(on)macht van de duivel

Ds. W.N. Middelkoop / Geen reacties

Vraag

Ik heb pas een lezing over de satan gehoord; heel aangrijpend. Kunt u mijn vraag beantwoorden of de duivel zoveel macht heeft dat hij mij (echte refo voor buitenstaanders) in zijn klauwen heeft?

Antwoord

Beste vragensteller,

Allereerst: de duivel is wel machtig, maar hij is niet almachtig. Dat is God alleen. In het paradijs zijn wij allemaal bij God vandaan gelopen en volgeling van de duivel geworden. Zei Jezus immers niet tegen de farizeeërs: Gij zijt uit uw vader de duivel? Dat geldt ook van jongeren die reformatorisch zijn opgevoed. Overigens moet je wel onderscheid maken tussen het door de zonde volgen van de duivel en het door de duivel bezeten zijn. Dat laatste geldt van mensen die door occulte praktijken zich helemaal in de dienst van satan hebben gesteld.

Maar Christus heeft op Golgotha de duivel verslagen. Naar de moederbelofte uit Genesis 3:15 is de kop van de duivel vermorzeld. Dat betekent niet dat de duivel niets meer kan uitrichten. Hij gaat volgens de brief van Petrus nog steeds rond als een briesende leeuw, zoekende wie hij kan verslinden. Maar Christus heeft de duivel verslagen en kan dan ook zondaren redden en bevrijden uit de macht van de duivel en een zondaar volgeling maken van Hem. Hij doet dat door Zijn Woord en Geest. Verkeer daarom veel onder het Woord des Heeren. Bid of de Heere met Zijn Woord en Geest in je leven wil werken en de banden van satan wil verbreken. Roep Hem aan in de dag der benauwdheid, Hij zal er je uithelpen en gij zult Hem eren!

Ds. W. N. Middelkoop

Tags in dit artikel:

duivel