Fetish

C. den Hamer / 14 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 20 jaar. Ik worstel erg met iets wat steeds meer mijn leven gaat beheersen en waardoor ik me elke keer heel depressief, schuldig en slecht voel. Sinds mijn puberteit weet ik dat ik een 'afwijkende' vorm heb van seksuele beleving. Ik wist jarenlang niet wat het was. Dacht dat het stom was, dat niemand het had alleen ik, tot ik er achterkwam wat het was. Ik heb een vorm van bdsm oftewel een fetish. Ik kan alleen opgewonden raken van bepaalde kleding, voorwerpen, spanking, bondage etc. Ik ben ook verslaafd aan pornografie op dat gebied. Ik worstel hier erg mee en probeer vaak te stoppen omdat het niet goed voelt t.o.v. God. Ik geloof dat God seksualiteit het niet bedoeld heeft op die manier, maar ik kan er niet mee stoppen. Weet echt niet wat ik moet doen. Het is iets wat in me zit en ik kan het zelf niet weghalen en mezelf 'normale' seksuele gevoelens en verlangens geven. Ik kan ook vrijwel niet opgewonden raken zonder fantasieën of handelingen op het gebied van bdsm. Elke keer opnieuw strijd ik ertegen en denk ik: nu zal ik er nooit meer aan toegeven, maar het lukt me niet. Zodra ik me weer depressief, leeg en rot voel ga ik het weer kijken en mezelf bevredigen, met als gevolg dat ik me alleen maar ellendiger voel door de schuldgevoelens naar God. Ik voel me ook zo alleen hierin. Ik heb het gevoel dat niemand uit mijn omgeving, familie etc. zoiets zal hebben, alleen ik. Mijn vriend adviseert me hulp te zoeken omdat ik er graag vanaf wil en het behoorlijk mijn leven gaat beheersen. Maar ik weet niet waar ik voor zoiets terecht kan. Een seksuoloog misschien? Waar ik vooral erg mee strijd is de vraag of God deze manier van seksuele beleving zondig vind. Of ik God er pijn mee doe door dit te kijken en mezelf met gedachten op dat gebied te bevredigen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jongedame,

Je verhaal lezend denk ik te mogen constateren dat je in een lastige vicieuze gevangen zit. Je kunt seksuele gevoelens slechts oproepen en ervaren via bdsm, waarover je vervolgens schuldgevoelens hebt. Daarnaast vertel je seksverslaafd te zijn aan pornografisch materiaal op het gebied van bdsm. Daarmee trek ik de conclusie dat je veelvuldig pornosites bezoekt.

Wat ik tevens lees is dat je bij gevoelens van leegte en of somberheid etc. dit compenseert door bdsm-pornografisch materiaal op te zoeken en je daarbij te bevredigen wat een instandhouder is om je weer opnieuw rot en schuldig te voelen, wat wederom leidt tot opnieuw herhaling van je gedrag.

Kennelijk heeft het seksueel bevredigen van ervaren onlustgevoelens, een troostfunctie en ben je nu niet goed in staat op een andere manier leegtegevoelens  en  gevoelens van depressiviteit  aan te pakken. Daarbij staat het ook, zoals je schrijft, een levende relatie met God in de weg.

Wat ik erg goed vind is dat je deze problematiek met je vriend besproken hebt. Daarbij geeft hij je een wijs antwoord door je te adviseren hulp te gaan zoeken. Ik sluit niet uit dat er mogelijk een verband is tussen je klachten en persoonlijkheidsproblematiek.

Binnen de hulpverlening kan onderzocht worden wat er aan de hand is en wat mogelijk oorzaken zijn. Tevens kan bezien worden, afhankelijk van je hulpvraag, welke hulp je nodig hebt. Binnen de regio waar je woont kun je contact zoeken met een christen-seksuoloog die ook ervaring heeft in het behandelen van persoonlijkheidsproblemen. Ik hoop echt dat je die stap neemt.

