Voortraject in verkeringstijd

Ds. P. Koeman / 1 reactie

Vraag

Wat is het toch super dat deze vragenmogelijkheid er is en er steeds zoveel leerzame antwoorden (openbaar) zijn. Een compliment voor alle medewerkers! Onze vraag: Het is heel duidelijk dat de Heere geslachtsgemeenschap voor in het huwelijk heeft bestemd. Echter, seksualiteit is véél meer dan dat. Het hele voortraject wordt in de christelijke kerken over het algemeen wel geaccepteerd binnen de verkeringstijd. Maar waar komt deze acceptatie eigenlijk vandaan? Waar baseren we dat op? Is dit eigenlijk wel zo bijbels (ook al kende men in de Bijbeltijd geen verkeringstijd zoals wij deze kennen)? Alvast hartelijk dank! Een stel van 23.

Antwoord

Beste mensen,

Dank voor jullie mail. Wat jullie vraag betreft zou ik graag wat toelichting willen hebben. Inderdaad is seksualiteit meer dan geslachtsgemeenschap in het huwelijk. Ook voor het huwelijk -in een goede en verantwoorde manier van voorbereiding daarop- is het aan de orde. Jullie hebben het over het hele voortraject en wat daar al dan niet in wordt geaccepteerd. Wat bedoelen jullie daarmee concreet? Wat is daarin geaccepteerd? Bedoelen jullie, dat er zolang er maar geen geslachtsgemeenschap plaats vindt, of er een kind verwacht wordt, tevoren heel wat mag, of uitgeprobeerd kan worden?

Wanneer dat bedoeld is, is de vraag, of deze acceptatie ergens vandaan komt. Ik denk dat het in onze cultuur en in de tijd waarin wij leven hoe langer hoe meer vanwege de zgn. vrijheid die gevraagd wordt, er ingeslepen is geraakt. En velen gaan en doen mee op allerlei terrein. Het heeft ook alles te maken met driften die mede door de zonde en omdat er steeds meer mag, worden aangewakkerd.

In de Bijbel zie je dat er heel zorgvuldig in familie en stam wordt omgegaan met voorbereiding op het huwelijk en alles wat dit met zich meebrengt. Tevens dat er op toonhoogte over liefde en bewondering voor elkaar als man en vrouw en liefde voor elkaar, ook lichamelijk, wordt gesproken. Daar kunnen we nog heel wat van leren. Het mag in catechese voor het huwelijk en in de verkondiging op zorgvuldige wijze aan de orde gesteld worden om de gemeente en de jongeren met name leiding te geven in deze.

Ik wacht jullie reactie c.q. toelichting verder af.

Met hartelijke groet en zegen van God in jullie verkering,
Ds. P. Koeman

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijkverkering
1 reactie
Arjan
Het is een onderdeel van ons mens-zijn om telkens als er een norm is, te vragen wat er dan wel mag. Hoe meer normen, hoe meer de waarden uit beeld raken. Tegelijkertijd is het zo dat opiniemakers binnen de reformatorische wereld hun mening hebben en ook vaak een claim leggen op de waarheid, maar tegelijkertijd niet in staat zijn om duidelijk uit te leggen waar dan hun normen liggen. Daarom is deze vraag nog niet zo gek. Als ik geen sex mag voor het huwelijk, wat mag ik dan wel? Zoenen? Tongzoenen? Billen aanraken? Borsten aanraken?