Van harte bid ik je toe, dat je vrede met God zult vinden en dat je door Zijn genade ook weer een liefdevolle relatie met je vrouw kunt opbouwen.

Samen in Zijn genade bevolen!
Ds. W. Arkeraats

Lees meer artikelen over:

hersteloverspel
2 reacties
Droppie
Een indrukwekkend verhaal.
Maar toen ik dit las moest ik gelijk denken dat u overspel heb gepleegd is ook de schuld van uw eigen vrouw.
De reden waarom jullie geen intimiteit meer hebben weet ik natuurlijk niet, maar als je met elkaar getrouwd ben en je leef zonder seksualiteit is ook niet bijbels.
veel sterkte nu!
drj
@Droppie

Als mijn werkgever mij niet goed betaald is het nog steeds mijn eigen verantwoordelijkheid niet te gaan stelen.
Tenzij de vrouw van de vraagsteller hem heeft vastgebonden en andere vrouwen op hem heeft afgestuurd, is het nog steeds, zoals de vraagsteller ook wel inziet, zijn eigen zonde.

Dat neemt natuurlijk niet weg, dat een situatie waarin man en vrouw "als broeders samenwonen" natuurlijk heel belastend kan zijn. Het antwoord daarop is je problemen binnen het huwelijk op te lossen. Natuurlijk heeft de vrouw hier een verantwoordelijkheid, oplossingen weer mogelijk te maken. Maar we weten niet wat voorgevallen is en dit vreemdgaan heeft het probleem natuurlijk alleen erger gemaakt.