Kees den Hamer
Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

14 reacties
evantorisch
"Ik ben een meisje van 20 jaar. Ik worstel erg met iets wat steeds meer mijn leven gaat beheersen en waardoor ik me elke keer heel depressief, schuldig en slecht voel. Sinds mijn puberteit weet ik dat ik een 'afwijkende' vorm heb van seksuele beleving."

Hmm, als je nou een afwijkende vorm van je voeten zou hebben -bijv. klompvoeten- zou je je dan ook schuldig voelen?
Volgens mij kan alleen God jou duidelijke maken hoe je hiermee moet omgaan.
Niet voor elk specifiek probleem staat in de bijbel een aanwijzing, maar leer Gods stem verstaan...
Zegen!
mortlach
Het is jammer dat je zo worstelt met deze bdsm-gevoelens. Terwijl dat niet hoeft, dat bewijzen duizenden gelukkige bdsm-stellen - ook christelijke! - dagelijks. Ik heb ooit een artikel gelezen over een christelijk bdsm-stel dat na het zorgvuldig bestuderen van de Bijbel eigenlijk maar 1 echt 'probleem' zag: namelijk de man als hoofd van de vrouw. In dit geval was de vrouw dominant en de man onderdanig, dus dat vormde een probleem waar ze nog niet over uit waren. In wat ze verder allemaal deden, in liefde en trouw, zagen ze geen enkel (bijbels) probleem.

Praten met een seksuoloog kan zeker helpen, omdat het wel duidelijk is dat seksualiteit voor jou op dit moment erg ingewikkeld is en gepaard gaat met een hoop nare emoties. Maar bedenk dat de oplossing kan zijn dat je hier op een betere manier mee om leert gaan en niet dat je totaal van je gevoelens af raakt. Het is zelfs maar de vraag of dat uberhaupt kan - er zijn tal van homo's die proberen hun seksualiteit te veranderen, en als je die verhalen hoort, geeft dat alleen maar ellende. En dat, in mijn ogen, kan God al helemaal niet bedoeld hebben.

Het strijden en falen, strijden en falen, steeds maar weer, is zeker niet bevorderlijk. Dat doet je zelfbeeld geen goed, maar dat weet je zelf waarschijnlijk maar al te goed. Er is een simpele oplossing: stoppen met strijden, dan kun je ook niet falen. (tegen de gevoelens, bedoel ik, niet per se tegen de porno, dat is een ander verhaal). Je zegt dat je gelooft dat God seksualiteit zo niet heeft bedoeld, maar waarom geloof je dat? Let wel dat je beeld waarschijnlijk grotendeels is gevormd door mensen zonder bdsm-gevoelens, mensen die naar bdsm kijken en denken dat het om misbruik en mishandeling gaat. Goede bdsm gaat in mijn ogen juist om zorgzaamheid, liefde, en is opbouwend. Echt, alle dominanten die ik ken zijn ontzettende lieve, gevoelige en zorgzame mensen.

Ik vermoed dat het 'probleem' aan die kan aanpakken een betere oplossing is dan van je gevoelens proberen af te raken. Vergeet niet dat iedereen op het gebied van seks de plank misslaat. Ja, ook de getrouwde hetero-stellen die nooit ook maar een 'kinky' gedachte hebben, beleven seks op de manier zoals God die bedoeld heeft, zoals voor de zondeval. Dus is het zondig? Misschien, maar alles is zondig, en er zijn geen gradaties in zonde. Jij bent niet erger dan een ander, omdat je toevallig opgewonden raakt van spanking.

Mocht je erover willen doorpraten, dan kun je me onder dezelfde naam bereiken op het forumgedeelte, en anders kan de redactie je mijn e-mailadres wel geven.
AHHK76
Lieve vraagstelster wat moet dit lastig voor jou zijn en eenzaam voor je voelen....! Goed dat je het met jouw vriend hebt besproken en hier deze vraag stelt.
De Vereniging tot Heils des Volks(www.totheildesvolks) heeft verschillende takken van hulp(verlening) o.a. het
CHAP. CHAP biedt psychopastorale begeleiding aan christenen die problemen ervaren met seksualiteit, verslaafd zijn geraakt aan (internet)pornografie en prostitueebezoek. Ik denk dat zij jou kunnen helpen, maar misschien is dat qua afstand lastig voor jou. Dan kun je ook hulp zoeken via www.pornocetamol.nl. Op de site van www.kostbaarvaatwerk.nl bij LINKS staan hulpverleners per provincie gesorteerd....
Het allerbeste in alles toegewenst.
drj
@Mortlach
iemand met een probleem is er niet mee geholpen dat jij zegt dat het eigenlijk geen probleem hoeft te zijn.

De vragenstelster vertelt duidelijk dat ze niet opgewonden kan raken zonder deze toeters en bellen en dat behindert haar in haar seksuele beleving met degene van wie ze houdt.
We hebben allemaal bepaalde aangeboren of verworven neigingen en gewoonten, die we kunnen cultiveren of zwakker kunnen maken. We hebben wel degelijk zelf een invloed op ons eigen zijn, op ons karakter en ook op onze eigen beleving. We zijn geen slaven van het toeval. Om die reden worden we ook opgevoed, gaan we naar school, volgen cursussen zelfverbetering en gaan naar de kerk en bidden. Dat zou alles geen in hebben als we gewoon maar moesten accepteren wie we zijn als ruwe diamant zogezegd.

Het is niet "kinky" als je alleen nog maar seks kunt hebben op een bepaalde manier door een fetish. Dat is sneu. En dat kun je wel degelijk veranderen. Natuurlijk blijven bepaalde gedragingen die je over jaren hebt versterkt door porno enz. voor een gedeelte in je hersens aanwezig. Maar het is zeker mogelijk op den duur weer te kunnen genieten en opgewonden te kunnen raken van "normale" seksuele situaties, zoals een vriend van wie je houdt.

http://www.yourbrainonporn.com/porn-induced-sexual-dysfunction-growing-problem
http://www.yourbrainonporn.com/are-sexual-tastes-immutable
http://yourbrainonporn.com/losing-at-porn-roulette
Darius
Hmz... ik had na de (uitstekende) reactie van mortlach (hulde!) eigenlijk niet willen reageren maar nadat deze door de allemachtig starre reactie van drj de grond ingeboord werd toch even het volgende:

Als we weten dat de mens zichzelf niet gemaakt heeft maar door God geschapen is mogen we er toch wel van uitgaan dat dat niet alleen het lichaam, maar ook de geest betreft. Inclusief alle voorkeuren, smaken, meningen en kinks (= aparte seksuele voorkeuren) die we met ons meedragen. Als God Liefde is, zou hij ons - of in dit geval een meisje van 20 - straffen met 'n dergelijke kink?

Ik denk het niet. Wel is het mogelijk dat Hij haar test door haar voorkeuren anders te laten zijn dan de meeste andere mensen. En juist omdat die voorkeuren zo anders zijn dan van de mensen in haar directe omgeving móet ze haar toevlucht wel zoeken in porno, simpelweg omdat ze in die directe omgeving geen enkele weerklank voor haar verlangens vindt.

Dat heeft dus niets met een pornoverslaving te maken: Dat is gewoon iets zoeken wat voor haar herkenbaar is.

Nu ben ik zelf al 'n jaar of veertig bekend met het bdsm-wereldje en heb daarin ontelbare mensen leren kennen: Gereformeerden, Katholieken, Protestanten... Maar slechts één daarvan, nota bene een Islama, had de ideale combinatie van bdsm en geloof weten te vinden. Voor haar was het ondergaan van straf háár manier om God te dienen. Het fysiek ondergaan van pijn of vernedering bracht haar, letterlijk, in verband met dat waar zij in geloofde.

En daar had ze vrede mee.

Ik hoop oprecht dat de vraagstelster diezelfde vrede zal vinden...

D.
drj
Citaat van Darius:
Als we weten dat de mens zichzelf niet gemaakt heeft maar door God geschapen is mogen we er toch wel van uitgaan dat dat niet alleen het lichaam, maar ook de geest betreft. Inclusief alle voorkeuren, smaken, meningen en kinks (= aparte seksuele voorkeuren) die we met ons meedragen.

Ik heb hierboven al gezegd, dat mensen natuurlijk geboren/geschapen worden met bepaalde neigingen. Maar natuurlijk worden we niet geboren met alle voorkeuren, smaken, meningen die we later zullen hebben. Die ontwikkelen we door onze aangeboren neigingen (of gebrek daaraan) te volgen.

Het is zeker voorstelbaar dat sommige mensen van nature dominanter zijn dan andere enz. en dat sommige mensen dit soort aspekten sterker als deel van hun seksuele beleving voelen. Maar zelfs dit verklaart niet voorkeur voor bepaalde kleding die hiermee wordt verbonden. Dit is uitsluitend het gevolg van conditionering van de hersens op bepaalde kleding in dit verband te reageren met seksuele opwinding.

Er bestaan ook mensen, die alleen seksueel opgewonden worden van bomen of paperclips enz. Dat is ook niet aangeboren. In onze ontwikkeling ontwikkelen we ook een seksuele identiteit en ontwikkelen neigingen die zinvol of minder zinvol kunnen zijn. We zijn geen dieren en kunnen hier invloed op uitoefenen, zonder ervan af te dingen, dat sommige neigingen sterker aangeboren en moeilijker af te leren zijn dan andere.

Het spijt me dat dit niet het antwoord is dat Darius en Mortlach graag willen horen en ook niet het antwoord waarmee ik mij als progressieve denker kan outen. Noem het maar star als iemand het niet met je eens is.
Alleen omdat jij al veertig jaar in de bdsm zit, als ik dat goed begrijp, betekent dat niet dat iemand die vindt dat een mens geen slaaf is van zijn seksuele neigingen meteen star is.
mortlach
Ik probeer alleen maar verschillende opties uit te spreken - dat kun je onbehulpzaam vinden, ik zie dat uiteraard toch echt anders.

Praat eens met homoseksuelen die 'conversie-therapie' hebben ondergaan en hoeveel ellende en leed dat heeft aangericht en soms nog dagelijks doet. Het is de vraag of een BDSM-gerichtheid net zo is aangeboren als homoseksualiteit (of in zo'n vroeg stadium is 'aangeleerd' dat het geen verschil maakt). Als het dat inderdaad is, verwacht ik dat een goede seksuoloog niet eens zal probéren daar verandering in te brengen. Jij bent er blijkbaar van overtuigd dat je deze zaken wel kunt veranderen, en dan kom je inderdaad tot andere conclusies. Begrijpen dat er meerdere opties zijn die moeten en mogen worden onderzocht, lijkt me alleen maar positief.

Ik begrijp de verwijzing naar de kleding die gebruikt wordt niet goed. Maar ik ben het helemaal met je eens dat de voorkeur (zelfs het gevoel van moeten) voor zwarte kleding in bepaalde omstandigheden het gevolg is van conditionering van de hersenen. Wees geen slaaf van je neigingen en trek volgende zondag eens een Hawaii-shirt aan als je naar de kerk gaat.

Het 'fetish-gehalte' lijkt me hier eigenlijk het grootste probleem, in de zin dat de seksualiteit zich richt op voorwerpen en niet op personen. Dat lijkt me onvermijdbaar leiden tot een eenzame seksuele beleving. Het lijkt me dat dat bij uitstek iets is waar een seksuoloog wel bij kan helpen.

@Darius: Bedankt!
Jello
Vraagstelster, je zegt: 'Ik kan ook vrijwel niet opgewonden raken zonder fantasieën of handelingen op het gebied van bdsm.'

Ik lees dat je een vriend hebt, ik neem aan dat je nog niet getrouwd bent. Waarom zou je dan opgewonden moeten raken?
mortlach
Echt, Jello? Seksualiteit begint pas na het ja-woord? Dat meen je toch hoop ik niet echt.

Het lijkt me zeer goed dat de vraagstelster met deze zaken aan de slag gaat voordat er wordt eventueel getrouwd.
Jello
Mortlach, ik ben het helemaal met je eens dat het zeer goed is dat de vraagstelster met deze zaken aan de slag gaat vóórdat er eventueel wordt getrouwd!

Maar dat ze voordat ze getrouwd is niet op een normale wijze opgewonden kan raken, lijkt me op dit moment geen probleem.
mortlach
Die mening deel ik totaal niet en ze lijkt me ook niet erg behulpzaam.
Jello
Mortlach, je hoeft mijn mening niet te delen, ik deel die van jou ook niet en ik vraag me eerlijk gezegd ook af wat vraagstelster met jouw meningen moet. Maar goed, in ieder geval zijn we het samen róerend eens dat het zéér goed is dat de vraagstelster met deze zaken aan de slag gaat voordat er eventueel wordt getrouwd!

Dat is ook de enige raad waar vraagstelster momenteel echt mee gebaat is!

Met Kees den Hamer hoop ik dan ook dat vraagstelster de stap neemt om contact te zoeken met een christenseksuoloog die ook ervaring heeft in het behandelen van persoonlijkheidsproblemen.
CeesvanBeek
"O God in de hemel wat een ellende is er toch op deze wereld, wat een verleidingen en verzoekingen van de boze en zijn helse legermacht die weet dat zijn tijd nog maar kort is. Heere U ziet ook de diepe worstelingen, al jarenlang van deze jonge vrouw en hoe zij die telkens in eigen kracht verliest van de leegte en wellust in extreme en perverse sex, mede aangewakkerd door het kijken van porno. U ziet en hoort ook . O God U weet dat zij niet alleen in een visieuze cirkel zit maar dat zij ervaart dat het steeds erger wordt en steeds dieper wegzakt in de zonden en eenzaamheid.

U, weet O God van de hemelse legermachten dat zij steeds wanhopiger aan het worden is en U weet ook dat zij in haar hart ervan overtuigd is dat U het niet goed vindt hoe zij nu leeft, dat U deze vorm van seksualiteit niet bedoeld heeft toen u de mens schiep in het paradijs. Uw Geest overtuigt haar van deze zonden. U, de Alwetende Die in de harten kijkt en de nieren proeft, weet precies achter welke koperen deuren en stalen grendelen zij gevangen zit, bewaakt door de boze die haar op dit gebied de baas is en regeert. U roept haar toe, door Uw Geest, dat zij zich naar U toe moet wenden om vergeving en genezing.

U zegt letterlijk dat alle einden der aarde (waaronder ook zij is inbegrepen en haar vriend) zich tot U moeten wenden om behouden te worden want U bent de enige God Die dat kan en ook graag wil doen. Uw zoon Jezus Christus is juist naar deze duistere aarde gekomen om gevangenen, bevrijding te geven, om die gebroken van hart zijn, te genezen en die verslagen zijn, in de vrijheid te zetten. Er is kracht in het bloed van Uw Zoon dat voor ons allemaal geslacht werd, ja wonderbare kracht! Amen"

Jonge vrouw... is er grote hoop voor jou want Jezus heeft alles, maar dan ook alles volbracht aan het kruis en met Zijn dood! Ook voor jouw gebondenheid aan BDSM door de boze, ook voor jouw verslaving aan porno, ook voor die grote stapel zonden waar je niet overheen kan kijken. Hij is ook gekomen om al de werken van de duivel te verbreken en dat heeft Hij gedaan en Hij heeft hem de macht afgenomen.

Lees deze weblink je mogen bemoedigen: http://levendenstromendwater.blogspot.nl/2014/08/laat-me-loser-komt-een-jezus-man-aan.html. En als je de moed bij elkaar kan rapen, mail dan gerust en ik ga je dan verder helpen naar Jezus Christus Die je door Zijn Geest kan verlossen van deze diepe ongerechtigheden die nu de overhand over je hebben. Ik kan je ook nog bemoedigen door een ervaring dat ik zes weken geleden had een jonge vrouw. Deze vrouw was ook gebonden door de boze aan de BDSM-banden. Ik heb de banden zien verbreken en nu staat zij in de volkomen vrijheid en leeft dagelijks en tot in eeuwigheid met Jezus Christus. Ik ben bereikbaar via levendenstromendwater@gmail.com of het formulier op de genoemde blog.
drj
Amen!